THE EXPERIENCE OF INTERREGIONAL MIGRATION OF NORTHEAST STUDENTS FOR POSTGRADUATE IN PSYCHOLOGY

Main Article Content

Isabele Linhares Santos
Fauston Negreiros

Abstract

The study aims to understand the academic trajectory of Northeastern Brazilian female scientists who undertook the process of inter-regional migration to pursue postgraduate studies in Psychology. This research adopts a qualitative, descriptive approach, utilizing Oral History methodology through the lens of thematic oral history. The study included nine researchers, one from each state in the Northeast. The main findings indicate that the primary reasons for migration include the pursuit of a solid theoretical education, opportunities for scholarships, and the quality of the postgraduate programs. Furthermore, xenophobic discourse within institutions was reported. Additionally, the study highlights the need for educational policies that promote scientific equity across Brazil's regions, as well as intersectional affirmative policies aimed at strengthening Northeastern women in postgraduate Psychology programs.

Article Details

How to Cite
SANTOS, I. L.; NEGREIROS, F. . THE EXPERIENCE OF INTERREGIONAL MIGRATION OF NORTHEAST STUDENTS FOR POSTGRADUATE IN PSYCHOLOGY. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 19, n. 56, p. 165–184, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.13731540. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/5362. Acesso em: 27 sep. 2024.
Section
Articles

References

ALBERTI, V. Manual de história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013.

ALBUQUERQUE JR., D. M. A invenção do Nordeste e outras artes. São Paulo: Editora Cortez, 2011.

ALLEN, H. K. et al. “Graduate Student Burnout: Substance Use, Mental Health, and the Moderating Role of Advisor Satisfaction”. International Journal Ment Health Addiction, vol. 20, 2022.

ANDRADE, C. R. E. et al. Ações afirmativas no ensino superior. Taubaté: Editora da Unitau, 2024.

ANDRES, L.; ADAMUTI-TRACHE, M. “You've come a long way, baby? Persistent gender inequality in university enrolment and completion in Canada, 1979–2004”. Canadian Public Policy, vol. 33, n. 1, 2007.

ANTOSIK, L.; IVASHINA, N. “Factors and routes of interregional migration of university graduates in Russia”. Вопросы Образования, vol. 2, 2021.

BESERRA, A. B. S. Os impactos psicossociais do processo de adaptação em estudantes de nível superior migrantes do interior do Estado do Ceará (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Psicologia). Fortaleza: FAS, 2023.

BRASIL. Plataforma Sucupira. Brasília: CAPES, 2024. Disponível em: . Acesso em: 08/07/2024.

CASCI, T. et al. Equity and inclusion in research funding forum: a summary of findings and outputs from the stakeholder consultation. Oxford: University of Oxford, 2024.

CHAUÍ, M. “Direitos Humanos e Educação”. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos, vol. 10, n. 2, 2022.

CORNÉR, S. et al. “The relationships between doctoral students’ perceptions of supervision and burnout”. International Journal of Doctoral Studies, vol. 12, 2023.

COSTA, A. O.; BARROSO, C.; SARTI, C. A. “Pesquisa sobre mulher no Brasil: do limbo ao gueto”. In: HOLLANDA, H. (org.). Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

CUI, C.; WANG, Y.; WANG, Q. “The interregional migration of human capital: The case of “First-Class” university graduates in China”. Applied Spatial Analysis and Policy, vol. 15, n. 2, 2022.

CUNHA, R.; DIMENSTEIN, M.; DANTAS, C. “Desigualdades de gênero por área de conhecimento na ciência brasileira: panorama das bolsistas PQ/CNPq”. Saúde em Debate, vol. 45, 2021.

ELSHAHAT, S.; MOFFAT, T.; NEWBOLD, K.B. “Understanding the Healthy Immigrant Effect in the Context of Mental Health Challenges: A Systematic Critical Review”. Jornal Immigrant Minority Health, vol. 24, n. 6, 2022.

GLADSTONE, J. et al. Equity and Inclusivity in Research Funding: Barriers and Delivering Change. Oxford: University of Oxford, 2023.

GOMES, A. R.; BRAZ-AQUINO, F. S. “Formação em Psicologia Escolar: um Estudo de Levantamento em Universidades Públicas do Nordeste”. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, vol. 13, n. 2, 2020.

GONÇALVES, B. M. V.; LIMA, F. J. “Investimento Educacional: repercussões na implementação de políticas públicas de formação e valorização docente e na qualidade da educação brasileira”. Revista Ensino Em Debate, vol. 2, 2024.

GUIMARÃES, A. R.; SOUSA BRITO, C.; SANTOS, J. A. B. “Expansão e financiamento da pós-graduação e desigualdade regional no Brasil (2002-2018)”. Práxis Educacional, vol. 16, n. 41, 2020.

JUNG, J.; XI, J. “Exploring motivations of a master's degree pursuit in Hong Kong”. Higher Education Quarterly, vol. 75, n. 2, 2021.

MARQUES, E. S. A.; CARVALHO, M. V. C. “Vivência e prática educativa: a relação afeto-intelecto mediando modos de ser professor e aluno”. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, vol. 3, n. 2, 2019.

MARTÍN-BARÓ, I. “Hacia una psicología de la liberación”. Boletin de Psicología, vol. 22, 1986.

MATUTE-BIANCHI, M. E. “Situational ethnicity and patterns of school performance among immigrant and nonimmigrant Mexican-descent students”. MATUTE-BIANCHI, M. E. The New Immigrants and American Schools. London: Routledge, 2022.

MEHAN H. “Understanding inequality in schools: the contribution of interpretative studies”. ResearchGate [2022]. Disponível em: . Acesso em: 23/02/2024.

MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Editora Contexto, 2020.

MEURER, A. M. et al. “Feelings perceived by students during the phases of accounting dissertation guidance”. Revista Contabilidade & Finanças, vol. 32, n. 85, 2021.

MILI; TOWERS, E. “How postgraduate university students construct their identity as learners in a multicultural classroom”. Teaching in Higher Education, v. 29, n. 6, 2022.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria n. 133, de 10 de Julho de 2023. Brasília: Ministério da Educação, 2023. Disponível em: . Acesso em: 23/02/2024.

NARH, E. D.; BUZZELLI, M. “Women on the move for science, technology, engineering and mathematics: Gender selectivity in higher education student migration”. Higher Education Quarterly, vol. 78, n. 3, 2023.

NAYAK, A. Response to Review of Race, Place and Globalization: Youth Cultures in a Changing World. Children, Youth and Environments. London: Bloomsbury Academic, 2023.

NEGREIROS, F. et al. “Expectativas da sociedade brasileira sobre psicólogas(os) na rede pública de ensino: O caso da Lei 13.935”. Psicologia, Educação e Cultura, vol. 26, n. 2, 2022.

NEGREIROS, F. Palavras-chave em psicologia escolar e educacional. Campinas: Editora Alínea, 2021.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Queiroz Editor, 2022b

PATTO, M. H. S. Psicologia e Ideologia: uma introdução crítica à Psicologia Escolar. São Paulo: Queiroz Editor, 2022a.

PEDLER, M. L. et al. “A sense of belonging at university: student retention, motivation and enjoyment”. Journal of Further and Higher Education, vol. 46, n. 3, 2022.

SERRÃO, R. “Racializing Region: Internal Orientalism, Social Media, and the Perpetuation of Stereotypes and Prejudice against Brazilian Nordestinos”. Latin American Perspectives, vol. 49, n. 5, 2022.

SILVA, J. G. et al. “Perfil da mobilidade laboral inter e intramunicipal no Brasil nos anos de 2000 e 2010”. Informe GEPEC, vol. 25, n. 2, 2023.

SOARES, A. B. et al. “A Satisfação de Estudantes Universitários com o Curso de Ensino Superior”. Psicologia: Ciência E Profissão, vol. 41, 2021.

SOUSA, R.; NEGREIROS, F. “Produção do fracasso escolar na atualidade: Uma revisão sistemática da literatura dos últimos 10 anos”. Revista de Psicologia, Educação e Cultura, vol. 1, n. 27, 2023.

THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

TOSO, R. A.; SOUTO, L. M. “A Psicologia frente a patologização e medicalização da vida”. Psicopatologia Crítica: Perspectivas Do Sofrimento Existencial, vol. 1, n. 1, 2020.

URIBE, S.; GUZMÁN-ROCHA, J. L. “Entre la Selva y el Río: Conflictos y Transformaciones Urbanas en Puerto Guzmán, Putumayo”. HiSTOReLo. Revista de Historia Regional y Local, vol. 14, 2022.

VASCONCELOS, C. R. D. et al. “Direitos humanos, educação e desigualdade social no Brasil”. Humanidades e Inovação, vol. 7, n. 19, 2020.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica: Edição comentada. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2010.

WERTHEIMER, M.; PUENTE, A. E. A brief history of psychology. London: Routledge, 2020

WÜST, E. E. et al. “Saúde mental de discentes dos cursos de pós-graduação stricto sensu”. Brazilian Journal of Health Review, vol. 6, n. 6, 2023.

YUNG, J. Unbound feet: A social history of Chinese women in San Francisco. San Francisco: Universit of California Press, 2023.

ZANCAN, R. K. et al. “Estresse, ansiedade, depressão e inflexibilidade psicológica em estudantes universitários de graduação e pós-graduação”. Estudos e Pesquisas em Psicologia, vol. 21, n. 2, 2021.

Most read articles by the same author(s)