FEMINISM AND GENDER IDEOLOGY: CENSORSHIP OF ENEM ISSUES FROM SIMONE DE BEAUVOIR

Main Article Content

Jucenilton Alves dos Santos

Abstract

The objective of this essay, derived from the I Simone de Beauvoir International Congress held at the Federal University of São Carlos (UFSCar), is oriented to discuss the actions of the current government regarding the silencing and purging of issues considered by it as “gender ideology” in the High School National Exam (ENEM) in light of the quote by the French philosopher Simone de Beauvoir in a question of Human Sciences in the 2015 edition of the ENEM, which was considered as an attempt at indoctrination by the then deputy Jair Messias Bolsonaro. Methodologically, we used excerpts from the works “The Force of Age” and “The Second Sex” by Beauvoir and some news published on the internet. The proposal allowed discussion and analysis on the subject beyond a homogeneous view of the different structures of sociopolitical reality, mainly educational.

Article Details

How to Cite
SANTOS, J. A. dos . FEMINISM AND GENDER IDEOLOGY: CENSORSHIP OF ENEM ISSUES FROM SIMONE DE BEAUVOIR. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 10, n. 29, p. 107–117, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.6524234. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/616. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Essays

References

BEAUVOIR, S. O Segundo Sexo, volume 2. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1967.

BEAUVOIR, S. A Força da Idade, vol. 1. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1961.

BIOGRAFIAS. “Biografia de Simone de Beauvoir”. YouTube [15/01/2020]. Disponível em: <https://www.youtube.com>. Acesso em: 12/04/2022.

BORRILLO, D. “A homofobia”. In: LIONÇO, T.; DINIZ, D. (orgs.) Homofobia e educação: um desafio ao silêncio. Brasília: Letras Livres, 2009.

BRANDALISE, C. “Afinal, o que é a ideologia de gênero da qual o presidente fala?” UOL [04/01/2019]. Disponível em <https://www.uol.com.br/universa>. Acesso em: 10/04/2022.

BRASIL. Lei n. 12.852, de 5 de agosto de 2013. Brasília: Planalto, 2013. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 05/05/2022.

BUTLER, J. “Contagious Word: paranoia and “homosexuality” in the Military”. In: BUTLER, J. (ed.). Excitable Speech – a politics of performative. New York/London: Routledge, 1997.

DIOCESE PORTO NACIONAL. “Dom Fernando Rifan fala sobre ideologia de gênero”. Diocese Porto Nacional [8/6/2015]. Disponível em: <https://dioceseportonacional.org.br>. Acesso em: 13/05/2019.

FOUCAULT, M. A Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

GEBARA, I. O que é cristianismo. São Paulo: Brasiliense, 2008.

LIMA, T. “Enem 2015: questão sobre feminismo é comentada nas redes sociais”. G1 Educação [25/10/2015]. Disponível em: <https://g1.globo.com/educacao>. Acesso em: 12/04/2022.

LOURO, G. L. “Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas”. Pro-Posições, vol. 19, n. 2, n. 56, 2008.

MICHAELIS. Moderno dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Companhia Melhoramentos, 1998.

MIOTO, L. H. et al. “O que é falar de gênero na escola?”

Youtube [10/09/2018]. Disponível em: <https://www.youtube.com>. Acesso em: 10/04/2022.

MOVIMENTO DPVFAM. “Entendendo Ideologia de Gênero em 2 minutos”. Youtube [13/02/2017]. Disponível em <https://www.youtube.com>. Acesso em: 10/04/2022.

OEA – Organização dos Estados Americanos. Convenção Interamericana para Prevenir, Punir e Erradicar a Violência contra a Mulher. Belém: CIDH, 1994. Disponível em: <http://www.cidh.org>. Acesso em: 11/10/2015.

OHCHR - Office of the High Commissioner for Human Rights. Nascidos livres e iguais: orientação sexual e identidade de gênero no regime internacional de direitos humanos. Brasília: OHCHR, 2013. Disponível em: <http://www.ohchr.org>. Acesso em: 15/05/2019.

ONU – Organização das Nações Unidas. Convenção sobre a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação Contra as Mulheres. New York: ONU, 1979.

ONU – Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos. New York: ONU, 1948.

ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. Campinas: Pontes, 1987.

PNUD – Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. “Objetivos do Desenvolvimento Sustentável”. PNUD [2015]. Disponível em: <https://br.undp.org>. Acesso em: 11/05/2019.

SPW – Sexuality Policy Watch. Princípios de Yogyakarta. Princípios sobre a aplicação da legislação internacional de direitos humanos em relação a orientação sexual e identidade de gênero. Rio de Janeiro: Sexuality Policy Watch, 2007. Disponível em: <https://sxpolitics.org>. Acesso em: 08/05/2019.

REIS, T.; EGGERT, E. “Ideologia de gênero: uma falácia construída sobre os planos de educação brasileiros”. Revista Educação & Sociedade, vol. 38, n. 138, 2017.

SANT'ANNA, E. “Feminismo, tema da redação e autores marxistas provocam ´Fla-Flu do Enem´”. Folha de São Paulo [27/10/2015]. Disponível em: <https://folha.uol.com.br/educacao>. Acesso em: 10/04/2022.

UNESCO – Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Educação para Todos: o compromisso de Dakar. Brasília: UNESCO/CONSED/Ação Educativa, 2001.

UNFPA – Fundo de População das Nações Unidas. Declaração e Plataforma de Ação da IV Conferência Mundial sobre a Mulher. Pequim: UNFPA, 1995. Disponível em: <http://www.unfpa.org.br>. Acesso em: 11/05/2019.