EMOTIONAL IMPLICATIONS AND EXPERIENCES SCHOOL CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH DYSLEXIA

Main Article Content

Ana Luiza da Fonseca
Livânia Beltrão Tavares
Diana Sampaio Braga
Sandra Beltrão Tavares Costa
Aluízio Gonçalves da Silva

Abstract

This article sought to analyze the emotional implications of dyslexia and school experiences in children and adolescents attended at a Specialized Center for children and adolescents with learning disorders. The research had a descriptive and analytical character, being qualitative in nature. Regarding the instruments used in data collection, a semi-structured interview and two tests were used to assess emotions: the Multidimensional Anxiety Scale for Children and Adolescents (MASC) and the Children's Depression Rating Scale (CDRS-R), in order to add greater results to the study, all were analyzed from a qualitative perspective. Data analysis was carried out in three stages: Pre-analysis; Exploration of the material; Treatment of results, inference and interpretation. The research had eleven participants, ten children and adolescents, in addition to the emotional educator responsible for accompanying them. The results suggest that, in addition to the neurobiological difficulties inherent to dyslexia, there are emotional factors, which can significantly interfere in the daily life and self-concept of the person with dyslexia, as well as negative repercussions in the school environment, difficulties in acquiring reading and writing make them more exposed to embarrassing situations and bullying. Therefore, it is imperative to maintain a holistic view of this population, in order to provide them with more effective support, given the chronicity of this disorder.

Article Details

How to Cite
FONSECA, A. L. da; TAVARES, L. B. . .; BRAGA , D. S. . .; COSTA, S. B. T. .; SILVA, A. G. da. EMOTIONAL IMPLICATIONS AND EXPERIENCES SCHOOL CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH DYSLEXIA. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 18, n. 53, p. 19–37, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.11322367. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/4252. Acesso em: 30 jun. 2024.
Section
Articles

References

ABD - Associação Brasileira de Dislexia. “O que é dislexia?” Portal Eletrônico ABD [2016]. Disponível em: . Acesso em: 20/09/2022.

ALESI, M.; RAPPO, G.; PEPI, A. “Depression, Anxiety at School and Self-Esteem in Children with Learning Disabilities”. Journal of Psychological Abnormalities in Children, vol. 3, n. 3, 2014.

ASSIS, S. G. et al. “Violência na adolescência e formação da autoestima”. In: HABIGZANG, L. F.; KOLLER, S. H. (eds.). Violência contra crianças e adolescentes: teoria, pesquisa e prática. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 2012.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Editora Edições 70, 2016.

BARTHOLOMEU, D.; SISTO, F. F.; RUEDA, F. J. M. “Dificuldades de aprendizagem na escrita e características emocionais de crianças”. Psicologia em Estudo, vol. 11, n. 1, 2006.

BDA - British Dyslexia Association. “Is my child dyslexic?”. British Dyslexia Association [2018]. Disponível em: . Acesso em: 14/02/24.

BRASIL. Lei n. 14.254, de 30 de novembro de 2021. Brasília: Planalto, 2021. Disponível em: . Acesso em: 07/02/24.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. Brasília: Ministério da Educação, 2000. Disponível em: . Acesso em: 10/03/2024.

CARPENTER, D; FERGUSON, C. J. Cuidado! Proteja seus filhos dos bullies. São Paulo: Editora Butterfly, 2011.

CUNHA, E. Práticas pedagógicas para inclusão e diversidade. Rio de Janeiro: Editora Wak, 2011.

DAVIS, R. D. O dom da dislexia: porque algumas das pessoas mais brilhantes não conseguem ler e como podem aprender. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 2004.

DIUK, B.; FERRONI, M. “Anglocentrismo en los modelos de adquisición lectora? Un studio en una lengua de ortografia transparente”. Summa Psicológica UST, vol. 10, n. 2, 2013.

ELBRO, C.; JENSEN, M. N. “Quality of phonological representations, verbal learning, and phoneme awareness in dyslexic and normal readers”. Scandinavian Journal of Psychology, vol. 46, n. 4, 2005.

FERREIRA, J. G. B. “Percepções de alunos sobre leitura no curso de letras”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 12, n. 35, 2022.

FIGUEIRA, G. L. M. Um olhar psicopedagógico sobre a dislexia (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Psicopedagogia). Niterói: UCAM, 2012.

FONSECA, R. M. R. M. O desenvolvimento da competência linguística na Dislexia (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Psicopedagogia Institucional). Rio de Janeiro: UCAM, 2011.

FRANK, R. A vida secreta da criança com dislexia. São Paulo: Editora M. Books do Brasil, 2003.

FRANK, R.; LIVINGSTON, E. Como apoiar um filho disléxico: Aprenda as formas de enfrentar os problemas da criança diferente. Lisboa: Editorial Estampa, 2004.

GIBBY-LEVERSUCH, R.; HARTWELL, B. K.; WRIGHT, S. “Dyslexia, Literacy Difficulties and the Self-Perceptions of Children and Young People: a Systematic Review”. Current Psychology, vol. 40, n. 11, 2021.

HENNIGH, K. A. Compreender a Dislexia. Porto: Editora Porto, 2003.

IHBOUR, S. et al. “Mental health among students with neurodevelopment disorders: case of dyslexic children and adolescents”. Dementia e Neuropsicologia, vol. 15, 2021.

JESUS, S. N. Psicologia da educação. Coimbra: Editora Quarteto, 2000.

KRAMER, S. “O papel social da pré-escola”. Cadernos de Pesquisa, n. 58, 1986.

KREPPNER, K. “The child and the family: Interdependence in developmental pathways”. Psicologia: Teoria e Pesquisa, vol. 16, n. 1, 2000.

MARCH, J. S. et al. “The Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC): Factor structure, reliability, and validity”. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, vol. 36, 1997.

MARGALIT, M. “Resilience model among individuals with learning disabilities: proximal and distal influences”. Learning Disabilities Research and Practice, vol.18, 2003.

MOURA, O. “Problemáticas emocionais da dislexia”. Portal da Dislexia [2000]. Disponível em: . Acesso em: 23/03/2024.

PELLICANO, E.; HOUTING, J. “Annual Research Review: Shifting from ‘normal science’ to neurodiversity in autism science”. Journal of Child Psychology And Psychiatry, vol. 63, n. 14, 2021.

PIASTA, S. B.; WAGNER, R. K. “Learning letter names and sounds: Effects of instruction, letter type, and phonological processing skill”. Journal of Experimental Child Psychology, vol. 105, n. 4, 2010.

POZNANSKI, E. O. et al. “Preliminary Studies of the Reliability and Validity of the Children's Depression Rating Scale”. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, vol. 23, 1984.

RAMOS, A. K. S. Bullying: a violência tolerada na escola. Cascavel: Editora da Unioeste, 2008.

RIBEIRO, F. L. A criança disléxica e a escola (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Educação Especial). Porto: ESEPF, 2008.

ROTTA, N. T.; PEDROSO, F. S. Transtornos da aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar. Porto Alegre: Editora Artmed, 2006.

SAKO, E. “The emotional and social effects of dyslexia”. European Journal of Interdisciplinary Studies, vol. 2, n. 2, 2016.

SELIKOWITZ, M. Dislexia e outras dificuldades de aprendizagem. Rio de Janeiro: Editora Revinter, 2001.

SHAYWITZ, S. Entendendo a dislexia, um novo e completo programa para todos os níveis de problemas de leitura. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 2006.

SNOWLING, M. J. et al. “Defining and understanding dyslexia: past, present and future”. Oxford Review of Education, vol. 46, n. 4, 2020.

SOĞANCI, S.; KULESZA, E. M. “Psychosocial effects of dyslexia in terms of students, parents, and school community–Research review”. Turkish Journal of Special Education Research and Practice, vol. 5, n. 1, 2023.

TELES, P. “Dislexia: Como identificar? Como Intervir?”. Revista Portuguesa de Clínica Geral, n. 6, 2004.

VAGGE, A. et al. “Evaluation of ocular movements in patients with dyslexia”. Annals of Dyslexia, vol. 65, 2015.

WILMOT, A. et al. “Growing up with dyslexia: Child and parent perspectives on school struggles, self-esteem, and mental health”. Dyslexia, vol. 29, n. 1, 2023.

Most read articles by the same author(s)