ATTITUDES TOWARDS MONEY: STUDY WITH BASIC EDUCATION TEACHERS IN THE STATE OF GOIÁS

Main Article Content

Sônia Bessa
Maria Belintane Fermiano
Elton Anderson Santos de Castro
Cristiano Guedes de Souza
Jadir Gonçalves Rodrigues

Abstract

Present consumption in post-modern societies can act as a mechanism for regulating social relations. This research aims to investigate the attitudes in relation to money of 153 public school basic education teachers, from three regions of the state of Goiás. The attitudes in relation to money were raised from the use of a scale of attitudes towards money created by Denegri and collaborators composed of 17 items and four dimensions (happiness, power, respect and negative influence) and, whose results are associated in a variety of ways. sociodemographic. Teachers of both sexes will participate, of white, brown and black ethnicity of low and middle socioeconomic levels, with an average age of 42.9 years. Foram used linear regression and correlation analysis tests. The data are analyzed by Pearson Correlation Means and Multiple Linear Regression Models. The results demonstrate a high value of money as a means of access to material symbols in the dimensions of respect and power. The resident teachers in the city of Cavalcante, a Quilombola community, like those of black/brown ethnicity and those with greater purchasing power, reveal themselves to be sensitive to the dimensions of power, associating the possession of money with the dimensions of influence among peers, power, status, position and social projection. The data indicate that attitudes in relation to money can be associated with culturally and historically constructed self-esteem and with materialism as a synonym for happiness. As you discover, we open space to discuss even economic issues in the initial and continuing training of teachers against the impact of professional training in future generations.

Article Details

How to Cite
BESSA, S.; FERMIANO, M. B.; CASTRO, E. A. S. de; SOUZA, C. G. de .; RODRIGUES, J. G. . ATTITUDES TOWARDS MONEY: STUDY WITH BASIC EDUCATION TEACHERS IN THE STATE OF GOIÁS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 18, n. 52, p. 418–441, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.11177169. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/4088. Acesso em: 30 jun. 2024.
Section
Articles

References

ABEP - Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. Critério de Classificação Econômica Brasil. São Paulo: ABEP, 2021. Disponível em: Acesso em: 24/03/2024.

ARIAS LAGOS, L. et al. “Definición de consumo de hombres universitarios: Exploración desde las redes semánticas naturales”. Interdisciplinaria, vol. 39, n. 1, 2022.

BAGGIO, R. C. et al. “Raça e biopolítica na América Latina: os limites do direito penal no enfrentamento ao racismo estrutural”. Revista Direito e Práxis, vol. 10, n. 3, 2019.

BARROS BUSTOS, S. et al. “Consumo, actitudes hacia el endeudamiento, materialismo e influencia de pares en adolescentes rurales del sur de Chile”. Interdisciplinaria, vol. 36, n. 1, 2019.

BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Editora Elfos, 2019.

BESSA, S. et al. “Estudantes de licenciatura e a diversidade cultural e epistêmica dos quilombolas do vão do moleque”. Educação em Debate, vol. 43, n. 84, 2021.

BESSA, S.; GUEDES C. “Universidade brasileira e epistemologias descolonizadas: uma experiência de ensino com uma comunidade no estado de Goiás, Brasil”. Revista Interfaces da Educação, vol. 11, n. 33, 2020.

BRITO, K. C. B.; SILVA, A. C. M. “Personalidade e inteligência emocional na alfabetização financeira de estudantes de uma universidade na região norte. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 17, n. 51, 2024.

CAMPOS MONTEIRO, D. et al. “Attitudes towards money and motivational orientation to work in Brazilian young Workers”. Contaduría y Administración, vol. 60, n. 1, 2015.

CASTELLANOS ALVARENGA, L. M. et al. “Adolescentes chilenos: compra, valores materiales y satisfacción con la vida”. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 22, n. 4, 2020.

CASTELLANOS, L.; SEPÚLVEDA, J.; DENEGRI, M. “Análisis teórico de la relación entre estilos de compra, valores materiales y satisfacción con la vida en la adolescência”. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la U.A.C.J.S., vol. 7, n. 1, 2016.

CESAR, T. C. “Política criminal e punitivismo racial”. Boletim Ibccrim, vol. 31, n. 364, 2023.

CHATTERJEE, C; KESWANI, T; GRUPTA, S. “Money Attitudes of Indian Adults: An Exploratory Study”. SSRN [2018]. Disponível em: acesso em 05/05/2024.

DAVIS, C. L. F. et al. “Formação continuada de professores em alguns estados e municípios do Brasil”. Cadernos De Pesquisa, vol. 41, n. 144, 2013.

DE LA ROSA, W.; TULLLY, S. M. “The Impact of Payment Frequency on Consumer Spending and Subjective Wealth Perceptions”. Journal of Consumer Research, vol. 48, n. 6, 2022.

DENEGRI CORIA, M. et al. “Actitudes hacia la Compra y el Consumo de estudiantes de Pedagogía y profesores en ejercicio en Chile”. Psicología desde el Caribe, vol. 28, 2011

DENEGRI, M. et al. “Actitudes hacia el endeudamiento en adolescentes de educación municipal y particular subvencionada de la ciudad de Temuco”. Educación y Humanidades, vol. 2, n. 1, 2010.

DENEGRI, M. et al. “Relaciones entre las escalas de actitudes hacia el dinero y la compra: un estudio en Estudiantes de Pedagogía de Chile”. Revista Interamericana de Psicología, vol. 46, n. 2, 2012.

DENEGRI, M., et al. “Estilos de consumo, actitudes hacia el dinero, y materialismo en adolescentes chilenos y ecuatorianos”. Perfiles Latinoamericanos, vol. 29, n. 58, 2021.

EURICO, M.; GONÇALVES, R.; FORNAZIER, T. “Racismo e novo pacto da branquitude em tempos de pandemia: desafios para o Serviço Social”. Serviço Social e Sociedade, vol. 140, 2021.

FERMIANO, B. M. “Psicologia econômica: da estranheza à compreensão”. In: BESSA, S.; FERMIANO B. M. (orgs.). Educação econômica e para o consumo. Curitiba: Editora Aprris, 2019.

FERNANDES, F. A integração do negro na sociedade de classes. Rio de Janeiro: Editora Globo, 2008.

FIELD, A. Descobrindo a estatística usando o SPSS. Porto Alegre: Editora Artmed. 2021.

FLORES, S. A. M. Modelagem de equações estruturais aplicada à propensão ao endividamento: uma análise de fatores comportamentais (Dissertação de Mestrado em Administração). Santa Maria: UFSM, 2012.

GONZALES-LOPES, F. “Society against markets: The commodification of money and the repudiation of debt”. Sociologia e Antropologia, vol. 11, n. 1, 2021.

HAIR, J. F.et al. Multivariate Data Analysis. London: Cengage Learning, 2019.

HENCHOZ, C.; COSTE, T.; WERNLI, B. “Culture, money attitudes and economic outcomes”. Swiss Journal of Economics and Statistics, vol. 155, 2019.

HOETORO, A. “The relationship between love of money, Islamic religiosity and life satisfaction: A Muslim´s perspective”. Iqtishadia, vol. 13, n. 1, 2020.

HOUSEL, M. The Psychology of Money: Timeless lessons on wealth, greed, and happiness Paperback. London: Harriman House, 2023.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades - População no último censo. Rio de Janeiro: IBGE, 2022. Disponível em: < www.ibge.gov.br> Acesso em: 24/03/2024.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Desigualdades Sociais por cor ou raça no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2018. Disponível em: Acesso em: 24/03/2024.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Mapa da pobreza e desigualdade. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: Acesso em: 24/03/2024.

JÁNOS, D.; ÁGNES, H. “A materializmus, boldogság, siker és él¬ményfogyasztás összefüggéseinek vizsgálata tinédzserek köré¬ben. Vezetéstudomány”. Budapest Management Review, vol. 51, 2020.

KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Editora Cobogó. 2019.

LUNARDI, C. Diferentes formas de ver o dinheiro: a ótica dos jovens que vem estudar em Santa Maria (Dissertação de Mestrado em Administração). Santa Maria UFSM, 2012.

MASLOW, A. “A theory of human motivation”. Psychological Review, vol. 50, n. 4, 1943.

MELO, W. C. C. As relações entre materialismo, influência dos pares, atitudes frente ao dinheiro e a incidência em satisfação com a vida nos jovens de 14 a 16 anos (Dissertação Mestrado em administração). Fortaleza, UFC, 2018.

MOREIRA, A. D. S. “Dinheiro no Brasil: um estudo comparativo do significado do dinheiro entre as regiões geográficas brasileiras”. Estudos de Psicologia, vol. 7, n. 2, 2002.

OLIVEIRA, S. F. “Influence of behavioral factors on the propensity for indebtedness of university students”. Revista de Administração da UFSM, vol. 13, n. 4, 2020.

PEIC - Pesquisa de Endividamento e Inadimplência do Consumidor. “Endividamento da população brasileira”. PEIC [2023]. Disponível em: . Acesso em: 24/03/2024.

PILCH, I.; GÓRNIK-DUROSE, M. “Grandiose and vulnerable narcissism, materialism, money attitudes, and consumption preferences”. Journal of Psychology, vol. 152, n. 2, 2017.

PIMENTEL, C. E. et al. “Escala de atitudes frente ao dinheiro (MAS): teste de modelos e poder preditivo”. Revista Interamericana de Psicología, vol. 46, n. 2, 2012.

PONTES, M. D. M.; PENALÔZA, V. “Alfabetização econômica e endividamento: quando hábitos superam o conhecimento”. Revista Econômica do Nordeste, vol. 54, n. 3, 2023.

QUEIROZ, P. P. N.; BESSA, S.; MODESTO, J. G. “Atitudes em relação ao dinheiro e estilos de consumo de estudantes do ensino médio de cidade do centro oeste brasileiro”. Boletim Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 44, 2023.

QUINTANO-MENDEZ, F. et al. “Caracterización de la identidad digital en estudiantes chilenos de ciencias de la salud. Un estudio de caso según género”. Interdisciplinaria, vol. 40, n. 1, 2023.

SANTOS, B. S. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. São Paulo: Editora Autêntica, 2019.

SESINI, G.; LOZZA, E. “Understanding Individual Attitude to Money: A Systematic Scoping”. Collabra: Psychology, vol. 9, n. 1, 2023.

SHPERLIN, A. V.; PLOTNIKOV, S. G.; MAYBORODINA, N. V. “Psychological analysis of the relationship of monetary installations and strategies of a person financial behavior”. Professional Education in the Modern World, vol. 10, no 4, 2020.

SIMKIV, M. “Money attitude of Ukrainian young people: socio-demographic aspect”. Journal of Education Culture and Society”, vol. 4, n. 2, 2020.

SOUZA, J. “O que significa Bolsonaro no poder”. Brasil de Fato [2019]. Disponível em: Acesso em: 24/03/2024.

TANG, T. L. P.; TANG, D. S-H.; LUNA-AROCAS, R. “Money profiles: The love of Money, attitudes, and needs”. Personal Review, vol. 34, n. 5, 2005.

TRINDADE, L. D. L. Determinantes da propensão ao endividamento: um estudo nas mulheres da mesorregião centro ocidental rio-grandense (Dissertação de Mestrado em Administração). Santa Maria: UFSM, 2009.

VARGAS, J. “Por uma mudança de paradigma: antinegritude e antagonismo estrutural”. Revista de Ciências Sociais, vol. 48, n. 2, 2017.

YU, H.; ZHANG, R.; LIU., B. “Analysis on consumer’s purchase and shopping well-being in online shopping carnivals with two motivational dimensions”. Sustainability, vol. 10, n. 12, 2018.

Most read articles by the same author(s)