PEDAGOGY, TEACHING KNOWLEDGE AND EDUCATION IN THE INTERFACE OF KNOWLEDGE PARADIGMS
Main Article Content
Abstract
This study proposes a reflection on pedagogy, teaching knowledge, and education in light of the paradigmatic transformations of Western philosophical thought. The objective of the study is to analyze, through a theoretical essay grounded in a critical-hermeneutic approach, how the ontological-metaphysical, mentalist-subjectivist, and communicational paradigms have influenced the constitution of pedagogy and teaching knowledge. The methodology adopted consists of a theoretical and interpretative review of specialized literature, emphasizing high-impact classical and contemporary sources published in recent years and in different languages. As a result, it is identified that rationality paradigms play a structuring role in the ways education is conceived and practiced, requiring new pedagogical approaches capable of responding to the ethical and political demands of the present. It is concluded that a communicative pedagogy, grounded in intersubjective and argumentative rationality, expands the understanding of teaching knowledge as a discursive and socially situated practice, contributing to the construction of an emancipatory education in the twenty-first century.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
AN, B. G.; POLVERINI, G.; SARLAH, A. “ChatGPT as a tool for honing teachers’ Socratic dialogue skills”. ArXiv, vol. 22, 2024.
BIESTA, G. “The educational question: understanding the educational significance of education”. Educational Theory, vol. 71, n. 6, 2021.
BOUFLEUER, J. P. “Filosofia: uma demanda da educação”. Educação, vol. 27, n. 2, 2002.
BOUFLEUER, J. P. “Um pouco da história do conhecimento e da razão humana”. Espaços da Escola, vol. 4, n. 15, 1995.
CAPRA, F. O ponto de mutação. São Paulo: Editora Cultrix, 1982.
CHAUÍ, M. Convite à filosofia. São Paulo: Editora Ática, 2008.
COKER, R. et al. “Teachers’ knowledge and curriculum making for social justice”. Education Sciences, vol. 14, 2023.
CORTELLA, M. S. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. São Paulo: Editora Cortez, 2001.
FRIESEN, N. “The normative dimensions of pedagogy”. Educational Theory, vol. 73, n. 2, 2023.
HABERMAS, J. O discurso filosófico da modernidade. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2000.
HABERMAS, J. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Rio de Janeiro: Editora Tempo Brasileiro, 1990.
HEGEL, G. W. F. A fenomenologia do espírito. Petrópolis: Editora Vozes, 1992.
LEUNG, C. et al. “Adapting Habermas’ construct of communicative rationality into a framework for analyzing students’ statistical literacy”. Educational Studies in Mathematics, vol. 117, 2024.
MÆHRE, K. S. et al. “Cause for concern? The value of practical knowledge in professional education”. Journal of Education and Work, vol. 22, n. 5, 2024.
MARCONDES, D. Iniciação à História da Filosofia: dos pré-socráticos a Wittgenstein. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar, 2004.
MARQUES, M. O. “Os paradigmas da educação”. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, vol. 73, n. 175, 1992.
MARQUES, M. O. A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. Ijuí: Editora Unijuí, 1995.
MARQUES, M. O. Conhecimento e modernidade em reconstrução. Ijuí: Editora Unijuí, 1993.
MARQUES, M. O. Educação nas ciências: interlocução e complementaridade. Ijuí: Editora Unijuí, 2002.
MARQUES, M. O. Educação/interlocução, aprendizagem/reconstrução de saberes. Ijuí: Editora Unijuí, 1996.
MILOVIC, M. “Modernidade vs. pós-modernidade – a questão sobre a racionalidade”. Impulso, vol. 12, n. 29, 2001.
PLATÃO. República. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1983.
ROCHA, M. A. et al. “Visão crítica sobre mediadores pedagógicos mediados digitalmente em contexto artístico-educacional”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 9, 2020.
SANTOS, R. M. B.; VASCONCELOS, T. C. “Episódios formativos em educação matemática inclusiva – abordagem DUA”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 5, n. 45, 2023.
SAVIANI, D. Filosofia da educação brasileira. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1985.
SEVERINO, A. J. Filosofia da educação: construindo a cidadania. São Paulo: Editora FTD, 1994.
STEIN, E. Epistemologia e crítica da modernidade. Ijuí: Editora Unijuí, 1997.
SUCHODOLSKI, B. A pedagogia e as grandes correntes filosóficas. São Paulo: Editora Centauro, 2002.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2002.