CINEMA, HISTORY AND POLITICS IN THE CONTEMPORARY BRAZIL

Main Article Content

Michel Goulart da Silva

Abstract

This essay discusses some of the cinematographic representations of the final period of the dictatorship, highlighting the impact of social struggles and the “slow, gradual and safe” transition. A film analysis of the films Eles Não Usam Black-Tie and Terra Estrangeiro will be carried out, aiming to demonstrate that they present representations of the period in which they were produced.

Article Details

How to Cite
SILVA, M. G. da . CINEMA, HISTORY AND POLITICS IN THE CONTEMPORARY BRAZIL. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 6, n. 17, p. 01–05, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.4699315. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/320. Acesso em: 13 may. 2024.
Section
Essays

References

SADER, Éder. Quando novos personagens entraram em cena: experiencias, falas e lutas dos trabalhadores da grande São Paulo (1970-80). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

SILVA, Michel Goulart da. “Cinema, história e política”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 11, 2020.

SILVA, Michel Goulart da. “Ditadura, transição e democracia na Constituição de 1988”. Aurora (UNESP), vol. 12, n. 1, 2019.

SILVA, Michel Goulart da. “O movimento estudantil e a resistência à ditadura em Santa Catarina”. Tempos Históricos, vol. 18, n. 1, 2014.

SILVA, Michel Goulart da; SILVEIRA, Ana Paula; SANTOS, Cenira. Cinema, trabalho e política na história do Brasil recente. Udesc em Ação, vol. 6, n. 1, 2012.

XAVIER, Ismail. Cinema Brasileiro Moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2006.