TEACHING CHALLENGES AND CONCERNS: THE TRANSITION OF SPECIAL EDUCATION TARGET STUDENTS IN ELEMENTARY EDUCATION

Main Article Content

Leiva Ayres do Prado
Khaled Omar Mohamad El Tassa

Abstract

This study is inserted in the field of special education and addresses the theme regarding pedagogical practices carried out in the transition of target–audience students of special education (TSSE) from the 5th (fifth) to the 6th (sixth) grade of elementary school, aiming at discussing the challenges and concerns that teachers experience in their didactic conducts throughout this transition process. Therefore, as methodological procedures, a qualitative research was carried out, in 2 (two) municipal schools and 1 (one) state school, totaling 3 (three) schools in the sample. Questionnaires were applied and meetings were organized with a focus group as instruments for data collection, with the participation of 18 (eighteen) professionals, among multifunctional resource rooms (MRR) teachers, pedagogical coordinators and teachers of classes of the 5th (fifth) and 6th (sixth) grades of elementary school; a further data analysis of the theoretical-methodological approach of content analysis was done. The main results of the research indicated that the greatest challenges pointed by the investigated teachers were lack of initial and continued training in the area of special education, in addition to the lack of dialogue and articulation between the teachers of the 5th (fifth) and 6th (sixth) grades and the teachers in the MRR. It was concluded, therefore, that these challenges pointed out by the teachers end up generating an impact on the performance of the teachers of regular classes in relation to TSSE students, since teachers do not receive enough tools and knowledge, by means of initial or continuing training, nor appropriate information about the needs, limitations and difficulties of TSSE students.

Article Details

How to Cite
PRADO, L. A. do; TASSA, K. O. M. E. . TEACHING CHALLENGES AND CONCERNS: THE TRANSITION OF SPECIAL EDUCATION TARGET STUDENTS IN ELEMENTARY EDUCATION. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 44, p. 262–282, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8240411. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1854. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Essays

References

AGENCY FOR DEVELOPMENT IN SPECIAL NEEDS EDUCATION. “Special Needs Education in Europe”. Agency for Development in Special Needs Education [2003]. Disponível em: . Acesso em: 06/08/2023.

AZEVEDO, G. V. Construção de significados na transição escolar para o 6º ano do ensino fundamental (Dissertação de Mestrado em Educação). Recife: UFPE, 2017.

BARBUIO, R. “Narrativas de professores de educação física e o aluno em condição de deficiência na escola regular”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 37, 2023.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Editora Edições 70, 2016.

BAUCH, K. B.; LÖHR, S. S. “Recursos para a promoção da inclusão na escola”. Dia a Dia Educação [2014]. Disponível em: . Acesso em: 07/06/2022.

BORGES, R. S. M. Desafios ao educador na transição do quinto para o sexo ano nas escolas públicas do Estado de São Paulo: uma proposta de formação (Dissertação de Mestrado em Educação). São Paulo: PUC-SP, 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: . Acesso em: 05/06/2023.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Básica: Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 2013. Disponível em: . Acesso em: 03/06/2023.

BRASIL. Diretrizes para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica, em Cursos de Nível Superior. Brasília: Ministério da Educação, 2000. Disponível em: . Acesso em: 02/06/2023.

BRASIL. Lei n. 11.274, de 06 de fevereiro de 2006. Brasília: Ministério da Educação, 2006. Disponível em: . Acesso em: 02/06/2023.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Brasília: Ministério da educação, 2014. Disponível em: . Acesso em: 06/06/2023.

BRASIL. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996. Brasília: Ministério da Educação, 1996. Disponível em: . Acesso em: 04/06/2023.

BRASIL. Resolução n. 2, de 11 de setembro de 2001. Brasília: Ministério da Educação, 2001. Disponível em: . Acesso em: 04/06/2023.

CASSONI, C. et al. “Adaptive tasks: school transition from the 5th to 6th grade of elementary education”. Pico-USF, vol. 25, n. 3, 2020.

COLE, S. M. et al. “The Relationship Between Special Education Placement and High School Outcomes. The Journal of Special Education [2022]. Disponível em: . Acesso em: 05/08/2023.

CORDIOLLI, M. Sistemas de ensino e políticas educacionais no Brasil. Curitiba: Editora Ibpex, 2011.

COZIER, M.; WHITE, J.M.; WANG, Q. “Examining the variability in general education placements for students with intellectual disability”. International Journal of Whole Schooling, vol. 14, n. 2, 2018.

CRUZ, G. C.; GLAT, R. “Educação inclusiva: desafio, descuido e responsabilidade de cursos de licenciatura”. Educar em Revista, n. 52, 2014.

DAMAS, C. E. S. O desafio da transição das turmas de 5º ano para o 6º ano do ensino fundamental: o caso da Escola Estadual Domingos Pimenta de Figueiredo (Dissertação de Mestrado em Educação). Juiz de Fora: UFJF, 2021.

DENARI, F. E. et al. “Formação de professores em direção à educação inclusiva no Brasil: dilemas atuais”. In: POKER, R. B. et al. (orgs.). Educação inclusiva: em foco a formação de professores. São Paulo: Editora Cultura Acadêmica, 2016.

DIAS-DA-SILVA, M. H. G. F. Passagem sem rito: as 5ª séries e seus professores. Campinas: Editora Papirus, 1997.

ESCOBAR, N. T. C. Formação continuada de professores: desafios e possibilidades frente ao processo de inclusão de alunos com deficiência na escola regular de ensino (Dissertação de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens). Rio Grande do Sul: UNF, 2018.

FABRI, L. T. C.; TASSA, K. O. M. E. “Concepção e humanização do currículo: a abordagem docente na educação especial”. Revista Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 10, 2022.

KASSAR, M. C. M.; REBELO, A. S.; OLIVEIRA, R. T. C. “Embates e disputas na política nacional de educação especial brasileira”. Educação e Pesquisa, vol. 45, 2019.

LIMA, L. N. “As causas do abandono escolar no primeiro ano na escola de ensino médio”. Brasil Escola [2022]. Disponível em: . Acesso em: 29/07/2023.

MENDES, E. G. “A política de educação inclusiva e o futuro das instituições especializadas no Brasil”. Arquivos Analíticos de Política Educativa, vol. 27, n.22, 2019.

MIRANDA, T. G. “Articulação entre o atendimento educacional especializado e o ensino comum: construindo sistemas educacionais inclusivos”. Revista Cocar, n. 1, 2015.

MORENO, B.; N.; GONZÁLEZ, G. O.; ARAYA, D. R. “La inclusión escolar en Chile: observada desde la docência”. Cadernos de Pesquisa, n. 51, 2021.

OLIVEIRA, L. P.; ORLANDO, R. M. “Matrizes curriculares de licenciaturas da UFSCar: um olhar voltado para a inclusão escolar”. In.: POKER, R. B. et al. (orgs.). Educação inclusiva: em foco a formação de professores. São Paulo: Editora Cultura Acadêmica, 2016.

PARANÁ. “Proposições para a transição do 5º ano para 6º ano no município de Curitiba”. Dia a Dia Educação [2015]. Disponível em: . Acesso em: 07/06/ 2023.

PAULA, A. P. et al. “Transição do 5º para o 6º ano do ensino fundamental: processo educacional de reflexão e debate”. Revista Ensaios Pedagógicos, vol. 8, n. 1, 2018

PLETSCH, M. D.; GLAT, R. “A escolarização de alunos com deficiência intelectual: uma análise da aplicação do Plano de Desenvolvimento Educacional Individualizado”. Linhas Críticas, vol. 18, n. 35, 2012.

SANTOS. C. A.; MAKISHIMA, E. A. C.; SILVA, T. G. “O trabalho colaborativo entre o professor especialista e o professor das disciplinas: o fortalecimento das políticas públicas para educação especial no Paraná”. Dia a Dia Educação [2015]. Disponível em: . Acesso em: 07/06/2023.

SILVA, I. G. “Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. A transição dos alunos do quinto para o sexto ano do ensino fundamental: possibilidades e contribuições durante a transição por meio de um processo de ensino e aprendizagem significativa”. Dia a Dia Educação [2014]. Disponível em: . Acesso em: 01/03/2023.

SIQUEIRA, N. M. S. Representações sociais de alunos sobre a transição do 5º para o 6º ano do ensino fundamental e a Educação Física (Dissertação de Mestrado em Educação). Bauru: UNESP, 2019.

SOARES, K. C. D.; SOARES, M. A. S. Sistemas de ensino: legislação e política educacional para a educação básica. Curitiba: Intersaberes, 2017.

TASSA, K. O. M. E.; CRUZ, G. C.; CABRAL, J. J. “Educação Inclusiva e o curso de formação docente: desafios e relatos de experiência”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.

UNESCO - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Global Education Meeting: Brussels Declaration. Bruxelas: UNESCO, 2018.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2007.

WALSH, M. “The Inclusion of Students with Special Needs in the General Education Classroom Dominican University of California”. Dominican Scholar [2018]. Disponível em: . Acesso em: 06/08/2023.

WEIZENMAN, L. S.; PEZZI, F. A. S.; ZANON, R. B. “School Inclusion and Autism: Teachers Feelings and Practices”. Psicologia Escolar e Educacional, vol. 24, 2020.

Most read articles by the same author(s)