REFLEXÕES SOBRE O PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO COMO INSTRUMENTO DE DEMOCRACIA NA GESTÃO EDUCACIONAL
Main Article Content
Abstract
The present work aims to analyze and discuss how the Pedagogical Political Project - PPP is constituted and its importance as an instrument for effecting democratic management in the educational environment. Therefore, Vasconcellos (2002) and Gadotti (2001; 2004)) are taken as theoretical references, authors who aim to contribute with the theme: planning and pedagogical political project in a democratic perspective. Thus, it seeks to find with theoretical reflection the difficulties most elucidated by educators in the construction of the PPP and the roles must be assumed by management to guarantee democracy and the full participation of all those involved.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: . Acesso em: 10/09/2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: . Acesso em: 10/09/2020.
FREITAS L. C. “Organização do trabalho pedagógico”. Palestra proferida no VII Seminário Internacional de Alfabetização e Educação. Novo Hamburgo: ANPED, 1991.
GADOTTI, M. Pressupostos do projeto pedagógico. Cadernos Educação Básica - O projeto pedagógico da escola. Atualidades pedagógicas. Brasília: MEC/FNUAP, 1994.
PAZ, A. C. O.; SENHORAS, E. M. Campo de Estudos sobre Gestão Democrática Escolar no Brasil. Boa Vista: EdUFRR, 2018.
VASCONCELLOS, C. S. Planejamento: Plano de Ensino-Aprendizagem e Projeto Educativo. São Paulo: Libertat, 2002.
VEIGA, I. P. A. (org). Projeto Político Pedagógico da Escola: uma construção possível. 3ª edição. Campinas: Papirus Editora, 1995.
VEIGA, I. P. A. Projeto Político Pedagógico: Uma construção possível. São Paulo: Editora Cortez, 2001.
VEIGA, I. P. A. (org) Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 14ª edição. Campinas: Papirus, 2002.