UNDERGRADUATE COURSE IN COLLECTIVE HEALTH: ANALYSIS OF THE STUDENT DROPOUT PROFILE

Main Article Content

Leticia Abreu de Carvalho
Flávia Christiane de Azevedo Machado

Abstract

Schooh dropout is the discontinuity of a course, whether due to factors internal or external to the academic environment. The Bachelor's undergraduate degree in Public Health at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) has a significant dropout rate, prompting investigations into related factors. Thus, the objective was to analyze the dropout profile of the UFRN Public Health undergraduate degree in the period from 2010 to 2020.1 through a sectional, descriptive, exploratory study, with a quantitative and qualitative approach. To this end, primary data from a sample of 45 individuals with a history of school dropout were captured via a Google Forms® questionnaire. In this way, the five objective questions (gender, year of entry, year of withdrawal, reason for withdrawal, reason for demotivation) were analyzed by absolute and relative frequencies of occurrence, calculated with Google Spreadsheets and content analysis was applied to the questions. qualitative data arising from the open question (impressions and/or suggestions for the course). As a result, it was identified that school dropout occurred, for the most part, among females, aged 26 to 30 years, in the first and second year of the course, due to lack of motivation with undergraduation, entry into another undergraduate degree, in a graduate course. and the fact of being a student worker. Specifically, demotivation is related to non-identification with the Public Health undergraduate degree, low job expectations in the field of Public Health, course teachers and weaknesses in secondary education. Therefore, the study identified the profile of dropouts and the reasons for discontinuity, indicating strategies to encourage retention (vocational guidance, adjustments to the curriculum, academic support initiatives for students).

Article Details

How to Cite
CARVALHO, L. A. de .; MACHADO, F. C. de A. UNDERGRADUATE COURSE IN COLLECTIVE HEALTH: ANALYSIS OF THE STUDENT DROPOUT PROFILE. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 20, n. 60, p. 52–85, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.14567361. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/6169. Acesso em: 5 feb. 2025.
Section
Articles

References

AGOSTINHO NETO, J. et al. “O ensino da saúde coletiva no Brasil: uma revisão integrativa”. Saúde em Debate, vol. 46, n. 6, 2022.

AGUIAR, V. C. F.; SOARES, S. L.; FERREIRA, H. S. “Docentes e saúde coletiva: percepções, formação e impacto na profissão da saúde”. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, vol. 19, 2024.

AMBIEL, R. A. M.; CORTEZ, P. A.; SALVADOR, A. P. “Predição da Potencial Evasão Acadêmica entre Estudantes Trabalhadores e Não Trabalhadores”. Psicologia: Teoria e Pesquisa, vol. 37, 2021.

ATENSTAEDT, R.; JONES, C. “Word cloud analysis of the BJGP: a decade on”. British Journal of General Practice, vol. 74, n. 746, 2024.

BALDISSERA, M. I. et al. “Characteristics of work in primary care identified in the collective exercise of application of the SWOT matrix”. Revista Brasileira de Enfermagem, vol. 76, n. 2, 2023.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora Edições 70, 1977.

BRAGA, D. D. A. et al. Avaliação da aprendizagem em ambiente remoto durante a pandemia da Covid-19: opinião, adaptação, e desempenho de estudantes de graduação na área da saúde (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Psicologia). Recife: Faculdade Pernambucana de Saúde, 2022.

BRASIL. Lei n. 14.725, de 16 de novembro de 2023. Brasília: Planalto, 2023. Disponível em: . Acesso em: 12/09/2024.

BRASIL. Projeto de Lei n. 1821/2021. Brasília: Câmara dos Deputados, 2021. Disponível em: . Acesso em: 23/09/2024.

CARVALHO, L. A. C. Os Efeitos do trabalhar e estudar no cotidiano dos graduandos em Saúde Coletiva (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Saúde Coletiva). Natal: UFRN, 2021.

CASTELLANOS, M. E. P. et al. “Estudantes de graduação em saúde coletiva: perfil sociodemográfico e motivações”. Ciência e Saúde Coletiva, vol. 18, n. 6, 2013.

DEMENECH, L. M. et al. “Estresse percebido entre estudantes de graduação: fatores associados, a influência do modelo enem/sisu e possíveis consequências sobre a saúde”. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, vol. 72, n. 1, 2023.

DEVANATHAN, N. et al. “Recommendations for the optimization of student led free vision screening programs”. BMC Medical Education, n. 24, 2024.

FERREIRA, T. C. R. et al. “Higher education in Brazil: a data analysis of concluding students”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 9, n. 26, 2022.

HAVRESKO, A. R. et al. “Perfil e fatores associados ao mercado de trabalho desejado entre ingressantes do Curso de Odontologia da Universidade Estadual de Ponta Grossa”. Revista da Abeno, vol. 24, n. 1, 19 2024.

HEIDEMANN, L. A.; OLIVEIRA, A. M. M. “Ferramentas online no ensino de ciências: uma proposta com o Google Docs”. Física na Escola, vol. 111, n. 2, 2010.

HORTALE, V. A.; KOIFMAN, L. “Programas de pós-graduação em Saúde Pública na Argentina e no Brasil: origens históricas e tendências recentes de processos de avaliação de qualidade”. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, vol. 11, n. 21, 2007.

LACAZ, F. A. C. et al. “Bacharel em Saúde Coletiva: novo recurso humano para o sistema nacional de saúde do brasil”. Saúde em Redes, vol. 8, n. 1, 2022.

LOIOLA, A. A.; CYRINO, E. G.; ALEXANDRE, F. L. F. “Competências e habilidades nos currículos da graduação em saúde coletiva no Brasil”. Revista Baiana de Saúde Pública, vol. 41, n. 1, 2017.

LORENA, A.G. et al. “Graduação em saúde coletiva no Brasil: onde estão atuando os egressos dessa formação?”. Saúde e Sociedade, vol. 25, n. 2, 2016.

MACIEL, F. S. Formação dos docentes de saúde coletiva: uma amostra sobre a diversidade (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Saúde Coletiva). Porto Alegre: UFRGS, 2018

MANGUEIRA, J. O. et al. “Graduação em Saúde Coletiva no Brasil: formação, identidade profissional e inserção no mercado de trabalho”. Research, Society And Development, vol. 10, n. 5, 4, 2021.

MATTOS, M. P. et al. “Ver, rever e transver: iluminando a formação interdisciplinar com educadores da saúde coletiva”. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, vol. 24, 2020.

MENDONÇA, P. B. S.; CASTRO, J. L. “O ensino na graduação em saúde coletiva: o que dizem os projetos pedagógicos”. Ciência e Saúde Coletiva, vol. 28, n. 6, 2023.

PACCAUD, F.; WEIHOFEN, A.; NOCERA, S. “Public Health Education in Europe: old and new challenges”. Public Health Reviews, vol. 33, n. 1, 2011.

PARO, C. A; PINHEIRO, R. “Interprofissionalidade na graduação em Saúde Coletiva: olhares a partir dos cenários diversificados de aprendizagem”. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, vol. 22, n. 2, 2018.

PAULA, C. H.; ALMEIDA, F. M. “O programa Reuni e o desempenho das Ifes brasileiras”. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, vol. 28, n. 109, 2020.

PEREIRA, E. L.; CARNEIRO, R. “O que podem nos contar os estágios supervisionados em/sobre saúde coletiva?” Saúde e Sociedade, vol. 28, n. 2, 2019.

PYO, J. et al. “Qualitative research in healthcare: necessity and characteristics”. Journal of Preventive Medicine and Public Health, vol. 56, n. 1, jan. 2023.

RESNICK, B.; SELIG, S.; RIEGELMAN, R. “An examination of the growing US undergraduate public health movement”. Public Health Reviews, vol. 38, n. 1, 2017.

SACCARO, A. et al. “Fatores Associados à Evasão no Ensino Superior Brasileiro: um estudo de análise de sobrevivência para os cursos das áreas de ciência, matemática e computação e de engenharia, produção e construção em instituições públicas e privadas”. Estudos Econômicos, vol. 49, n. 2, 2019.

SCHWARZ, J. C.; DIAS, M. S. L.; CAMARGO, D. “Dificuldades encontradas por estudantes no ensino superior e práticas institucionais adotadas para superá-las: uma revisão de literatura”. Quaestio, vol. 23, n. 3, 2021.

SILVA, V. O.; PINTO, I. C. M.; TEIXEIRA, C. F. S. “Identidade profissional e movimentos de emprego de egressos dos cursos de graduação em Saúde Coletiva”. Saúde em Debate, vol. 42, n. 119, 2018.

SLATER, P.; HASSON, F. “Data Measurement, Instruments and Sampling”. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, vol. 10, 2024.

SOUSA, S. C. Determinantes da evasão no curso de graduação em Saúde Coletiva da Faculdade Unb Ceilândia (Dissertação de Mestrado em Gestão Pública). Brasília: UnB, 2021.

SOUZA, A. B. D. As expectativas profissionais do graduando em saúde coletiva da UFRN (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Saúde Coletiva). Natal: UFRN, 2017.

TRAVERSO-YÉPEZ, M.; MORAIS, N. A. “Idéias e concepções permeando a formação profissional entre estudantes das ciências da saúde da UFRN: um olhar da psicologia social”. Estudos de Psicologia, vol. 9, n. 2, 2004.

UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Projeto pedagógico do curso de Saúde Coletiva. Natal: UFRN, 2018. Disponível em: . Acesso: 01/06/2024.

UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Resolução n. 048/2020-CONSEPE, de 08 de setembro de 2020. Natal: UFRN, 2020. Disponível em: . Acesso: 01/06/2024.

UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Resolução n. 048/2020, de 10 de setembro de 2020. Natal: UFRN, 2020. Disponível em: . Acesso: 01/06/2024.

UNIVERSITY OF TAMPA. Bachelor of Science in Public Health. Florida: UTampa, 2024. Disponível em: . Acesso em: 21/09/2024.

VIANA, J. L.; SOUZA, E. C. F. “Os novos sanitaristas no mundo do trabalho: um estudo com Graduandos em Saúde Coletiva”. Trabalho, Educação e Saúde, vol. 16, n. 3, 2018.

Most read articles by the same author(s)