MARANHÃO DANCES AND GYMNASTICS FOR ALL: LEARNING BEYOND THE UNIVERSITY
Main Article Content
Abstract
The present scientific article aims to analyze a formative experience developed with Physical Education undergraduates in the university extension project "Maranhense Dances and Gymnastics for All" (GFA) at a public university in the interior of Maranhão, Brazil. We conducted a case study based on a qualitative research approach, gathering reports from project participants who attended weekly workshops lasting one hour over a period of 12 months. The activities proposed in the GFA are linked to sustainable development, from the perspective of a more inclusive, equitable, and socio-educational education, with a focus on gender equality, creativity, and the appreciation of regional culture. The analysis of participants' testimonials in the project revealed that, despite none of the future teachers having any prior experience with gymnastics, they all aim for a greater dialogue with the gymnastic universe in their teacher training. This is in order to enhance the appreciation of regional knowledge and cultures within society at large, for physical, social, and cognitive maintenance. The results underscore the importance of projects involving gymnastics as alternative extension activities that foster learning beyond the university context.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
AYOUB, E. Ginástica geral e educação física escolar. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.
BARROS, D. A. S.; PONTES, V. M. A. “Reflexões sobre a interdisciplinaridade na polivalência”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.
CHAPARIM, F. C. A. S. Desvelando os significados da vivência da ginástica geral para adolescentes de uma instituição salesiana de proteção a criança e ao adolescente (Dissertação de Mestrado em Educação Física). Campinas: Unicamp, 2003.
CRUZ, P. J. S. C.; VASCONCELOS, E. M. Caminhos da aprendizagem na extensão universitária: reflexões com base na experiência na articulação nacional de extensão popular. São Paulo: Editora Hucitec, 2017.
FIG - Federação Internacional de Ginástica. “Gymnastics For All Regulation Manual”. FIG [2009]. Disponível em . Acesso em 31/08/2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.
FREITAS, C. L. R.; FRUTUOSO, A. S. “Ginástica no Brasil: ausência na escola x ascensão na academia”. Motrivivência, vol. 28, n. 47, 2016.
GADOTTI, M. “Cruzando fronteiras. Teoria, método e experiências Freirianas”. In: TEODORO, A. (org.). Educar, Promover, Emancipar. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas, 2000.
LEONARDI, T. J. et al. “Pedagogia do esporte: indicativos para o desenvolvimento integral do indivíduo”. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, vol. 13, n. 1, 2014.
MATURANA, H.; REZEPKA, S. N. Formacion humana e capacitacion. Santiago: Dolmen, 1995.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Editora Fontes, 2018.
MORAES, M. C. “Educação e sustentabilidade: um olhar complexo e transdisciplinar”. In: MORAES, M. C.; SUANNO, J. H. O pensar complexo na educação: sustentabilidade, transdisciplinaridade e criatividade. Rio de Janeiro: Editora Wak, 2014.
MORIN, E. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Editora Cortez, 2000.
NASCIMENTO, O. A. S.; INÁCIO, H. L. D. “Práticas corporais de lazer, consciência e comportamento ambiental no rio Araguaia: a praia do goiano”. Revista Brasileira se estudos do Lazer, vol. 1, n. 3, 2015.
NÓBREGA, T. P. Corporeidades: Inspirações Merleau-Pontianas. Natal: Editora da IFRN, 2016.
PAOLIELLO, E. Ginástica Geral: experiências e reflexões. São Paulo: Editora Phorte, 2010.
PATRÍCIO, T. L.; CARBINATTO, M. V. “Merleau-Ponty e ginástica para todos: repensando paradigmas na educação física/esporte”. Conexões, vol. 19, 2021.
SCHIAVON, L. M.; NISTA-PICOLLO, V. L. “Outros desafios da prática de ginástica na escola”. In: MOREIRA, E. C.; PEREIRA, R. S. Educação Física Escolar: desafios e propostas. São Paulo: Editora Fontoura, 2011.
SOARES, C. L. et al. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Editora Cortez, 1992.
SOUZA, E. P. M. Ginástica geral: uma área do conhecimento da Educação Física (Tese de Doutorado em Educação Física). Campinas: Unicamp, 1997.
THIESEN, J. DA S. “A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem”. Revista Brasileira de Educação, vol. 13, n. 39, 2008.
TOLEDO, E.; SILVA, P. C. C. Democratizando o ensino da ginástica: estudos e exemplos de sua implantação em diferentes contextos sociais. Várzea Paulista: Editora Fontoura, 2013.