CORONAVÍRUS: COMO ESTÁ A CLASSE TRABALHADORA NA PANDEMIA?

Main Article Content

André Luíz Coutinho Vicente
Thainara da Silva Monteiro dos Santos

Abstract

This essay emerges from reflections on the attention given to the working class in the context of a pandemic. The text has as its background the articulation of three categories: the crisis of capitalism accentuated in countries with a late economy, such as Brazil; the visible inefficiency of Brazilian state management; and the return of the Brazilian bourgeoisie to the high ranks of the bureaucratic administration of the national state. This articulation has represented losses for the working class in different areas, such as health, security, the environment and education, deepened in the context of the coronavirus pandemic. Methodologically, a bibliographical review was sought, articulating texts from the human and social sciences that dealt with the current scenario, as well as texts on the notion of biopolitics to deal with differential vulnerability, a notion that will cross our arguments. In this way, we seek to demonstrate that the virus, or the consequences of it, reach the working class with more violence.

Article Details

How to Cite
VICENTE, A. L. C.; SANTOS, T. da S. M. dos . CORONAVÍRUS: COMO ESTÁ A CLASSE TRABALHADORA NA PANDEMIA?. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 4, n. 10, p. 150–158, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4107811. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/60. Acesso em: 13 nov. 2025.
Section
Essays

References

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br> Acesso em: 30/05/2020.

BRASIL. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Programa Nacional de Direitos Humanos (PNDH-3). Brasília: SDH, 2010.

BUTLER, J. “Capitalism Has its Limits: Judith Butler Discuss the Covid-19 Pandemic, and its Escalating Political and Social Effects in America”. Verso [30/03/2020]. Disponível em: <https://www.versobooks.com>. Acesso em: 01/10/2020.

BUTLER, J. Vida precária: os poderes do luto e da violência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

COLEMARX. “Em defesa da educação pública comprometida com a igualdade social: porque os trabalhadores não devem aceitar aulas remotas”. Portal Eletrônico COLEMARX [2020]. Disponível em: <http://www.colemarx.com.br>. Acesso em: 01/10/2020.

DAS, V. “Encarando a COVID-19: Meu lugar sem esperança ou desespero”. Dilemas: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social [01/06/2020]. Disponível em: <https://www.reflexpandemia.org>. Acesso em: 19/10/2020.

DAS, V.; POOLE, D. “El estado y sus márgenes: etnografias comparadas”. Relaciones Internacionales, n. 8, Junio, 2008.

FIOCRUZ. “Metade das mulheres passaram a cuidar de alguém durante a pandemia, revela pesquisa”. Portal Eletrônico da FIOCRUZ [05/08/2020]. Disponível em: <https://portal.fiocruz.br> Acesso em: 30/09/2020.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

LEITE, M. P. “Biopolítica da Precariedade em tempos de Pandemia”. DILEMAS: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social – Rio de Janeiro – Reflexões na Pandemia, 2020.

LORENZINI, D. “Biopolítica em tempos de coronavírus”. Instituto Humanitas Unisinos [14/04/2020]. Disponível em: <http://www.ihu.unisinos.br> Acesso em: 01/10/2020.

MBEMBE, A. “Necropolítica”. Arte & Ensaios, n. 32, 2016.

PEIXOTO, G. “Polícia apura a morte de 12 pessoas no Alemão após dia de tiroteios: Segundo a PM, cinco dos mortos estavam em confronto com os agentes. Moradores relatam intenso confronto e barulho de bombas. Fotos mostram corpos sendo carregados por moradores”. G1 RJ [15/05/2020]. Disponível em: <https://g1.globo.com/rj> Acesso em: 01/10/2020.

SANTOS, B. S. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra: Editora Almedina, 2020.