WORKSHOP ON COMPOSTING: A CASE STUDY ON ENVIRONMENTAL EDUCATION AT A STATE SCHOOL IN SÃO PAULO, BRAZIL

Main Article Content

Terezinha Marisa Ribeiro de Oliveira
Carmem Lúcia Costa Amaral

Abstract

The theme of this article is a composting workshop to promote Environmental Education in the school environment. In the school context, we notice a gap between thinking and doing, and to overcome it, the trainer must develop different pedagogical strategies, such as workshops, which are places where artifacts, raw materials and tools will be manipulated to provide debate of constructive and collaborative ideas. In this research work, the qualitative method was adopted, with regard to procedures, a case study was chosen. Video footage, logbooks and questionnaires were used to collect data. Discourse analysis was used to analyze the statements and discussions. The composting workshop's main objective was to discuss the interdisciplinarity of Environmental Education, and thus, help teachers think about Environmental Education actions at school. The workshop took place during the Collective Pedagogical Work Classes, developed with 15 teachers from Elementary School, Final Years and High School from a state school in the interior of São Paulo. The results showed that the teachers did not know the procedure for building and handling a compost bin. And that composting is a topic that can be used to develop interdisciplinary activities and contribute to the use of waste produced at school. From these results it is concluded that the workshop provided moments of reflection on composting and its benefits for the environment and to develop interdisciplinary activities at school.

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, T. M. R. de; AMARAL, C. L. C. WORKSHOP ON COMPOSTING: A CASE STUDY ON ENVIRONMENTAL EDUCATION AT A STATE SCHOOL IN SÃO PAULO, BRAZIL. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 17, n. 51, p. 405–425, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10919462. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/3796. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Articles

References

ALOUI, A.; HAMANI, N.; DELAHOCHE, L. “Designing a Resilient and Sustainable Logistics Network under Epidemic Disruptions and Demand Uncertainty”. Sustainability, vol. 13, 2021.

BASU, A. et al. “Plant Growth Promoting Rhizobacteria (PGPR) as Green Bioinoculants: Recent Developments, Constraints, and Prospects”. Sustainability, vol. 13, 2021.

BRASIL. Compostagem doméstica, comunitária e institucional de resíduos orgânicos: manual de orientação. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2017. Disponível em: . Acesso em: 01/02/2024.

BRASIL. Sistema Nacional de Informações sobre Saneamento: Diagnóstico do Manejo de Resíduos Sólidos Urbanos – 2019. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Regional, 2020. Disponível em: . Acesso em: 01/02/2024.

BRITO, V. F. et al. “O ensino remoto e pandemia: saúde mental e vivências subjetivas dos adolescentes”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 17, n. 50, 2024.

CHADE, J.; PALHARES, I. “O Brasil tem maior taxa de transtorno de ansiedade do mundo, diz OMS”. O Estado de São Paulo [2017]. Disponível em: . Acesso em: 16/02/2024.

CORREA, C. M. A. “La problemática ambiental en un contexto de cambio global: Posibilidades y limitaciones de educación ecocientífica desde la acción docente”. Revista Electrónica Educare, vol. 27, n. 2, 2023.

DIAS, G. F. Educação ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Editora Gaia, 2017.

FELDENS, D. G.; CATANHEDE, C.; FUSARO, L. “¿Qué puede hacer un currículum? Breve ensayo sobre el currículum en inmanencia”. Revista Iberoamericana de Estudios en Educación, vol. 16, n. 4, 2021.

FREIRE, A. M. “Educação para a Sustentabilidade: implicações para o currículo escolar e para a formação de professores”. Revista Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 2, n. 1, 2007.

HU, M. et al. “Modular assembly of microswimmers with liquid compartments”. Journal of Physics: Condensed Matter, vol. 35, 2023.

INSTITUTO AKATU. M. “Buscas do Google indicam uma tendência a comportamentos de consumo consciente”. Instituto Akatu [2020]. Disponível em: . Acesso em: 12/02/2024.

JACOBI, P. “Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade”. Cadernos de Pesquisa, n. 118, 2003.

LAGO, W. L. A.; MIRANDA, E. F.; SILVA, L. B. “Educação Ambiental e escola: práticas pedagógicas para a conservação do meio ambiente”. Revista Educação Ambiental em Ação, n. 45, 2018.

LEFF, E. “Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental”. Revista Olhar de professor, vol. 14, n. 2, 2011.

LIMA, G. A. A.; DIAS, C. A. C.; LIMA, A. H. “Compostagem de resíduos sólidos orgânicos como tema incentivador de educação ambiental”. Scientia Plena, vol. 12, n. 6, 2016.

MARCHI, C. M. D. F.; GONÇALVES, I. O. “Compostagem: a importância da reutilização dos resíduos orgânicos para a sustentabilidade de uma instituição de ensino superior”. Revista Monografias Ambientais, vol. 19, 2020.

MOLINA, C. A.; LÓPEZ, F. S. “Desarrollo profesional docente: Perspectivas desde una experiencia de investigación con docentes”. Revista Electrónica Educare, vol. 27, n. 2, 2023.

MORAN, J. M. et. al. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Editora Papirus, 2006.

NÓVOA, A.; ALVIM, Y. C. “Os Professores depois da Pandemia”. Revista Educação e Sociedade, vol. 42, 2021.

OLIVEIRA, T. M. R. Proposta de minicurso para a formação continuada de professores em educação ambiental (Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). São Paulo: UNICSUL, 2018.

OLIVEIRA, T. M. R.; AMARAL, C. L. C. “Discutindo o projeto político pedagógico e a Educação Ambiental em uma escola pública de São Paulo”. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, vol. 39, n. 1, 2022.

OLIVEIRA, T. M. R.; AMARAL, L. H.; AMARAL, C. L. C. “A prática pedagógica reflexiva em questão: Estudo de caso de uma escola brasileira”. Revista Portuguesa de Educação, vol. 36, n. 2, 2023.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Editora Pontes, 2020.

POWELL, A. B.; SILVA, W. Q. “O vídeo na pesquisa qualitativa em educação matemática: investigando pensamentos matemáticos de alunos”. In: POWELL, A. B. (org.) Métodos de pesquisa em educação matemática usando escrita, vídeo e internet. Campinas: Editora Mercado de Letras, 2015.

RODRIGUES, E; CARNIATTO, I.; COLTRE, S. M. “Educação Ambiental através da horta escolar: estudo do caso das escolas municipais de Marechal Cândido Rondon (PR)”. In: SENHORAS, E. M. (org.). Educação Ambiental: Discussões Subnacionais. Boa Vista: Editora IOLE, 2022.

SANTOS, H. M. N.; FEHR, M. “Educação Ambiental por meio da compostagem de resíduos sólidos orgânicos em escolas públicas de Araguari-MG”. Caminhos de Geografia, vol. 8, n. 24, 2007.

SATO, M. “Relações multifacetadas entre as disciplinas”. In: MARFAN, M. A. (org.). Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação: formação de professores: educação ambiental. Brasília: MEC, 2002.

SAUVÉ, L. “Uma cartografia das correntes em educação ambiental”. In: SATO, M.; CARVALHO, I. (orgs.). Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Editora Artmed. 2005.

SEGURA, Á. M.; ROJAS, L. A.; PULIDO, Y. A. “Referentes mundiales en sistemas de gestión de residuos sólidos”. Revista Espacios, vol. 41, 2020.

SENHORAS, E. M. “Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 5, 2020.

SENHORAS, E. M.; GOMES, M. L. “COVID-19 nos municípios de Roraima”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 9, 2020.

SILVA, H. O.; BEZERRA, R. D. “A importância da educação ambiental no âmbito escolar”. Revista Interface, vol. 12, n. 12, 2016.

SORRENTINO, M. “De Tbilisi a Thessaloníki: A educação ambiental no Brasil”. In: QUINTAS, J. S. (org.). Pensando e praticando a educação ambiental na gestão do meio ambiente. Brasília: Ibama, 2006.

SOUZA, F. A. et al. “Compostagem”. Comunicado Técnico Embrapa, n. 50, 2001.

TRAJBER, R.; SATO, M. “Escolas sustentáveis: incubadoras de transformações nas comunidades”. Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental [2010]. Disponível em: . Acesso em: 04/01/2024.

TREIN, E. S. “A Educação Ambiental crítica: crítica de que?” Revista Contemporânea de Educação, vol. 7, n. 14, 2012.

VIEIRA, E.; VOLQUIND, L. Oficinas de Ensino: O quê? Por quê? Como?”. Porto Alegre: Editora da PUCRS, 2002.

YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Editora Bookman, 2010.