META-EVALUATION IN BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FOR TRANSFORMATION AND INSTITUTIONAL SUSTAINABILITY

Main Article Content

Giancarlo Moser
Thiago Henrique Almino Francisco
José Baltazar Salgueirinho Osório de Andrade Guerra

Abstract

This paper addresses meta-evaluation in the context of Brazilian higher education, highlighting the challenges and opportunities that arise from institutional evaluation conducted by the Own Evaluation Commission (CPA) within the scope of the National System of Higher Education Evaluation (SINAES), but also offers valuable opportunities to improve educational quality, promote transparency and drive institutional innovation. The importance of the meta-evaluation is highlighted to guarantee the quality, usefulness and relevance of the evaluations, as well as to promote the institutions' transparency and accountability. Through the meta-evaluation, the institution demonstrates its commitment to quality and transparency. This increases the confidence of students, faculty, staff and society at large. Through a bibliometric survey, the state of research and publications on the subject in Brazil was verified, seeking support from internationally recognized authors in the construction of this work. With this, it is concluded that the meta-evaluation not only contributes to improve the individual evaluations, but also strengthens the evaluation process as a whole, generating trust, learning and continuous improvement, and the political-institutional will is essential to effectively use the evaluation results and promote necessary transformations. Through meta-evaluation, it is possible to evaluate the effectiveness of the methodologies used in the evaluations. This can lead to methodological adjustments that result in more accurate and reliable assessments.

Article Details

How to Cite
MOSER, G. .; FRANCISCO, T. H. A.; GUERRA, J. B. S. O. de A. . META-EVALUATION IN BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FOR TRANSFORMATION AND INSTITUTIONAL SUSTAINABILITY. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 45, p. 243–259, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8342793. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2064. Acesso em: 22 nov. 2024.
Section
Essays

References

ALMEIDA, A. N.; GALVÃO, A. A. A. “Limitations of the institutional development plan of the Higher Education Federal Institutes in Brazil”. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, vol. 29, 2021.

ANDRETTI, A. R.; COSTA, M. B.; SILVA AGUIAR, G. “Relatório Final de Avaliação do Projeto de Igual para Igual numa Intervenção em Rede: um estudo meta-avaliativo”. Revista Meta: Avaliação, vol. 10, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Editora Edições 70, 2019.

BOOTH, A.; PAPAIOANNOU, D.; SUTTON, A. Systematic Approaches to a Successful Literature Review. New York: Sage, 2012.

COSTA, B. R. L. et al. “Meta-avaliação do SINAES: a visão dos avaliadores ad hoc”. Diálogo, n. 50, 2022.

DAVIDSON, E. J. Evaluation methodology basics. Thousands Oaks: Sage, 2005.

ELLIOT, L. G. “Meta-avaliação: das abordagens às possibilidades de aplicação”. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, vol. 19, n. 73, 2011.

ESTEVES, H. R. C.; HIGUCHI, A. K.; MOTA, R. C. L. “Influência da categoria administrativa, modalidade de aplicação e nota Ideb na avaliação Enade dos cursos de administração do estado de Minas Gerais”. Dialogia, n. 41, 2022.

KHAN, K. S. et al. “Five Steps to Conducting a Systematic Review”. Journal of the Royal Society of Medicine, vol. 96, 2003.

MACHADO, T. R.; CHAISE, R. M.; ELLIOT, L. G. “A meta-avaliação como instrumento de qualidade nas Políticas Públicas: o Programa Segundo Tempo”. Revista Meta: Avaliação, vol. 8, 2016.

MARTINS, M. F.; SILVEIRA, S. F. R.; MARTINS, D. D. S. A. “Meta-avaliação educacional: diagnóstico comparativo da qualidade do curso de Administração nas modalidades de ensino presencial e à distância”. Revista Meta: Avaliação, vol. 14, n. 43, 2022.

OLIVEIRA, M. R. Meta-Avaliação da AEPG - avaliação da execução de programas de governo: estudo de caso da estratégia saúde da família (Dissertação de Mestrado em Políticas Públicas). Curitiba: UFPR, 2017.

PINTO, R. S. et al. “Meta-avaliação: uma década do Processo de Avaliação Institucional do SINAES”. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, vol. 21, 2016.

SCHWANDT, T. A. “The politics of verifying trustworthiness in evaluation auditing”. American Journal of Evaluation, vol. 10, n. 4, 1989.

SCREMIN, G.; DALLACORT, M. D. “A CPA no Processo de Autoavaliação Institucional: Avanços e Desafios nos 10 Anos do SINAES”. Revista Meta: Avaliação, vol. 6, n. 18, 2015.

SILVA, A. G.; SÁ GUERREIRO, C.; MALTA, D. C. “Meta‐evaluation of studies on community physical activity programs in Brazil”. The International Journal of Health Planning and Management, vol. 38, n. 1, 2023.

STUFFLEBEAM, D. L. “The Metaevaluation Imperative”. American Journal of Evaluation, vol. 22, n. 2, 2001.

ZIMMERMANN, M. M. S. Avaliação institucional: proposta de instrumento de meta-avaliação para a avaliação interna de IES (Dissertação de Mestrado Administração). Florianópolis: UFSC, 2021.