PUBLIC POLICIES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN THE CITY OF BETIM, MINAS GERAIS

Main Article Content

Otavio Henrique Ferreira da Silva
Ademilson de Sousa Soares

Abstract

The article aims to discuss the policies for early childhood education of different governments ahead of the city hall of Betim, a city in the metropolitan region of Belo Horizonte in Minas Gerais. The methodology starts from documentary sources available in unions, in the city's public library, in the city hall and in the city council. The Jardim the Infância Menino Jesus, founded in 1958, marks the beginning of the educational service of the small children in the city, being intensified after the creation of the Associação de Proteção à Maternidade, Infância e Velhice (Apromiv – Association of Protection of Motherhood, Childhood and Older Age) in 1971. The Movimento de Luta Pró-Creche (MLPC – Movement for Daycares), organized in the 1980s and working in Betim contributed to the achievement of children’s right to education in the 1988 Brazilian Federal Constitution. As a result, an increase is observed in the provision of public early childhood education in the city of Betim over the last years. However, although recognizing the improvements, there are great demands for more investment in the structure of the public network, as well as in the career and training of professionals.

Article Details

How to Cite
SILVA, O. H. F. da; SOARES, A. de S. . PUBLIC POLICIES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN THE CITY OF BETIM, MINAS GERAIS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 39, p. 201–219, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7726146. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/990. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Articles

References

ALMEIDA, K. W. C.; RODRIGUES, C. M. L. “O MIEIB e a política da Educação Infantil”. Educação em Questão, vol. 58, n. 56, 2020.

ASSIS PINTO, T. A história da construção de Betim: espaço geográfico construído por gente. Betim: Editora Independente, 1997.

BARROSO, J. O “Estado, a educação e a regulação das políticas públicas”. Educação e Sociedade, vol. 26, n. 92, 2005.

BETIM. 1ª Avaliação do Plano Municipal Decenal de Educação (PMDE) 2008. Betim: Conselho Municipal de Educação, 2008a.

BETIM. A construção da política/a política da construção: uma experiência municipal em educação infantil. Betim: Prefeitura Municipal de Betim, 1996.

BETIM. Ata da plenária de 31 de maio de 2012. Betim: Conselho Municipal de Educação, 2012.

BETIM. Concurso Público Edital n. 001, de 22 de fevereiro 2010. Prefeitura Municipal de Betim, Betim, 2010b.

BETIM. Conferência de Educação do Município de Betim 2010. Betim: Semed, 2010a.

BETIM. Edital PSS n. 001, de 14 de fevereiro de 2015. Betim: Prefeitura Municipal de Betim, 2015a.

BETIM. Educação infantil: Betim: pré-pauta de reivindicações. Betim: Sindicato Único dos Trabalhadores em Educação de Minas Gerais, 2011a.

BETIM. Lei n. 267, de 24 de junho de 1958. Betim: Câmara Municipal, 1958.

BETIM. Lei n. 988, de 6 de dezembro de 1971. Betim: Câmara Municipal, 1971.

BETIM. Lei n. 2.136, de 08 de outubro de 1991. Betim: Câmara Municipal, 1991.

BETIM. Lei n. 2.701, de 30 de outubro de 1995. Betim: Câmara Municipal, 1995.

BETIM. Lei n. 3.425, de 7 de fevereiro de 2001. Betim: Câmara Municipal, 2001.

BETIM. Lei n. 4.933, de 23 de dezembro de 2009. Betim: Câmara Municipal, 2009. Disponível em: <https://bit.ly/2ThByd0>. Acesso em: 20/02/2023.

BETIM. Plano Municipal Decenal de Educação de Betim 2006-2015. Betim: Prefeitura Municipal, 2006.

BETIM. Portal da Transparência. Dados sobre receitas e despesas da cidade. Betim, 2016.

BETIM. Referencial Político Pedagógico de Betim: educação infantil. Betim: Secretaria Municipal de Educação, 2008b.

BETIM. Relatório final de gestão 2001-2008. Betim: Prefeitura Municipal, 2008c.

BETIM. Sind-UTE Betim convoca: reunião de representantes da educação infantil. Betim: Sindicato Único dos Trabalhadores em Educação de Minas Gerais, 2011b.

BRASIL. Lei n. 11.738 de 16 de julho de 2008. Brasília: Planalto, 2008. Disponível em: . Acesso em: 20/02/2023.

BRASIL. Subsídios para credenciamento e funcionamento de instituições de educação infantil. Brasília: Ministério da Educação, 1998. Disponível em: . Acesso em: 20/02/2023.

CAPUTO, A.C.; MELO, H. P. “A industrialização brasileira nos anos de 1950: uma análise da instrução 113 da SUMOC”. Estudos Econômicos, vol. 39, n. 3, 2009.

CERQUEIRA, B. “As condições da educação infantil em Betim”. Blog Beatriz Cerqueira [2012]. Disponível em: . Acesso em: 05/05/2023.

FERREIRA DA SILVA, O. H. “Pedagogia da Primeira Infância Oprimida: descolonizando a Educação Infantil com Paulo Freire”. Práxis Educativa, vol. 16, 2021.

FERREIRA DA SILVA, O. H. A (não) educação da primeira infância periférica para a cidadania: por saberes e fazeres decoloniais e emancipatórios (Tese de Doutorado em Educação). Belo Horizonte: UFMG, 2022a.

FERREIRA DA SILVA, O. H. A participação da comunidade escolar na gestão da educação infantil de Betim/MG (Dissertação de Mestrado em Educação). Belo Horizonte: UFMG, 2016b.

FERREIRA DA SILVA, O. H. Educação Infantil em Betim (1958-2016). Rio de Janeiro: Editora Synergia, 2016a.

FERREIRA DA SILVA, O. H. Gestão democrática na educação infantil. Contagem: Escola Cidadã, 2020.

FERREIRA DA SILVA, O. H. Paulo Freire e à docência na educação infantil. Belo Horizonte: Caravana Editorial, 2022b.

FERREIRA DA SILVA, O. H.; SOARES, A.S. “Educação Infantil no Brasil: história e desafios contemporâneos”. Argumentos Pró-Educação, vol. 2, n. 4, 2017.

FILGUEIRAS, C. A. C. “A creche comunitária na nebulosa da pobreza”. Cadernos de Pesquisa, n. 88, 1994.

GALVÃO, P. K. A.; SILVEIRA, T. A. T. M.; BARBOSA, I. G. “A conquista do direito das crianças à educação: da proposição à materialização”. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, vol. 36, n. 3, 2020.

GOMES, N. L. Movimento Negro Educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

KRAMER, S. A política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. Rio de Janeiro: Achiamé, 1984.

KUHLMAN JÚNIOR, M. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Editora Mediação, 2011.

LARA, M. C. 25 anos do Movimento Pró-Creches da região metropolitana de Belo Horizonte 1979-2004: a história que muita gente não conhece. Brasília: Câmara dos Deputados, 2004.

LIMA, A. E. O.; SANTOS, H.; PAIVA, R. “Políticas públicas para infância: um estudo da condição da criança no Brasil e na Espanha durante a pandemia da Covid-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 12, n. 36, 2022.

MAINARDES, J. “Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais”. Educação e Sociedade, vol. 27, n. 94, 2006.

MAINARDES, J. “Metapesquisa no campo da política educacional: elementos conceituais e metodológicos”. Educar em Revista, vol. 34, n. 72, 2018.

MARTINS, A. M.; PIMENTA, C. O. “Planos Municipais de Educação de regiões metropolitanas: análise de fontes oficiais”. Educação, vol. 37, n. 2, 2014.

MAUDONNET, J. V. M. “O movimento interfóruns de Educação Infantil do Brasil (MIEIB) e seus efeitos nas políticas públicas”. Educação e Sociedade, vol. 41, 2020.

MIRANDA, M. A. Trajetória institucional e gestão da política de assistência social no município de Betim-MG no período 1993 a 2006 (Dissertação de Mestrado em Ciências Sociais). Belo Horizonte: PUC-Minas, 2008.

OLIVEIRA, C. “A municipalização do ensino brasileiro”. In: OLIVEIRA, C. et al. Municipalização do ensino no Brasil: algumas leituras. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 1999.

PEREIRA, J. M. S. Pesquisas sobre políticas de/para/na Educação Infantil: memória bibliográfica e base epistemológica (Dissertação de Mestrado em Educação). Belo Horizonte: UFMG, 2022.

ROSEMBERG, F. “A educação pré-escolar brasileira durante os governos militares”. Cadernos de Pesquisa, n. 82, 1992.

ROSEMBERG, F. “Educação infantil pós-Fundeb: avanços e tensões”. In: SOUZA, G. (org.). Educar na infância: perspectivas histórico-sociais. São Paulo: Editora Contexto, 2010.

ROSEMBERG, F. “Organizações multilaterais, estado e políticas de educação infantil”. Cadernos de Pesquisa, n. 115, 2002.

SANTOS, E. C.; KRAMER, S.; NUNES, M. F. “Professoras, familiares e políticas públicas de Educação Infantil: ‘esse futuro pode ser melhor’”. Educação em Questão, vol. 59, n. 60, 2021.

SEMED – Secretaria Municiapal De Educação De Betim. Quadro de turmas e alunos por regional – Educação Infantil – Agosto -2016. Betim: Secretaria Municipal de Educação de Betim, 2016a.

SEMED - Secretaria Municiapal De Educação De Betim. Quadro sobre formação dos profissionais da rede pública de educação infantil. Betim: Secretaria Municipal de Educação de Betim, 2016c.

SEMED - Secretaria Municiapal De Educação De Betim. Quantidade de profissionais nos Centros Infantis Municipais. Betim: Secretaria Municipal de Educação de Betim, 2016b.

SENALBA - Sindicato dos Empregados em Entidades Culturais, Recreativas, de Assistência Social, de Orientação e Formação Profissional. Convenção coletiva de trabalho. Belo Horizonte: Senalba, 2013.

SILVA, I. O. Profissionais de creche no coração da cidade (Tese de Doutorado em Educação). Belo Horizonte: UFMG 2004.

SOARES, A. S. A “Educação Infantil na rede pública de ensino: por um projeto pedagógico de qualidade”. Práxis Educativa, vol. 10, n. 2, 2015.

SOARES, A. S.; PEREIRA, J. M.; SANTOS, P. C. “Pesquisas sobre políticas para Educação Infantil: memória bibliográfica, base de dados e epistemologia”. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, vol. 6, 2021.

Most read articles by the same author(s)