“CAMINHANDO CONTRA O VENTO, SEM LENÇO E SEM DOCUMENTO” : EDUCAÇÃO BÁSICA EM TEMPOS DE PANDEMIA
Main Article Content
Abstract
In 2020, the new coronavirus pandemic has resulted in classes interruption around the world. In Brazil, school calendars started being suspended in March, since then thousands of teachers and students have struggled with the impacts of the pandemic in the most diverse fields of social life. Thus, we seek in this text to make considerations about the harmful of these virus ion education field. For this purpose, we align two different understandings of basic education teachers who are intertwined in municipal educational management. Far from wanting to theorize about the theme, we are concerned with the task of investigating the main demands that have arisen after COVID-19 and which points of discussion in our daily activities in basic education. In this scenario of uncertainty, overcoming the pandemic presupposes collective and dialogical decisions guaranteeing the realization of the right to education.
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BAHIA. Decreto n. 19.529, de 16 de março de 2020. Disponível em: <http://www.legislabahia.ba.gov.br>. Acesso em: 04/11/2020.
BAHIA. Decreto n. 19.549, de 18 de março de 2020. Disponível em: <http://www.legislabahia.ba.gov.br>. Acesso em: 04/11/2020.
BAHIA. Decreto n. 19.586, de 27 de março de 2020. Disponível em: <http://www.legislabahia.ba.gov.br>. Acesso em: 04/11/2020.
BAHIA. Conselho Estadual de Educação. Resolução n. 27, de 25 de março de 2020. Disponível em: <http://www.conselhodeeducacao.ba.gov.br>. Acesso em: 04/11/2020.
BRASIL. Lei n. 13.979, de 06 de fevereiro de 2020. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 04/11/2020.
BRASIL. Lei n. 14.040, de 18 de agosto de 2020. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 04/11/2020.
BRASIL. Medida Provisória n. 934, de 1 de abril de 2020. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 04/11/2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer n. 05, de 28 de abril de 2020. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 04/11/2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer n. 15, de 06 de outubro de 2020. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 04/11/2020.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Acesso à internet e à Televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal. Rio de Janeiro: IBGE, 2017.
PEREIRA, Hortência Pessoa; SANTOS, Fábio Viana; MANENTI, Mariana Aguiar. “Saúde Mental de Docentes em Tempos de Pandemia: os impactos das atividades remotas”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 9, 2020
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel Pedagogia do Vírus. Lisboa: Edições Almedina S.A, 2020.
SAVIANI, Dermeval. “Desafios da construção de um sistema nacional articulado de educação”. Trabalho, Educação e Saúde, vol. 6, n. 2, 2008.
SENHORAS, Eloi Martins. “Coronavírus e Educação: Análise dos Impactos Assimétricos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 5, 2020.