PHONOLOGICAL AWARENESS AS A PREDICTOR OF LEARNING IN LITERACY

Main Article Content

Luise Rebouças Leite Leal dos Santos
Sir

Abstract

In this study, the influence of syllabic and phonemic awareness on the initial learning of reading and writing in children in the literacy process was evaluated. The objective was to analyze how these components of Phonological Awareness can predict possible school delays. To achieve this aim, 63 students were longitudinally evaluated over the first two years of literacy. The independent variables, syllabic and phonemic awareness, were assessed at the beginning of the literacy process. Performance in reading and writing was monitored on five occasions, with a space of approximately three months between each edition. The results indicate that both syllabic awareness and phonemic awareness are statistically significant predictors of later development of reading and writing skills. The conclusion suggests that pedagogical practices in both literacy and Early Childhood Education must consider the development of phonological awareness to avoid students falling behind in school.

Article Details

How to Cite
SANTOS, L. R. L. L. dos; GUARESI, R. PHONOLOGICAL AWARENESS AS A PREDICTOR OF LEARNING IN LITERACY. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 18, n. 53, p. 258–275, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.11523008. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/4361. Acesso em: 30 jun. 2024.
Section
Articles

References

ALVES, U. K. “O que é consciência fonológica”. In: LAMPRECHT, R. et al. (orgs.). Consciência dos sons da língua: subsídios teóricos e práticos para alfabetizadores, fonoaudiólogos e professores de língua inglesa. Porto Alegre: Editora da PUCRS, 2012.

AQUINO, C.; LAMPRECHT, R. R. “A consciência fonológica no nível silábico de aprendizes de inglês como LE”. Anais da IV Mostra de Pesquisa da Pós-Graduação. Porto Alegre: Editora da PUCRS, 2009.

ARAGÃO, S. D. S. A.; MORAIS, A. G. “Artigo-Como crianças alfabetizadas com o método fônico resolvem tarefas que avaliam a consciência fonêmica?” Educação em Revista, vol. 36, 2020.

BALIKCI, Ö. Z. G. E. “Investigation of phonological awareness interventions in early childhood”. International Journal of Early Childhood Special Education, vol. 12, n. 1, 2020.

BARRERA, S. D.; MALUF, M. R. “Consciência Metalinguística e alfabetização: um estudo com crianças da primeira série do ensino fundamental”. Psicologia, Reflexão e Crítica, vol. 16, n. 3, 2003.

BECK, I. L.; MCKEOWN, M. G.; KUCAN, L. Bringing words to life: Robust vocabulary instruction. New York: Guilford Press, 2013.

BENNETT, H.; DENSTON, A.; ARROW, A. “The effectiveness of a parent-implemented, phonological awareness programme on the phonological awareness skills of preschool children”. The Australian Journal of Language and Literacy, vol. 46, n. 2, 2023.

BRADLEY, L.; BRYANT, P. E. “Categorização de sons e aprendizado da leitura: Uma conexão causal”. Nature, vol. 301, n. 5899, 1983.

BRASIL. Relatório Brasil no PISA. Brasília: Inep, 2018. Disponível em: . Acesso em: 10//02/2024.

BRYANT, P.; BRADLEY, L. Problemas de leitura na criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

CARAVOLAS, M.; HULME, C.; SNOWLING, M. “The foundations of spelling ability: Evidence from a 3-year longitudinal study”. Journal of Memory and Language, n. 45, 2001.

CAVALHEIRO, L. G.; SANTOS, M. S. D.; MARTINEZ, P. C. “Influência da consciência fonológica na aquisição de leitura”. Revista CEFAC, vol. 12, n. 6, 2010.

CRESWELL, J. W.; CRESWELL, J. D. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: Sage publications, 2017.

CRUZ, M. C.; ALVES, U. K. “Desenvolvimento das habilidades de consciência fonológica em inglês (L2) no uso da plataforma Lexia Core5 Reading: uma análise de processo a partir da teoria de sistemas dinâmicos complexos”. Diacrítica, vol. 36, n. 2, 2022.

DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Editora Penso, 2012.

EHRI, L. C. “Aquisição da habilidade de leitura de palavras e sua influência na pronúncia e na aprendizagem do vocabulário”. In: MALUF, R. et al. Alfabetização no século XXI: como se aprende a ler e a escrever. Porto Alegre: Editora Penso, 2013.

EHRI, L. C. “What Teachers Need to Know and Do to Teach Letter–Sounds, Phonemic Awareness, Word Reading, and Phonics”. The Reading Teacher, vol. 76, 2022.

FREITAS, G. C. M. “Consciência Fonológica: rimas e aliterações no português brasileiro”. Letras de Hoje, vol. 132, 2003.

FREITAS, G. C. M. “Sobre consciência fonológica”. In: LAMPRECHT, R. R. et al. (orgs.). Aquisição fonológica do Português: perfil de desenvolvimento e subsídios para a terapia. São Paulo: Editora Artmed, 2004.

GODOY, D. M. A. Aprendizagem inicial da leitura e da escrita no português do Brasil: Influência da consciência fonológica e do método de alfabetização (Tese de Doutorado não publicada). Florianópolis: UFSC, 2005.

GOMBERT, J. E. “Epi/meta versus implícito/explícito: nível de controle cognitivo sobre a leitura e sua aprendizagem”. In: MALUF, M. R.; CARDOSO-MARTINS, C. (orgs.). Alfabetização no século XXI: como se aprende a ler e a escrever. Porto Alegre: Editora Penso, 2013.

GOSWAMI, U. “Neurociencia y Educación: ¿podemos ir de la investigación básica a su aplicación? Un posible marco de referencia desde la investigación en dislexia’. Psicología Educativa, vol. 21, n. 2, 2015.

GOSWAMI, U. “Phonological representations, reading development and dyslexia: Towards a cross‐linguistic theoretical framework”. Dyslexia, vol. 6, n. 2, 2000.

GUARESI, R.; PALLES, L.; ABREU, C. V. C. Técnicas de avaliação do aprendizado da leitura e da escrita na alfabetização inicial. Vitória da Conquista: Editora Fonema e Grafema, 2020.

GUIMARÃES, S. R. K. “O aperfeiçoamento da concepção alfabética de escrita: Relação entre consciência fonológica e representações ortográficas”. In: MALUF, M. R. (org.). Metalinguagem e Aquisição da Escrita: considerações da pesquisa para a prática da alfabetização. São Paulo: Editora Casa do Psicólogo, 2003.

KJELDSEN, A.C. et al. “Kindergarten training in phonological awareness: Fluency and comprehension gains are greatest for readers at risk in grades 1 through 9”. Journal of Learning Disabilities, vol. 52, n. 5, 2019.

KOVELMAN, L. et al. “Brain basis of phonological awareness for spoken language in children and its disruption in dyslexia”. Cerebral Cortex, vol. 22, n. 4, 2012.

LIBERMAN, I. Y. et al. “Explicit syllable and phoneme segmentation in the young child”. Journal of Experimental Child Psychology, vol. 18, 1974.

MAJORANO, M. et al. “An intervention program based on the syllabic method for enhancing early literacy in preschool children”. Journal of Research in Childhood Education, vol. 37, n. 4, 2022.

MATHUR, A.; SCHULTZ, D.; WANG, Y. “Bases neurais do processamento fonológico e semântico na primeira infância”. Conectividade Cerebral, vol. 10, n. 5, 2020.

MELBY-LERVÅG, M. et al. “Phonological skills and their role in learning to read: a meta-analytic review”. Psychological Bulletin, vol. 138, n. 2, 2012.

MÍGUEZ-ÁLVAREZ, C.; CUEVAS-ALONSO, M.; SAAVEDRA, Á. “Relationships Between Phonological Awareness and Reading in Spanish: A Meta-Analysis”. Language Learning, vol. 72, 2022..

MILANKOV, V. et al. “Phonological Awareness as the Foundation of Reading Acquisition in Students Reading in Transparent Orthography”. International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 18, 2021.

MOOJEN, S. et al. CONFIAS - Consciência Fonológica: Instrumento de Avaliação Sequencial. São Paulo: Editora Casa do Psicólogo, 2003.

MORAIS, A. G. “O desenvolvimento da consciência fonológica e a apropriação da escrita alfabética entre crianças brasileiras”. Revista Brasileira de Alfabetização, n. 1, 2015.

MORAIS, J.; L.; I.; KOLINSKY, R. “Entre a pré-leitura e a leitura hábil: Condições e patamares da aprendizagem”. In: MALUF, R. et al. Alfabetização no século XXI: como se aprende a ler e a escrever. Porto Alegre: Editora Penso, 2013.

NATION, K.; HULME, C. “Phonemic segmentation, not onset‐rime segmentation, predicts early reading and spelling skills”. Reading Research Quarterly, vol. 32, n. 2, 1997.

NUNES, T.; BRYANT, P. Leitura e ortografia: além dos primeiros passos. Porto Alegre: Editora Penso, 2014.

RICE, M. et al. “Phonemic Awareness: A Meta-Analysis for Planning Effective Instruction”. Read Res Q, vol. 57, 2022. .

RIGATTI-SCHERER, A. P.; WOLFF, C. L. “Como trabalhar consciência fonológica na alfabetização”. In: SCHERER, A. P. R; WOLFF, C. L. (orgs.). Consciência linguística na escola. Curitiba: Editora Appris, 2020.

ROSA, N. T. et al. “Consciência Fonológica na Educação Infantil: diálogos com estudos que respaldam a importância da estimulação para o processo futuro de alfabetização”. Língu@ Nostr@, vol. 10, n. 2, 2022.

SCHUTT, R. K. Investigating the social world: The process and practice of research. London: Sage Publications, 2018.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Editora Contexto, 2017.

SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Editora Contexto, 2021.

ZUGARRAMURDI, C. et al. “Mind the orthography: Revisiting the contribution of prereading phonological awareness to reading acquisition”. Developmental Psychology, vol. 58, n. 6, 2022.

Most read articles by the same author(s)