O NEGACIONISMO COMO ARTEFATO DA PÓS-VERDADE: BOLSONARO, A PANDEMIA E A EDUCAÇÃO
Main Article Content
Abstract
This article discusses negationism as one of the artifacts of post-truth. For this, part of a post on the page Breaking the Taboo, containing some expressions said by the President of Brazil, Jair Bolsonaro, during different times when the pandemic of the new Coronavirus spread throughout the country, making fatal victims. In this sense, it relates the President's speeches with the theoretical perspective of authors who research on post-truth, negationism and disinformation. Based on Morin (2002, 2015) and Freire (1967, 2020), argues that education, as a tool of awareness, must combat oppression and eliminate blindneses of knowledge.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ABU-FADIL, M. “Combate à desinformação e à informação incorreta por meio da alfabetização midiática e informacional (AMI)”. In: IRETON, C.; POSETTI, J. (orgs.). Jornalismo, Fake-News e Desinformação: Manual para Educação e Treinamento em Jornalismo. Paris: UNESCO, 2019.
AJZENMAN, N.; CAVALCANTI, T.; DA MATA, D. “More Than Words: Leaders’ Speech and Risky Behavior during a Pandemic”. SSRN [22/04/2020]. Disponível em: <https://papers.ssrn.com> Acesso em: 25/01/2021.
BERCKMEYER, F. “A mentira da pós-verdade”. Revista Uno: Desenvolvendo Ideias, n. 27, março, 2017. Disponível em: <https://www.revista-uno.com.br>. Acesso em: 20/01/2021.
CERIONI, C. “Palavras importam: estudo revela como Bolsonaro prejudicou isolamento”. Exame [01/05/2020]. Disponível em: <https://exame.com>. Acesso em: 26/01/2021.
CESARINO, L. “Como vencer uma eleição sem sair de casa: a ascensão do populismo digital no Brasil”. Internet & Sociedade, n. 1, vol. 1, 2020.
CESARINO, L. Populismo digital: roteiro inicial para um conceito, a partir de um estudo de caso da campanha eleitoral de 2018 (Parte I: metodologia e teoria). Academia [2018]. Disponível em: <https://www.academia.edu>. Acesso em: 25/01/2021.
FERNANDES, C. M.; OLIVEIRA, L. A., et al. “A pós-verdade em tempos de Covid-19: o negacionismo no discurso do governo no Instagram”. Liinc em Revista, vol. 16, n. 2, 2020.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.
MANTZARLIS, A. “Verificação dos fatos”. In: IRETON, C.; POSETTI, J. (orgs.). Jornalismo, Fake-News e Desinformação: Manual para Educação e Treinamento em Jornalismo. Paris: UNESCO, 2019.
MEDEIROS, A. “Os perigos da indiferença à verdade”. Revista Uno: Desenvolvendo Ideias, n. 27, março, 2017. Disponível em: <https://www.revista-uno.com.br>. Acesso em: 20/01/2021.
MEDRÁN, A. “No reino da pós-verdade, a irrelevância é o castigo”. Revista Uno: Desenvolvendo Ideias, n. 27, março, 2017. Disponível em: <https://www.revista-uno.com.br>. Acesso em: 20/01/2021.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Editora Sulina, 2015.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Editora Cortez, 2002.
NEHER, C. “O negacionismo histórico como arma política”. Deutsche Welle [03/04/2019]. Disponível em: < www.dw.com/pt-br>. Acesso em: 25/01/2021.
PINHEIRO, M. M. K.; BRITO, V. P. “Em busca do significado da desinformação”. DataGramaZero, vol. 15, n. 6, 2014.
ROSALES, F. “Pós-verdade: uma nova forma de mentira”. Revista Uno: Desenvolvendo Ideias, n. 27, março, 2017. Disponível em: <https://www.revista-uno.com.br>. Acesso em: 20/01/2021.
SEIXAS, R. “A retórica da pós-verdade: o problema das convicções”. Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, n. 18, abril, 2019.
WEFFORT, F. C. “Educação e Política: reflexões sociológicas sobre uma pedagogia da liberdade”. In: FREIRE, P. (org.). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.