THE CONTRIBUTION OF GEOGRAPHY TO CITIZEN EDUCATION: A TERRITORIAL ANALYSIS
Main Article Content
Abstract
Considering its spatial dimension, citizenship has become a discussion for Geography, as Geographic Education contributes to the citizen discussion, as it enables the subject to have a critical reading of the world based on a territorial approach, allowing subjects to understand each other as citizens, endowed with rights and duties guaranteed by the Federal Constitution of 1988. The modern concept of citizenship, which emerged in England, established civil, political and social rights as the basis for an ideal of citizenship to be pursued. Since then, the concept has been widely discussed and (re)visited. In Brazil, in the post-redemocratization period, the discussion about the concept of citizenship became evident in the guiding documents of Brazilian education, consolidating a movement that aims to emphasize the role of education in citizenship formation, for which the importance of Geography is considered.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ADORNO, T. Educação e Emancipação. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2006.
BARBOSA, R. A. Escola e Cidadania nas diretrizes das políticas educacionais para a educação básica (Dissertação de Mestrado em Educação). Minas Gerais: UFMG, 2016.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: . Acesso em: 23/01/2023.
CALLAI, H. C. A formação do professor da geografia: o professor. Ijuí: Editora da UNIJUÍ, 2013.
CARVALHO, J. M. Cidadania no Brasil: o longo caminho. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2021.
CASTELLAR, S. “A Cartografia e a construção do conhecimento em contexto escolar”. In: ALMEIDA, R. D. (org.). Novos rumos da cartografia escolar: currículo, linguagem e tecnologia. São Paulo: Editora Contexto, 2011.
CASTELLAR, S.; VILHENA, J. Ensino de geografia. São Paulo: Editora Cengage Learning, 2010.
CAVALCANTI, L. S.; SOUZA, V. C. “A formação do professor de Geografia para atuar na educação cidadã”. Anais do XIII Colóquio Internacional de Geocrítica. Barcelona: Universidade de Barcelona, 2014.
DANTAS, H. Educação política: sugestões de ação a partir de nossa atuação. Rio de Janeiro: Fundação Konrad Adenauer, 2017.
DEON, A. R.; CALLAI, H. C. “A educação escolar e a geografia como possibilidades de formação para a cidadania”. Revista Contexto e Educação, vol. 33, n. 104, 2018.
DUBET, F. “Mutações cruzadas: a cidadania e a escola”. Revista Brasileira de Educação, vol. 16, n. 47, 2011.
JORDÃO, G. F. “A reestruturação urbana, o direito à cidade e a geografia escolar”. In: STRAFORINI, R. et al. (orgs.). Políticas Educacionais e Ensino de Geografia: sentidos de currículo, práticas e formação docente. São Paulo: Paco Editorial, 2020.
MARSHALL, T. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1967.
PERRENOUD, P. Escola e cidadania: o papel da escola na formação para a democracia. Porto Alegre: Editora Artmed, 2005.
REGO, N.; COSTELLA, R. Z. “Educação geográfica e ensino de Geografia, distinções e relações em busca de estranhamentos”. Revista Signos Geográficos, vol. 1, 2019.
SANTOS, M. “Por uma geografia cidadã: por uma epistemologia da existência. Boletim Gaúcho de Geografia, vol. 21, 1996.
SANTOS, M. O espaço do cidadão. São Paulo: Editora da USP, 2007.
SILVA, D. J. “O ensino de Geografia e a formação para a cidadania: possibilidades e desafios”. Anais do XII Congresso Latinoamericano de Humanidades. Rio de Janeiro: UERJ, 2016.
TONET, I. “Educar para a cidadania ou para a liberdade?” Perspectiva, vol. 23, n. 2, 2005.