SPEECHES AND SENSES OF EDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN THE MUNICIPALITY OF BRUMADO IN THE PERIOD OF 2012-2020
Main Article Content
Abstract
This article presents the results of a research on ethnic-racial relations in the curriculum of basic education in the city of Brumado-BA, supported by the theoretical assumptions of Laclau and Mouffe, with the concepts of hegemony and discourse. The data were constructed through documentary analysis: the curriculum of basic education in the city of Brumado-BA, the National Education Plan (PNE), the Municipal Education Plan (PME) and Law 10.639/2003. The analysis was carried out based on the theory of discourse and allowed us to see a silence about education for ethnic-racial relations in the curriculum, both in the course plan and in the Municipal Education Plan.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 24/05/2021.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. Brasília: INEP, 2015.
EUGÊNIO, B. G.; SANTANA, F. “Relações étnico-raciais e o trabalho com a Lei 10.639/03: análise de uma experiência com formação docente”. Ensino & Pesquisa, vol. 16, n. 1, 2018.
GOMES, N. L. “Educação, relações étnico-raciais e a Lei nº 10.639/03: breves reflexões”. Cadernos de Atividades, saberes e fazeres, n. 4, 2010.
MARCON, T. “Políticas de ação afirmativa no contexto da sociedade brasileira”. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, vol. 93, n. 233, 2012.
MENDONÇA, D; RODRIGUES, L. P. Pós-Estruturalismo e Teoria do Discurso: Em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
MURRAY, R. Nem te conto. Literatura em minha casa. São Paulo: Editora Moderna, 2003.
SILVA, T. T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Editora Vozes, 2000.
SOUTHWELL, M. “Em torno da construção de hegemonia educativa: construções do pensamento de Ernesto Laclau ao problema da transmissão da cultura”. In: MENDONÇA, D. (org). Pós-Estruturalismo e Teoria do Discurso: Em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.