PSYCHOANALYTIC DEBATES AROUND CONTEMPORARY YOUTH

Main Article Content

Victor Hugo Nedel Oliveira

Abstract

The field of studies and research on contemporary youth is constituted by a broad, diverse, plural terrain, in which multiple themes and conceptual associations can be investigated. One of these themes concerns the understanding of how psychoanalysis has been understanding such subjects, based, in particular, on their social relations, cultural production and the processes of juvenilization. The main objective of this text is to carry out a bibliographic research about the most recent scientific productions, on the theme of youth, within the scope of psychoanalytic discussions. For this, a bibliographic research was carried out through the Google Academic platform, which sought to identify publications with the descriptors "youth" and "psychoanalysis", between the years 2001 and 2020. The ethical precautions for regulation in human science research were followed, from the waiver of analysis by the Research Ethics Committee, as it is a bibliographic investigation. As a result, it was possible to verify the occurrence of five texts, two articles, two book chapters and one text consisting of an opinion article, published in books and newspapers with wide circulation. The set of materials analyzed allows us to verify the relevance that culture and the production of social relations gain in psychoanalytic debates on contemporary youth. It is possible to consider, therefore, that productions on the two fields object of this analysis, albeit in a low number, point to the understanding of young people as culturally and socially linked subjects, as well as highlighting the processes of youthful culture, widely experienced in society contemporary.

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, V. H. N. . PSYCHOANALYTIC DEBATES AROUND CONTEMPORARY YOUTH. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 6, n. 18, p. 53–61, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.4948343. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/357. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Essays
Author Biography

Victor Hugo Nedel Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutor em Educação e Pós-Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Licenciado em Geografia e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor e Pesquisador do Departamento de Humanidades da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). E-mail para contato: victor.juventudes@gmail.com ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-5624-8476 Lattes: http://lattes.cnpq.br/7489113176882485

References

ABRAMO, H. W. “Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil”. Revista Brasileira de Educação, vol. 5, n. 1, 1997.

ALYRIO, R. D. Métodos e técnicas de pesquisa em administração. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2009.

ASSIS, M. F. P. “Figurações da adolescência e juventude na atualidade metáforas da cultura”. Cadernos de Psicanálise, vol. 40, n. 38, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei n. 12.852, de 5 de agosto de 2013. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 19/04/2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br>. Acesso em: 20/04/2021.

FEIXA, C. De jovenes, bandas y tribus. Barcelona: Ariel, 1998.

KEHL, M. R. “A juventude como sintoma da cultura”. In: NOVAES, R.; VANNUCHI, P. (Orgs.), Juventude e Sociedade: Trabalho, Educação, Cultura e Participação. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004.

OLIVEIRA, A. S. P.; REIS, A. L. B.; TOROSSIAN, S. D. “No meio do caminho tinha uma pedra: torções entre psicanálise, educação não proibicionista e juventudes.” In: MOREIRA, J. O. (org.). Juventudes e contemporaneidade: reflexões e intervenções. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020.

OLIVEIRA, V. H. N. “Juventudes, escola e cidade na pandemia da COVID-19.” Boletim da Conjuntura, v. 4, n. 10, abril, 2020.

PAIS, J. M.; LACERDA, M. P. C.; OLIVEIRA, V. H. N. “Juventudes contemporâneas, cotidiano e inquietações de pesquisadores em Educação - uma entrevista com José Machado Pais”. Educar em Revista, n. 64, dezembro, 2017.

ROSA, M. D.; GURSKI, R.; POLI, M. C. “Psicanálise e política: debates sobre a adolescência contemporânea.” Revista Psicologia Política, vol. 10, n. 19, 2010.

SCHWERTNER, S. F.; FISCHER, R. M. B. “Juventudes, conectividades múltiplas e novas temporalidades.” Educação em Revista, vol. 28, n. 1, 2012.

SILVA, G. D.; CASTILHO, P. T. “A conversação em psicanálise articulada com o cinema: uma intervenção com jovens da Educação de Jovens e Adultos (EJA) em uma escola pública na periferia de Belo Horizonte.” In: MOREIRA, J. O. (org.). Juventudes e contemporaneidade: reflexões e intervenções. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020.

VILLAMARÍN, A. J. G. Citações da Cultura Universal. Rio de Janeiro: Editora AGE Ltda, 2002.