DEAF EDUCATION: TRAJECTORY AND PERSPECTIVES IN LEGISLATION

Main Article Content

Miquéias Ambrósio dos Santos
João Bernardes da Rocha Filho
Emanuella Silveira Vasconcelos

Abstract

Knowing the trajectory and current perspectives in the legislation on the education of the deaf was the general objective that guided the research. Through a bibliographic review, visits to websites and an interview with the director of the Center for Assistance to People with Deafness-CAS/RR, we sought to achieve the proposed objective. We conclude that in general, society has to recognize the deaf as citizens who have their own language and rich in all its aspects, such as the Portuguese language. That there is specific legislation that guarantees the right to education, health and specialized care, aiming to meet their specificities. Where we listeners, we need to not only recognize the deaf as citizens of rights, but also seek social interaction in all aspects and levels of our society, providing quality living for all, without the cognitive potential and physical characteristics being used to guarantee our lives. rights as Brazilian citizens.

Article Details

How to Cite
SANTOS, M. A. dos .; ROCHA FILHO, J. B. da .; VASCONCELOS, E. S. . DEAF EDUCATION: TRAJECTORY AND PERSPECTIVES IN LEGISLATION. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 39, p. 73–89, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7700332. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/957. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Essays

References

BARBALHO, C. R. S. et al. Didática I. Manaus: Editora da UEAM, 2006.

BOTELHO, P. Linguagem e Letramento na Educação dos Surdos: ideologias e práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2002.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: . Acesso em: 23/01/2023.

BRASIL. Decreto n. 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Brasília: Planalto, 2005. Disponível em: . Acesso em: 23/01/2023.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Brasília: Planalto, 1990. Disponível em: . Acesso em: 23/01/2023.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: . Acesso em: 23/01/2023.

BRASIL. Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002. Brasília: Planalto, 2002. Disponível em: . Acesso em: 23/01/2023.

BRASIL. Lei n. 11.796, de 29 de outubro de 2008. Brasília: Planalto, 2008. Disponível em: . Acesso em: 23/01/2023.

BRASIL. Lei n. 14.191, de 03 de agosto de 2021. Brasília: Planalto, 2021. Disponível em: . Acesso em: 23/01/2023.

CARVALHO, R. E. Educação Inclusiva: com os pingos nos “is”. Porto Alegre: Editora Mediação, 2018.

KUMADA, K. M. O.; PRIETO, R. G. "Desdobramento da política de educação superior para a formação do docente de Libras". Caderno de Pesquisa, vol. 49, n. 173, 2019.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Editora Loyola, 1990.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Editora Cortez, 2013.

MEC – Ministério da Educação. “Declaração de Salamanca”. Portal MEC [1994]. Disponível em: . Acesso em 10 de fevereiro 2023.

MENEZES, E. T.; SANTOS, T. H. Libras: Dicionário Interativo da Educação Brasileira. São Paulo: Editora Midiamix, 2006.

MICHELS, M. H. "O que há de novo na formação de professores para a educação especial?" Revista Educação Especial, vol. 40, 2011.

QUADROS, R. M. Educação de surdos. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1997.

RAMOS, A. C. C. Ensino de Ciências e Educação de Surdos: um estudo em escolas públicas (Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências). Rio de Janeiro: IFRJ, 2011.

SANTOS, M. A; VASCONCELOS, E. S.; ROCHA FILHO, J. B. "Contribuições do ensino de ciências na educação básica, na formação do cidadão surdo". In: MEMBIELA, P.; ISABEL, C.; VIDAL, M. (orgs.). Pesquisa e metodologia no ensino de ciências. Ourense: Editora Edita Educación, 2021.

SANTOS, M. J. S. "O Brasil que sai das urnas em direção ao mundo: considerações sobre o futuro da política externa no governo Lula". Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 37, 2023.

SILVA, P. A. D. "O programa mais educação em Rondônia: esvaziamento do papel da escola e negação do conhecimento científico". Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 38, 2023.

SKLIAR, C. Educação e exclusão: abordagens sócioantropológicas em educação especial. Porto Alegre: Editora Mediação, 1997.

SOARES, M. A. L. Educação do Surdo no Brasil. Campinas: Editora Autores Associados, 1999.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.