DIVERSITY IN COMPETENCY ASSESSMENT IN VOCATIONAL EDUCATION: A SCOPING REVIEW

Main Article Content

Gracielle Oliveira Echer
Danielle Aparecida Nascimento dos Santos

Abstract

The debate on human diversity in the corporate environment has been increasingly incorporated by organizations that see it as a differentiating factor. This study is based on the premise that competency-based assessment in vocational education can consider attitudes and values for the construction of a fairer and more democratic society through the appreciation of human diversity. Using the correct criteria, teachers can conduct a comprehensive assessment of students, forming not only skilled professionals but also citizens who recognize their identity within the classification hierarchy and respect human diversity. To investigate the current knowledge based on this hypothesis, we conducted a scoping review to identify and analyze research on "Diversity," "Competency-Based Assessment," and "Vocational Education." The databases Portal de Periódicos CAPES and Biblioteca Digital de Teses e Dissertações were consulted, using the keywords separately and then combined using the AND connector. An asterisk was used for the keyword diversity, and quotation marks were used for the keywords competency-based assessment and vocational education. The searches were conducted from August to September 2024. Seven articles and six dissertations were retrieved following the PRISMA-Sc protocol. The results revealed that the knowledge developed on the topic converges on the importance of teacher training as an element for building a fairer, more inclusive, and democratic vocational education. Addressing diversity in vocational education largely depends on the sensitivity and commitment of teachers to recognize and value students' individual differences, creating a welcoming and respectful school environment. The research indicates the need to rethink pedagogical practices in vocational education and assessment methods to break with traditional models that reinforce inequalities and build vocational education that values diversity and promotes social justice. None of the analyzed publications addresses the possibility of working on human diversity through competency-based assessment. The scoping review highlighted the importance of teacher training and inclusive pedagogical practices to promote diversity in vocational education and revealed a gap in the literature on how competency-based assessment can integrate attitudes and values to promote diversity.

Article Details

How to Cite
ECHER, G. O. .; SANTOS, D. A. N. dos . DIVERSITY IN COMPETENCY ASSESSMENT IN VOCATIONAL EDUCATION: A SCOPING REVIEW. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 22, n. 64, p. 28–53, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15243946. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/6940. Acesso em: 16 nov. 2025.
Section
Articles

References

ALVES, M.; GALEÃO-SILVA, L. “A crítica da gestão da diversidade nas organizações”. Revista de Administração de Empresas, vol. 44, n. 3, 2004.

AMORETTI, M. E. P. As práticas restaurativas na EPT à luz da perspectiva decolonial: um novo paradigma de formação docente (Dissertação de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica). Santa Maria: UFSM, 2023.

ASSIS, A. S. F.; FARIAS, K. S. C. S.; NASCIMENTO, A. Q. “Inquietudes sobre diversidade e diferença: um elo entre prática educativa e formação docente”. EDUCA – Revista Multidisciplinar em Educação, vol. 7, n. 17, 2020.

BARATO, J. N. Escritos sobre tecnologia educacional e educação profissional. São Paulo: Editora Senac, 2002.

CAMARGO, D. “Programa de Inclusão e Diversidade do Senac São Paulo: identidade de gênero e educação profissional e tecnológica”. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, vol. 2, n. 21, 2021.

CASTRO, A. S. A.; BASTOS, E. R. O.; SOUZA, Z. F. J. (eds.). Educação inclusiva: formação e experiências. Feira de Santana: Editora da UEFS, 2020.

CORREIA, C. G. Educação profissional, valores e tecnologias: desafios à prática (Dissertação de Mestrado em Educação). São Paulo: PUCSP, 2019.

COSTA, M. I. S.; IANNI, A. M. Z. “O conceito de cidadania”. In: COSTA, M. I. S. Individualização, cidadania e inclusão na sociedade contemporânea: uma análise teórica. São Bernardo do Campo: Editora UFABC, 2018.

DAWSON, C. “Neurodiversity Is Human Diversity, an Equity Imperative for Education”. International Journal for Talent Development and Creativity, vol. 10, n. 1, 2022.

DEFFUNE, D.; DEPRESBITERIS, L. Competências, habilidades e currículos de educação profissional: crônicas e reflexões. São Paulo: Editora Senac, 2000.

DELORENZO, R. A.; MOURANT, R. L. Competency-Based Education Ignited: A Transformational Systemwide Approach for Leaders. Bloomington: Solution Tree, 2024.

DEPRESBITERIS, L. “Avaliando competência na escola de alguns ou na escola de todos?” Boletim Técnico do Senac, vol. 27, n. 3, 2001.

DUTRA, J. S. et al. Gestão por competência: um modelo avançado para o gerenciamento de pessoas. São Paulo: Editora Gente, 2001.

FIGUEIREDO, R. J. Imigrantes na escola pública de Manaus: reflexões e desafios na perspectiva da formação docente (Dissertação de Mestrado em Ensino Tecnológico). Manaus: IFAM, 2023.

FREITAS, F. S. A diversidade cultural como prática na educação. Curitiba: Editora Intersaberes, 2012.

GAGNON, L. “Mastery, not time: a look at competency-based education in practice”. Childhood Education, vol. 99, n. 5, 2023.

GEMAQUE, R. S.; CAVALCANTI, N. C. S. B.; JESUS, J. G. “Nem só azul e rosa: diversidade sexual e de gênero na educação profissional e tecnológica”. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, vol. 2, n. 21, 2021.

GOMES, H. M.; MARINS, H. O. A ação docente na educação profissional. São Paulo: Editora Senac, 2004.

JARAMILLO, J.; RIVERA, J.; RODRÍGUEZ, M. “Una educación basada en competencias: calidad docente y desarrollo humano”. Revista Cambios, vol. 10, n. 2, 2024.

JUBAS, K. “Using popular culture in professional education to foster critical curiosity and learning”. Studies in the Education of Adults, vol. 55, n. 1, 2023.

LAFUENTE FERNÁNDEZ, J. C. et al. Los juegos tradicionales: herramienta de inclusión en la formación de futuros docentes de Educación Física. Madrid: Universidad de Oviedo, 2024.

LE BOTERF, G. De la compétence à la navigation professionelle. Paris: Les Éditions d’Organisation, 1997.

LOUREIRO, A. L. G.; NUNES, C. “Aplicação da Lei 10.639/03: Potencializando Ideias”. Revista Multidisciplinar de Psicologia, vol. 13, n. 47, 2019.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

MACEDO, Y. M.; OSÓRIO, A. C. N. “Educação profissional e tecnológica frente às novas tendências educacionais no brasil: por uma perspectiva foucaultiana”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 39, 2023.

MANTOAN, M. T. E. “Diferenciar para incluir ou para excluir? Por uma pedagogia da diferença”. Revista da Pró Inclusão, vol. 6, 2015.

MENEGAT, D. B. História e cultura afro-brasileira: proposta de ensino intercultural em uma escola pública do município de Vacaria/RS (Dissertação de Mestrado em Educação). Vacaria: UCS, 2022.

MENEZES, G. N. D. “Pedagogias de (re)existência: narrativas da docência na educação profissional técnica com/na diversidade”. Revista Diálogo Educacional, vol. 21, n. 71, 2021.

MICHALISZYN, M. G. Educação e diversidade. Curitiba: Editora Intersaberes, 2012.

MORAES, F.; KULLER, J. A. Currículos integrados no ensino médio e na educação profissional: desafios, experiências e propostas. São Paulo: Editora Senac, 2016.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2004.

NOGUEIRA, N. M.; CAVALCANTI, N. C. S. B.; CAVALCANTE, I. F. “Mapeamento dos Núcleos de Estudos de Gênero e Diversidade Sexual na Educação Profissional e Tecnológica: as políticas de diálogos inclusão nos Institutos Federais”. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, vol. 2, n. 21, 2021.

PAGE, M. J. et al. “The PRISMA statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, vol. 372, n. 71, 2021.

PEREIRA, L. K. A. Diversidade sexual na escola: a experiência de um projeto educativo no IFCE campus Crato (Dissertação de Mestrado em Educação Agrícola). Seropédica: UFRRJ, 2021.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul, 1999.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul, 2000.

REHEM, C. M. Perfil e formação do professor de educação profissional técnica. São Paulo: Editora Senac, 2009.

REIS, R. S.; SANTOS, D. A. N. “Desfazendo mitos sobre sexualidade e pessoas com deficiências: uma experiência formativa”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 42, 2023.

SANCHES, K. S.; TEIXEIRA, P. T. O.; RABIN, E. G. “The scenario of scientific publication on palliative care in oncology over the last 5 years: a scoping review”. Revista de Escola de Enfermagem da USP, vol. 52, 2018.

SANTOS, J. Educação Profissional e práticas de avaliação. São Paulo: Editora Senac, 2010.

SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: Editora WVA, 1997.

SCARANO, R. C. V. et al. Direitos humanos e diversidade. Porto Alegre: Editora SAGAH, 2018.

SEVERO, M. A. M. As práticas docentes vinculadas à diversidade étnico-racial no ensino médio integrado à formação técnica em segurança do trabalho (Dissertação de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica). IFPE: Olinda, 2023.

SILVA, L. B.; SOUSA, A. A. “Diversidade e Formação Humana Integral: uma relação convergente”. Research, Society and Development, vol. 11, n. 3, 2022.

SOUZA, M. L.; ALMEIDA, V. F. “Desafios da educação do século xxi: a importância da motivação no processo de avaliação e construção de sentidos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, vol. 8, n. 24, 2021.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Editora Artmed, 2010.