KNOWING THE ACADEMIC PRODUCTION ON THE INSTITUTIONAL SELF-ASSESSMENT PROCESSES IN THE BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: A BIBLIOMETRIC STUDY IN NATIONAL SCIENTIFIC JOURNALS
Main Article Content
Abstract
This research aimed to undertake a bibliometric study about academic-scientific production in journals that addressed the theme of Institutional Self-Assessment (AAI) in the context of SINAES, in order to learn about the characteristics of this scientific production with regard to the information derived from it possible to be quantified. For this, data collection was carried out on the CAPES journals portal and articles were selected that had the thematic focus on the Institutional Self-Assessment of the hight education institutions’s in the context of SINAES and then bibliometric techniques were applied to quantify the information present and further analysis of the collected material. Through the application of bibliometric techniques it was possible to know the historical-temporal path of the productions published on the theme; identify the dispersion of productions in the journals, identify the thematic nucleus, in addition to knowing the quality standard of the journals; recognize the frequency of keywords; to know the co-authorship relationships and the productivity of the authors; understand the referencing and citation relationships established by the articles; identify the authors and works that are a reference for the theme; to know the methodological frameworks of the research, the nature of the institutions studied, as well as the most adopted methodological procedures.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ARAÚJO, Carlos Alberto. “Bibliometria: evolução histórica e questões atuais”. Em questão, vol. 12, n. 1, 2006.
BERNARDES, Joelma dos Santos; ROTHEN, Jose Carlos. “O campo da Avaliação da Educação Superior: foco na Comissão Própria de Avaliação”. Meta: Avaliação, vol. 8, n. 23, 2016.
BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Disponível em: . Acesso em: 14/06/2021.
CUNHA, Maria Isabel. “O Sistema Nacional de Avaliação de Avaliação da Educação Superior (SINAES): A autoavaliação como condição emancipatória”. In: CUNHA, Maria Isabel (org.). Formatos Avaliativos e concepção de docência. Campinas: Autores Associados, 2005.
DA SILVA, Márcia Regina; HAYASHI, Carlos Roberto Massao; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. “Análise bibliométrica e cientométrica: desafios para especialistas que atuam no campo”. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, vol. 2, n. 1, 2011.
SANTOS, Raimundo Nonato Macedo; KOBASHI, Nair Yumiko. “Bibliometria, cientometria, infometria: conceitos e aplicações”. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, vol. 2, n. 1, 2009.
ROTHEN, Jose Carlos. “Uma pequena história da avaliação da educação a partir do caso brasileiro e francês”. In: ROTHEN, Jose Carlos; SANTANA, Andréia da Cunha Malheiros (orgs.). Avaliação da educação: referências para uma primeira conversa. São Carlos: EDUFSCAR, 2018.
VANTI, Nadia Aurora Peres. “Da bibliometria à webometria: uma exploração conceitual dos mecanismos utilizados para medir o registro da informação e a difusão do conhecimento”. Ciência da informação, vol. 31, n. 2, 2002.