MATHEMATICS AND ART: INTERDISCIPLINARY WORKSHOPS

Main Article Content

Eliézer Reis Vicente

Abstract

This paper presents a research conducted with students of the seventh year of primary schools in a State College in the city of Catalão-GO, in order to reflect on the possibility of interdisciplinarity between Mathematics and Art, highlighting the relationships in double track existing between them. The research has a qualitative approach, from questionnaires applied to students, observations of the activities developed during the workshops, seeking to highlight the intimate and critical relationship between Mathematics and Art. The option for Art in an interdisciplinary relationship with Mathematics is because it has as its object the very relationship of sensitivity, capable of producing sensitive knowledge, a knowledge of a different nature than that produced by scientificity/rationality.

Article Details

How to Cite
VICENTE, E. R. . MATHEMATICS AND ART: INTERDISCIPLINARY WORKSHOPS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 12, n. 36, p. 38–47, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.7482581. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/752. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Essays

References

ALVES, M. L. Muito além do olhar: um enlace da matemática com a arte (Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Porto Alegre: PUC-RS, 2007.

BIEMBENGUT, M. S.; HIEN, N. Modelagem Matemática para o Ensino. São Paulo: Editora Contexto, 2011.

BURAK, D.; KLÜBER, T. E. “Modelagem Matemática na educação básica numa perspective de educação matemática”. In: BURAK, D.; KLÜBER, T. E. (orgs.). Educação Matemática: reflexões e ações. Curitiba: Editora CRV, 2010.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e a Patologia do Saber. Rio de Janeiro: Editora Imago, 1976.

MARTINHO, M. O infinito através da obra de M. C. Escher: Uma experiência sobre as concepções acerca do infinito numa turma de Métodos Quantitativos (Tese de Mestrado). Lisboa: Universidade do Minho, 1996.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2006.

MORIN, E. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Editora Cortez, 2000.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Editora Cortez, 2006.