COMMERCIAL CLUSTERS: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Main Article Content

Geovana Gabriela Bardesio Viera
Mygre Lopes da Silva
Paulo Vanderlei Cassanego Junior
Gabriela Cappellari

Abstract

This research aims to understand the current state of the art of academic production on commercial clusters. To this end, a Systematic Literature Review (SLR) was carried out, based on the content available on the Scopus and Web Of Science platforms. The search strings “retail business cluster” or “retail cluster” were used. The software HistCite, VOSviewer and Iramuteq were used to support the analyses. The research corpus was composed of 12 articles, published since 2015. It can be highlighted that there is recent interest in the topic, due to the growth in publications since 2021. There is no nucleus of researchers and journals on the topic, according to Lotka and Bradford Laws. In general, the literature on commercial clusters focuses on two main aspects: the commercial location and the consumer. The first approach refers to territorial issues, such as the decision to locate stores, and the second deals with studies on consumer behavior and market segmentation. Therefore, it can be concluded that scientific production on commercial clusters is incipient, a topic that could form a promising research agenda.

Article Details

How to Cite
VIERA, G. G. B.; SILVA, M. L. da; CASSANEGO JUNIOR, P. V.; CAPPELLARI, G. COMMERCIAL CLUSTERS: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW : . Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 16, n. 48, p. 93–112, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10368888. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2769. Acesso em: 24 apr. 2025.
Section
Articles

References

AGUIAR, H. S.; PEREIRA, C. E. C.; DONAIRE, D. “Polo varejista do Bom Retiro: cluster de negócios da moda”. Anais do XVII Simpósio de Administração da Produção, Logística e Operações Internacionais. São Paulo: FVG, 2014.

ALVES, J. S.; SILVEIRA NETO, R. M. S. “Impacto das externalidades de aglomeração no crescimento do emprego: o caso do cluster de confecções em Pernambuco”. Revista Econômica do Nordeste, vol. 42, n. 2, 2011.

ARAÚJO, C. F. S.; NUNES, A. A. M.; CASSANEGO JUNIOR, P. V. “Aquecimento global como objetivo de desenvolvimento sustentável: uma revisão sistemática da literatura”. Anais do VIII Fórum Internacional Ecoinovar. Santa Maria: UFSM, 2019.

BAUSCH, C. L. et al. “The Covid-19 Pandemic And The Changes In Consumer Habits And Behavior”. Gestão e Desenvolvimento, vol. 18, n. 3, 2021.

CARLOS, C. A. L. V; TEIXEIRA, K. M. D. “Diagnóstico e tratamento oncológico: reflexão acerca das mudanças na vida do paciente e de sua família”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 39, 2023.

CASSANEGO JUNIOR, P.; ARAÚJO, C. F. S. “Scientific Production on Clusters in South America”. Journal of Scientometric Research, vol. 11, n. 3, 2022.

CORREA, S. R.; MACHADO, R. L. “Análise bibliométrica de publicações na temática do big data utilizando o VOSviewer”. Revista Gestão, Inovação e Negócios, vol. 4, n.1, 2018.

COSTA, E. S; DONAIRE, D; GASPAR, M.A. “Clusters comerciais: estudo sobre uma aglomeração de lojas têxteis em São Paulo”. Gestão e Regionalidade, vol. 33, n. 98, 2017.

COSTA, E. S; FERREIRA, A. M. S; SANTOS, L. A. “Processo de identificação de um cluster comercial de pubs localizado na região metropolitana de São Paulo”. Revista Ciência Contemporânea, vol. 4, n. 1, 2018.

DELIBERAL, J. P. et al. “Gestão Ambiental como uma Capacidade Estratégica: um Estudo no Cluster

DONAIRE, D. et al. “Competitividade em clusters comerciais: estudo sobre uma aglomeração de pequenas lojas de veículos no município de São Paulo”. Revista da Micro e Pequena Empresa, vol.7, n. 3, 2013.

Fabricação de Móveis no Sul do Brasil”. Brazilian Business Review, vol. 13, n. 4, 2016.

FITTIPALDI, M. A. S.; DONAIRE, D. “A atratividade no varejo em clusters comerciais espontâneos na visão de consumidores e varejistas”. Revista Gestão e Regionalidade, vol. 36, n. 109, 2020.

GALANOS, A. K. et al. “Competitiveness of the duty-free shops cluster on the border of ‘Paz’”. Research, Society and Development, vol. 11, n. 9, 2022.

GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. “Revisão Sistemática da Literatura: conceituação, produção e publicação”. Logeion: Filosofia da Informação, vol. 6, n. 1, 2019.

GASPAR, M. A. et al. “Análise das vantagens competitivas de um cluster comercial varejista: estudo de caso da rua Jurubatuba”. Anais do XVII Seminários em Administração. São Paulo: USP, 2014.

GINDI, A. A. et al. “Shopping drivers of generational cohorts: A comparison between night market and wet market formats for fresh fruit and vegetable purchase in Malaysia”. Australasian Marketing Journal, vol. 24, n. 2, 2016.

GOHR, C. F.; MEDEIROS, R. A.; SANTOS, L. C. “Vantagem competitiva em um APL de móveis”. Revista Pretexto, vol. 15, n. 4, 2014.

KREY, N.; PCOT-COUPEY, K.; CLIQUET, G. “Shopping mall retailing: a bibliometric analysis and systematic assessment of Chebat’s contributions”. Journal of Retailing and Consumer Services, vol. 64, 2022.

LACERDA, C. C. O.; SOUZA, S. M. A.; SILVA, A. L. L. “Identificação dos fatores competitivos presentes no cluster de confecções de João Pessoa no estado da Paraíba”. Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios, vol. 9, n. 2, 2016.

MOHER, D. et al. “Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement”. Annals of Internal Medicine, vol. 151, n. 4, 2009.

MUELLER, A.; SANTOS, J. L. S. “Análise sistemática da literatura sobre resiliência na área de gestão e negócios”. Revista de Administração, Contabilidade e Economia da Fundace, vol. 13, n. 2, 2022.

NEWLANDS, D. “Competition and Cooperation in Industrial Clusters: The Implications for Public Policy”. European Planning Studies, vol. 11, n. 5, 2010.

NISHIDA, M. “Estimating a Model of Strategic Network Choice: The Convenience-Store Industry in Okinawa”. Marketing Science, vol. 34, n. 1, 2015.

PEREIRA, C. E. C. et al. “Organizações de apoio no auxílio à governança em clusters competitivos”. Iberoamerican Journal of Strategic Management, vol. 20, 2021.

PERIPOLLI, R. A. P. et al. “What does the Literature Say about Local Productive Arrangements?”. Journal of Data Science, Informetrics, and Citation Studies, vol. 1, n. 1, 2022.

PORTER, M. E. “Clusters and the new economics of competition”. Harvard Business Review, vol. 76, n. 6, 1998.

RIBEIRO, J.; CHAMUSCA, P. “Governança territorial, atores e desenvolvimento: um estudo sobre a organização territorial do cluster do calçado português”. Revista de Geografia e Ordenamento do Território, n. 19, 2020.

RODRIGUEZ, J.C.; GOMEZ, M.; MANZO, M. A. “Nível de alto desempenho e gerenciamento de tecnologia entre empresas vinícolas no cluster da indústria do vinho da Baixa Califórnia: abordagem FSQCA”. Revista de Administração de Empresas, vol. 61, n. 2, 2021.

SIQUEIRA, D. P.; WOLOWSKI, M. R. O. “Cooperativas de reciclagem como instrumento de efetivação de direitos da personalidade: uma breve perspectiva brasileira e mundial”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 44, 2023.

SIQUEIRA, J. P. L. et al. “Clusters varejistas: características responsáveis pela atração e afastamento de consumidores”. Economia e Gestão, vol. 15, n. 38, 2015.

SIQUEIRA, J. P. L.; GERTH, F. M.; BOAVENTURA, J. M. G. “Análise da competitividade dos clusters industriais de calçados de Franca e Birigui”. Revista Gestão Organizacional, vol. 4, n. 2, 2011.

SOUZA FILHO, O. V. et al. “Um arranjo produtivo em xeque: campo, habitus e capital simbólico em um Arranjo Produtivo Local moveleiro em Minas Gerais”. Revista de Administração, vol. 48, n. 4, 2013.

TELLER, C.; ALEXANDER, A.; FLOH, A. “The impact of competition and cooperation on the performance of a retail agglomeration and its stores”. Industrial Marketing Management, vol. 52, 2016.

TELLES, R. Clusters e redes de negócios. Curitiba: IESDE Brasil, 2008.

TELLES, R. et al. “Atratividade em clusters comerciais: estudo comparativo de dois clusters da cidade de São Paulo”. Gestão e Regionalidade, vol. 29, n. 85, 2013.

TELLES, R. et al. “Sobrevivência competitiva de clusters de varejo: fatores preditivos”. Revista Brasileira de Marketing, vol. 21, n. 2, 2022.

TINTI, D. S.; BARBOSA, G. C.; LOPES, C. Q. “O software IRAMUTEQ e a Análise de Narrativas (Auto) biográficas no Campo da Educação Matemática”. Bolema, vol. 35, n. 69, 2021.

TRANFIELD, D.; DENYER, D.; SMART, P. “Towards a methodology for developing evidence-informed management knowledge by means of systematic review”. British Journal of Management, vol. 14, 2003.

VIANNA, M. C. et al. “Mindfulness e processos decisórios: uma revisão bibliométrica”. Pretexto, vol. 24, n. 2, 2023.

ZACCARELLI, S. B. et al. Clusters e redes de negócios: Uma nova visão para a gestão dos negócios. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

ZEN, A.C.; FENSTERSEIFER, J.E.; PREVOR, F. “O Impacto dos Recursos do Desempenho Exportador de Empresas Pertencentes a Clusters: um estudo no setor vitivinícola francês”. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, vol. 16, n. 52, 2014.

Most read articles by the same author(s)