QUESTIONS REGARDING SCIENCE ANDA SCIENTIFIC KNOW LEAD: EXPLORATORY FOUNDATIONS FOR HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY

Main Article Content

Frederico Jorge Ferreira Costa
Karla Raphaella Costa Pereira

Abstract

This study explores questions regarding the nature of science and the validity of the knowledge it produces, within the framework of Historical-Critical Pedagogy. The objective of the study was to analyze the nature of science, its method, and its philosophy. This text presents the results of an exploratory bibliographic research focused on key concepts related to the theme, through the investigation of scientific articles collected from databases, as well as the systematization of classical texts on scientific activity. In this process, which moves from the abstract to the concrete, the epistemological coordinates of scientific activity were identified based on the ontological foundation of science. By way of conclusion, it highlights the need for strategies related to dissemination, human formation, educational public policies, and civil society initiatives aimed at greater democratization of the products of scientific activity—science itself, its methods, and its philosophy.

Article Details

How to Cite
COSTA, F. J. F. .; PEREIRA, K. R. C. QUESTIONS REGARDING SCIENCE ANDA SCIENTIFIC KNOW LEAD: EXPLORATORY FOUNDATIONS FOR HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 22, n. 66, p. 147–164, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15686480. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/7255. Acesso em: 2 nov. 2025.
Section
Essays

References

BACCHI, A. D. Afinal, o que é ciência?: ... e o que não é. São Paulo: Editora Contexto, 2004.

BACHELARD, G. El racionalismo aplicado. Buenos Aires: Editorial Paidós, 1978.

BACHELARD, G. Epistemologia. Barcelona: Editorial Anagrama, 1971.

BUNGE, M. Epistemologia: curso de atualización. Ciudad de México: Siglo XXI Editores, 2002.

BUNGE, M. La ciencia, su método y su filosofia. Buenos Aires: Editora Sudamérica, 2001.

BUNGE, M. La investigación científica, su estrategia e su filosofía. Ciudad de México: Siglo XXI Editores, 2004.

CASSIANI, S.; SELLES, S.; OSTERMANN, F. “Negacionismo científico e crítica à ciência: interrogações decoloniais”. Ciência e Educação, vol. 28, 2022.

FEYERABEND, P. K. Contra o método. Rio de Janeiro: Editora Livraria Francisco Alves, 1989.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2006.

KUHN, T. S. ¿Qué són las revoluciones científicas? y otros ensayos. Barcelona: Paidós, 1989.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1998.

LAKATOS, I. La metodología de los programas de investigación científica. Madrid: Alianza, Universidad, 1982.

LAUDAN, L. El progreso y sus problemas: hacia una teoría del crecimiento científico. Madrid: Encuentro Ediciones, 1986.

LUKÁCS, G. Estética: a peculiaridade do estético. São Paulo: Editora Boitempo, 2023.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Editora Boitempo, 2013.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: em seus representantes Feuerbach, B, Bauer e Stiner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845/1846). São Paulo: Editora Boitempo, 2007.

MARX, K. “Salário, preço e lucro”. In: MARX, K.; ENGELS, F. Obras escolhidas em três tomos. Lisboa: Edições Avante, 1983.

MATURANA, H. Cognição, ciências e vida cotidiana. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

MAYR, E. Biologia, ciência única. São Paulo: Editora Schwarcz, 2005.

MAYR, E. O desenvolvimento do pensamento biológico: diversidade, evolução e herança. Brasília: Editora da UnB, 1998.

MCINTYRE, L. Como falar com um negacionista da ciência: conversas com terraplanistas e outros que desafiam a razão. Campinas: Editora da Unicamp, 2024.

PETRALIA, S. “Negacionismo científico”. In: SZWAKO, J.; RATTON, J. L. (org.). Dicionário dos negacionismos no Brasil. Recife: Cepe Editora, 2022.

POPPER, K. A lógica da investigação científica; Três concepções acerca do conhecimento humano; A sociedade aberta e seus inimigos. Coleção os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

POPPER, K. Conjecturas e refutações. Brasília: Editora da UnB, 1982.

PRIGOGINE, I. O fim das certezas: tempo, caos e leis da natureza. São Paulo: Editora UNESP, 1996.

ROSE, L.; BARTOLI, T. “Agnotology and the epistemology of ignorance: a framework for the propagation of ignorance as a consequence of technology in a balkanized media ecosystem”. Postdigital Science and Education, vol. 2, 2020.

ROVELLI, C. Anaximandro de Mileto: o nascimento do pensamento científico. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

SILVA, A. S. et al. “A educação diante do obscurantismo ideológico contemporâneo”. Revista Cocar, vol. 14, n. 29, 2020.

SILVA, L. S. P.; AMÉRICO, M. “Políticas públicas de combate às fake news aplicadas no Brasil”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 19, n. 55, 2024.

SILVA, L. S. P.; GALASTRI, N. A.; AMÉRICO, M. “Letramento digital no combate às fake news no Brasil”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 22, n. 64, 2025.

TOULMIN, S. La compreesión humana: el uso colectivo e la evolución de los conceptos. Madrid: Alianza Editorial, 1977.

VILELA, M. L.; SELLES, S. E. “É possível uma educação em ciências crítica em tempos de negacionismo científico?” Caderno Brasileiro de Ensino de Física, vol. 37, n. 3, 2020.