GUIDED STUDY AND SCIENTIFIC INITIATION FOR PRIMARY EDUCATION STUDENTS: FROM THE WRITING EXERCISE TO THE PRACTICE OF TEXTUAL PRODUCTION

Main Article Content

Marcio Silveira Nascimento
Taziana Pinheiro de Sousa Ferraz
Francisca Arlete Costa de Oliveira
Wenderson Pinto Farias

Abstract

Interest in science can be developed with students in basic education, in this case, scientific initiation puts the student in contact with scientific research methodologies. It is important that the school encourages the communication of ideas and protagonism in relation to the production of knowledge. Thus, this essay presents a proposal for a textual production activity along with the oriented study component, in which the teachers developed a research project, stimulating aspects about the production of scientific works as a way of providing visibility to the production of students and teachers. In this study, we present aspects of the research and the trajectory of development of the activities inherent to the scientific initiation projects developed in the school until the culmination through a sample of the students' research projects.

Article Details

How to Cite
NASCIMENTO, M. S.; FERRAZ, T. P. de S.; OLIVEIRA, F. A. C. de; FARIAS, W. P. GUIDED STUDY AND SCIENTIFIC INITIATION FOR PRIMARY EDUCATION STUDENTS: FROM THE WRITING EXERCISE TO THE PRACTICE OF TEXTUAL PRODUCTION. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 39, p. 238–247, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7729705. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/992. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Essays

References

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

AVELINO, W. F. et al. “A escola como espaço de aprendizagem: Implicações para as políticas educacionais”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 9, n. 25, 2022.

CARMO NETO, D. Metodologia Científica para Principiantes. Salvador: Editora Universitária, 1993.

CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. “Iniciação Científica”. Portal do CNPq [2018]. Disponível em: . Acesso em: 03/01/2023.

FARINA, B. C.; GUADAGNIN, F. “Atividades práticas como elemento de motivação para a aprendizagem em geografia ou aprendendo na prática”. In: REGO, N., CASTROGIOVANNI, A. C., KAERCHER, N. A. (orgs.). Geografia práticas pedagógicas para o ensino médio. São Paulo: Editora Artmed, 2007.

FERREIRA, J. G. B. “Percepções de Alunos sobre leitura no curso de Letras”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 12, n. 35, 2022.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2002.

ICE - Instituo de Corresponsabilidade pela Educação. Escola da Escolha Palavras fáceis para explicar coisas que parecem difíceis. Recife: ICE, 2019.

KLEIMAN, A. B. Oficina de Leitura. Campinas: Editora Pontes, 2007.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia Científica. São Paulo: Editora Atlas, 1991.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos da Metodologia Científica. São Paulo: Editora Atlas, 2003

NEIRA, A. et al. “Experiencia académica y estrategias de comprensión lectora enestudiantes universitarios de primer año”. Literatura y Lingüística, n. 31, 2015.

POLLET, M. C.; PIETTE, V. “Citation, reformulation du discours d'autrui. Une clé pour enseigner l'écriture de recherche?” Spirale, 29, 2022.

RUIZ, J. A. Metodologia científica: guia para eficiência nos estudos. São Paulo: Editora Atlas, 1991.

UMBRASIL - União Marista do Brasil. Projeto educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a Educação Básica. Brasília: UMBRASIL, 2010.

UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná. “Escrita Científica”. Portal da Unioeste [2020]. Disponível em: . Acesso em: 01/01/2023.

WARD, H. “Investigação científica”. In: WARD, H. et al. Ensino de Ciências. Porto Alegre: Editora Artmed, 2010.