SERÁ MESMO UM RELACIONAMENTO? ANÁLISE CRÍTICA DO PAPEL DO CONSUMIDOR NA PROPOSTA DO CRM

Main Article Content

João Henriques de Sousa Júnior
Weverson Soares Santos
Miriam Leite Farias
Bianca Gabriely Ferreira Silva
Rudimar Antunes da Rocha

Abstract

This essay presents a critical view on the role of the consumer within the current proposal of Customer Relationship Management, CRM. Therefore, the intentional use of the word “relationship” is questioned, since this tool seems to favor only one-sided communication - from the company to the consumer - not providing an inverse communication.

Article Details

How to Cite
SOUSA JÚNIOR, J. H. de .; SANTOS, W. S. .; FARIAS, M. L. .; SILVA, B. G. F. .; ROCHA, R. A. da . SERÁ MESMO UM RELACIONAMENTO? ANÁLISE CRÍTICA DO PAPEL DO CONSUMIDOR NA PROPOSTA DO CRM. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 3, n. 9, p. 14–18, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3979945 . Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/72. Acesso em: 4 dec. 2024.
Section
Essays

References

COSTA, R. A. T.; OLIVEIRA, C. P.; LEÃO, M. C. S. “Gestão do relacionamento com os clientes: um estudo na agência Beira Rio do Banco do Brasil”. Revista de Administração Geral, vol. 1, n. 2, 2015.

FIUZA, G. D.; OLIVERA, K. R.; PONTE, V.; FERREIRA, L. A.; MENDES, N. M. D. “Marketing de relacionamento (CRM): estado da arte, produção nacional na primeira década do milênio e agenda de pesquisa”. Anais do XXXV EnANPAD. Rio de Janeiro: ANPAD, 2011.

GALLON, A. V.; VICHROSKI, T. S. F.; PFITSCHER, E. D.; PFITSCHER, P. C. “O valor real do cliente no processo de CRM e a contabilidade”. Anais do Encontro de Administração da Informação. Florianópolis: EnADI, 2007.

KOTLER; P.; KELLER, K. L. Administração de Marketing. São Paulo: Editora Pearson, 2012.

MAZUR, L.; MILES, L. Conversas com os mestres do marketing. São Paulo: Editora Gente, 2010.

PAYNE, A.; FROW, P. A “Strategic Framework for Customer Relationship Management”. Journal of Marketing, vol. 69, n. 4, 2005.

RAVALD, A; GRÖNROOS, C. “The value concept and relationship marketing”. European Journal of Marketing, vol. 30, n. 2, 1996.

SALIBY, P. E. “O marketing de relacionamento: o novo marketing da era competitive”. RAE Light, vol. 4, n. 3, 1997.

SCUSSEL, F. B. C.; PETROLL, M. D. L. M.; SEMPREBON, E.; ROCHA, R. A. “O que é, afinal, marketing de relacionamento? Uma proposta de conceito unificador”. Revista de Ciências da Administração (RCA), vol. 19, n. 48, 2017.

SOUSA JÚNIOR, J. H. (org.). “Novos” consumidores, “novos” mercados”: a inclusão de grupos marginalizados e seus reflexos no varejo brasileiro. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019.

TAVARES, L. E. S.; FREITAS, A. A. F.; MOTA, M. O. “Reflexões sobre Customer Relationship Management (CRM): uma investigação sobre o processo de contratação, desenvolvimento e implantação de soluções de TI”. Anais do XXX EnANPAD. Salvador: ANPAD, 2006.

VIEIRA, R. S. G. “Relacionamento, quem quer?” PSIU – Caderno de Pesquisas do Núcleo de Pesquisas e Estudos em Sistemas de Informação, ano IV, n. 15, 2009.

Most read articles by the same author(s)