LEARNING ENVIRONMENT BASED ON GAGNÉ'S INSTRUCTIONAL THEORY AS AN AGENT FOR THE DIGITAL INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES

Main Article Content

Ezequiel Gueiber
Guataçara dos Santos Junior
Rui Pedro Lopes
Simone Nasser Matos

Abstract

Planning classes that guarantee people with intellectual disabilities access to digital resources is a challenge and requires some personalities because they have different individualities and abilities. This work presents the conception of the learning environment based on Gagné's instructional theory, which provides gradual and individualized teaching to students with intellectual disabilities. The environment was implemented for use on mobile devices and allows the dynamic insertion of activities, in any domain, organized in hierarchical levels. This research is classified as a survey, because it was intended to assess, through the application of the environment, the strengths that the student with intellectual and moderate level disabilities presents when using a mobile digital resource as a teaching strategy allowing their digital inclusion. As a result, it was noted that the use of this environment is feasible, because it allowed the learner to use devices, respecting individuality in the execution of activities and motivated students to continue activities by providing forms of incentive.

Article Details

How to Cite
GUEIBER, E.; SANTOS JUNIOR, G. dos .; LOPES, R. P. .; MATOS, S. N. LEARNING ENVIRONMENT BASED ON GAGNÉ’S INSTRUCTIONAL THEORY AS AN AGENT FOR THE DIGITAL INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 39, p. 280–295, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7747403. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1000. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Articles

References

AAIDD - American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. “Currents issues”. AAIDD [2022]. Disponível em: . Acesso em: 23/04/2023.

ARANHA, M. S. F. “Integração social do deficiente: Análise conceitual e metodológica”. Temas em Psicologia, vol. 3, n. 2, 1995.

BORGES, T. D. F. F. et al. “Teoria da Instrução de Gagné e o Ensino da Matemática”. Cadernos da Fucamp, vol. 19, n. 40, 2020.

CARNEIRO, R. U.; COSTA, M. C. “Tecnologia e deficiência intelectual: práticas pedagógicas para inclusão digital”. Dossiê Tecnologias e Educação: Novos Olhares e Percepções, vol. 21, n. 1, 2017.

COURTENAY, K.; PERERA, B. “COVID-19 and people with intellectual disability: impacts of a pandemic”. Irish Journal of Psychological Medicine, vol. 37, n. 3, 2020.

CRUZ, M. L. R. M. Ambiente virtual de aprendizagem para letramento de alunos com deficiência intelectual (Tese de Doutorado em Educação). Rio de Janeiro: UERJ, 2013.

CRUZ, R. F. S. APP MIX GAME: ferramenta educacional para adolescentes com deficiência intelectual (Dissertação de Mestrado em Docência para Educação Básica). Bauru: UEP, 2020.

FLUTTER. “Open source framework by Google”. Flutter [2021]. Disponível em: . Acesso em: 10/09/2023.

FUMES, N, L. F.; CARMO, B. C. M. Deficiência, educação e pandemia a desigualdade revelada. Maceió: Editora da UFAL, 2021.

GAGNÉ, R. Les principes fundamentaux de l´apprentissage. Montréal: Éditions HRWLtée, 2006.

GALVÃO, L. R.; RODRIGUES, E. S.; GALVÃO, L. R. “Desenvolvimento de um Aplicativo Lúdico para Pessoas com Deficiência Intelectual”. Anais do XXIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Fortaleza: UFC, 2018.

GROSSI, M. G. R. “Neurociência e aprendizagem de pessoas com deficiência intelectual: um estudo de caso”. Revista Vértices, vol. 20, n. 1, 2018.

LUZ, V. S. G. et al. “ATIVA: um ambiente virtual para apoiar o ensino e aprendizagem de Aluno com deficiência intelectual”. Revista Renote, vol. 19, n. 1, 2021.

MACHADO, A. P. R.; PAVÃO, A. C. O. “Objeto de aprendizagem e seu uso no contexto de inclusão”. Revista Renote, vol. 25, n. 25, 2018.

MALAQUIAS, F. F. O. et al. “VirtualMat: um ambiente virtual de apoio ao ensino de matemática para alunos com Deficiência Mental”. Revista Brasileira de Informática na Educação, vol. 20, n. 2, 2012.

MEIJER, E.; MILLIKIN, K.; BRACHA, G. “Spicing Up Dart with Side Effects: A set of extensions to the Dart programming language, designed to support asynchrony and generator functions”. ACM Queue, vol. 13, n.3, 2015.

MONTEIRO, J. L.; MARCHI, R. C. “Reflexões sobre Práticas Pedagógicas Inclusivas com Estudantes com Deficiência Intelectual”. Revista Educação Especial, vol. 36, n. 1, 2023.

PEREIRA, K. N. S. Políticas Públicas de Educação Especial: o segundo professor da turma na perspectiva da inclusão - fragmentos da partitura. Curitiba: Editora CRV, 2022.

SANTOS, L. R. S.; CARDOSO, S. E.; TORRES, C. R. O. “O Direito À Diferença do Aluno com Deficiência Intelectual: Contribuições da Tecnologia Assistiva”. Direito UNIFACS – Debate Virtual, vol. 1, n. 273, 2023.

SCHLEMMER, E.; MORGADO, L. C.; MOREIRA, J. A. M. “Educação e transformação digital: o habitar do ensinar e do aprender, epistemologias reticulares e ecossistemas de inovação”. Revista Interfaces da Educação, vol. 11, n. 32, 2020.

SCHMENGLER, A. R.; PAVÃO, A. C. O.; PAVÃO, S. M. O. “Contribuição do objeto de aprendizagem ‘orgãos do sentido para alunos com deficiência intelectual’”. Revista Renote, vol. 17, n. 3, 2019.

SCHNEIDER, J. A. H.; MARIN, E. B. “Os desafios da didática pedagógica na perspectiva da educação especial durante a pandemia”. Anais do XXI Encontro Nacional de Educação. Rio Grande do Sul: UNIJUÍ, 2020.

SILVA, C. B. Ensino-aprendizagem de adultos com deficiência intelectual: contribuições da neurociência no atendimento especializado (Monografia da Especialização em Educação Especial e Inclusão Socioeducacional). Belém: UFPA, 2022.

TOMAZ, R. V. V. et al. “Políticas públicas de saúde para deficientes intelectuais no Brasil: uma revisão integrativa”. Revista Ciência Saúde Coletiva, vol. 21, n. 1, 2016.

VIZZOTTO, P. A. “Inclusão na Educação Básica Brasileira: Análise do Censo Escolar por Meio dos Microdados do Inep”. Ensaio Pedagógicos, vol. 4, n. 1, 2020.