ACTIVE LEARNING AND DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE SCHOOL CONTEXT: POTENTIALITIES OF THE CLASSDOJO APPLICATION IN DIGITAL COMMUNICATION IN THE CLASSROOM

Main Article Content

Jailson Antonio Ribeiro Viana
Elisângela Moraes Gonçalves
Maurício José Morais Costa
Stela Maria Fernades Marques

Abstract

This is a study about active learning and digital technologies in the school context, through the discussion about the potential of the ClassDojo application in digital communication in the classroom. The research aims to present the ClassDojo application as a technological tool that enables more meaningful learning for students. From the methodological point of view, this is an exploratory and descriptive study, with a qualitative approach, which makes use of bibliographic research to discuss the concepts about educational technology, meaningful learning, teacher training and the potentialities of communication instruments from authors such as Rocha and Nakamoto (2023), Minh and Ngan (2022), Walia, Saini and Kaur (2021),  Vieira (2021), Boscarioli (2022), Machado, Kampff and Castro (2023), Lima, Cardoso and Leite (2022). He points out that ClassDojo encourages students to communicate through open-ended questions, so that they keep them thinking and talking, that is, collaborating among peers. It concludes that the ClassDojo application favors the communication between teachers and students, because it presents simple graphic-digital interfaces, because it is completely free, contains tools that stimulate creative teaching and stimulating learning, allowing participants to feel encouraged to seek knowledge, being rewarded for their dedication.

Article Details

How to Cite
VIANA, J. A. R. .; GONÇALVES, E. M. .; COSTA, M. J. M.; MARQUES, S. M. F. . ACTIVE LEARNING AND DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE SCHOOL CONTEXT: POTENTIALITIES OF THE CLASSDOJO APPLICATION IN DIGITAL COMMUNICATION IN THE CLASSROOM. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 41, p. 85–99, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7901814. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1279. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Essays

References

ALMEIDA, M. E. B.; PRADO, M. E. B. B. “A importância da gestão nos projetos de EAD”. In: BRASIL. Debates: mídias na educação. Brasília: Ministério da Educação, 2006.

BAIRRAL, M. A. “Do clique ao touchscreen: novas formas de interação e de aprendizado matemático”. Anais da 36º Reunião Nacional da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação. Goiânia: ANPED, 2013.

BARROS, D. M. V. Guia didático sobre as tecnologias da comunicação e informação: material para o trabalho educativo na formação docente. Rio de Janeiro: Editora Vieira e Lent, 2009.

BELLONI, M. L. O que é Mídia Educação? São Paulo: Editora Autores Associados, 2005.

BENHADJ, Y.; EL MESSAOUDI, M.; NFISSI, A. “Artificial intelligence in education: integrating serious gaming into the language class classdojo technology for classroom behavioral management”. International Journal of Artificial Intelligence, vol. 8, n. 4, 2019.

BENTO, R. M. L.; MARINHO, S. P. O uso das tecnologias educacionais no cotidiano da sala de aula. Porto Alegre: Editora Penso, 2010.

BOSCARIOLI, C. “Educação com Tecnologias Digitais na Educação Básica: reflexões, anseios e distâncias pela formação docente”. Revista de Educação Pública, vol. 31, 2022.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: . Acesso em: 20/04/2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 1, de 18 de fevereiro de 2002. Brasília: Ministério de Educação, 2002. Disponível em: . Acesso em: 20/04/2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília: Ministério de Educação, 2019. Disponível em: . Acesso em: 20/04/2023.

CORREA, M. B. B. S.; LAGE, D. A. “A gamificação como ferramenta de motivação e engajamento para o ensino das angiospermas”. Revista Educação Pública, vol. 22, n. 42, 2022.

EDUARDO, R. S.; SANTOS, S. F. “QuimicAtiva: a gamificação como estratégia pedagógica, motivacional e avaliativa durante o ensino remoto”. Revista Educação Pública, vol. 22, n. 23, 2022.

HALEEM, A. et al. “Understanding the role of digital technologies in education: a review”. Sustainable Operations and Computers, vol. 3, 2022.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ COLLADO, C.; BAPTISTA LUCIO, P. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Editora Penso, 2013.

KAPP, K. The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.

LIMA, A. A. O uso do vídeo como um instrumento didático e educativo: um estudo de caso do CEFET-RN (Dissertação de Mestrado em Engenharia de Produção). Florianópolis: UFSC, 2001.

LIMA, J. A.; CARDOSO, C. R. D.; LEITE, R. V. “Formação para e na docência no ensino superior: estudo de caso fenomenológico em uma universidade federal”. Formação Docente, vol. 14, n. 31, 2022.

MACHADO, K. G. W.; KAMPFF, A. J. C.; CASTRO, T. S. “Formação docente, tecnologias digitais e interculturalidade: reflexões para educação em uma sociedade plural e conectada”. Educação em Foco, n. 48, 2023.

MACIEL, L. S. B. “A formação do professor pela pesquisa: ações e reflexões”. In: MACIEL, L. S. B.; SHIGUNOV NETO, A. (orgs.). Formação de Professores: Passado, Presente e Futuro. São Paulo: Editora Cortez, 2004.

MINH, N. T. H.; NGAN, V. T. “Using ClassDojo to Enhance Online Interaction in English Learning at Lower Secondary Schools”. International Journal of Social Science and Human Research, vol. 5, n. 11, 2022.

NASCIMENTO, K. A. S.; CASTRO FILHO, J. A. “Desafios para utilização de Atividades Colaborativas em Sala de Aula: um exemplo com o Google Maps”. Anais do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2012

PERRENOUD, P. 10 Novas competências para ensinar. Porto Alegre: Editora Artmed, 2000.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Editora da Feevale, 2013.

ROCHA, R. S.; NAKAMOTO, P. T. “Tecnologias digitais de informação e comunicação na sociedade contemporânea: um estudo teórico-crítico sobre sua utilização na educação”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.

SANTOS, R. M.; GOI, M. E. “Formação continuada de professores da rede básica de ensino de municípios da região da campanha e fronteira oeste/RS”. Revista Educar Mais, vol. 7, 2023.

SIMÕES, J. et al. “A social gamification framework for a K-6 learning platform”. Research Gate [2012]. Disponível em: . Acesso em: 23/04/2023.

TAVARES, R. “Aprendizagem significativa”. Revista Conceito, n. 10, 2004.

VIEIRA, L. A. “Tecnologias de informação no século XXI: uma discussão em torno dos determinismos social e tecnológico”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 8, n. 22, 2021.

WANG, Y. C. “Gamification in a News English Course”. Education Sciences, vol. 13, n. 1, 2023.

Most read articles by the same author(s)