PSYCHOMETRIC VALIDATION OF THE SCALE FOR ASSESSING THE QUALITY OF SCHOOL WORK LIFE - QWSL

Main Article Content

Marcos Piacentini
César Augustus Winck

Abstract

The Quality of Work Life (QWL) seeks to understand how to maximize actions aimed at workplace productivity, considering both objective and subjective aspects, and simultaneously impact on the perception of quality of life and worker performance. The importance of valid and reliable instruments for QWL diagnosis is evident in order to subsidize managers in choosing predictive actions and/or programs. This study aimed to analyze the psychometric properties of the scale to evaluate the Quality of School Work Life at (QSWL). Methodological study of deductive reasoning and quantitative approach was conducted, with a sample composed of 172 participants, extracted from the population of teachers from municipal public schools, from the state of Rondônia (Brazil). The method of multivariate statistical analysis was applied, combining exploratory and confirmatory factor analysis techniques, which showed a factorial structure composed of 6 latent variables. The set of tests and evidence produced in the investigation, in line with the methodological and theoretical references confirmed that the factorial structure is valid and reliable, to measure the Quality of School Work Life, allowing its use for the reality of brazilian teachers.

Article Details

How to Cite
PIACENTINI, M.; WINCK, C. A. PSYCHOMETRIC VALIDATION OF THE SCALE FOR ASSESSING THE QUALITY OF SCHOOL WORK LIFE - QWSL. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 43, p. 121–138, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8115042. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1555. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Articles

References

ABDULLAH, N. A. C. et al. “Developments in Quality of Work-Life Research and Directions for Future Research”. SAGE Open, vol. 11, n. 4, 2021.

ANDRADE, G. P. S. B. et al. “Challenges for the Construction of Teaching Practices in a Time of Pandemic”. Research, Society and Development, vol. 10, n. 1, 2021.

ARAÚJO, T. C. C. et al. “Quality of Life at Work and Support in Work of Credit Organizations”. Revista FSA, vol. 18, n. 2, 2021.

BENEVENUTE, J. M. N. et al. “Quality of Life at Work: The Perception of Public Servants”. ORG e DEMO, vol. 20, n. 1, 2019.

CAMPOS, M. I. et al. “Qualidade de Vida e Engajamento no Trabalho na Orientação Profissional de Adultos”. Revista Brasileira de Orientação Profissional, vol. 21, n. 2, 2020.

CARDOSO, B. L. C.; NUNES, C. P.; CARDOSO JUNIOR, W. “Qualidade de Vida do Docente da Pós-Graduação no Contexto da Pandemia”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 38, 2023.

CARVALHO, D. A. S. “Prazer, Sofrimento e Autonomia no Trabalho: Análise no Ambiente Público e Privado”. Revista Conexão Ciência, vol. 14, 2019.

COELHO, L. E. S.; MARQUES, G. L. W. B.; WANZINACK, C. “Saúde Docente na Pandemia: Um Estudo de Caso com Profissionais do Ensino Superior da Universidade Federal do Paraná – Setor Litoral”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 11, n. 33, 2022.

CRESWELL, J. W.; GUETTERMAN, T. C. Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston: Pearson, 2019.

GUISSO, L.; GESSER, M. “Sentidos atribuídos pelos professores de séries iniciais aos desafios na carreira”. Pro-Posições, vol. 30, 2019.

HIRSCHLE, A. L. T.; GONDIM, S. M. G. “Estresse e bem-estar no trabalho: uma revisão de literatura”. Ciência e Saúde Coletiva, vol. 25, n. 7, 2020.

ILGAN, A. et al. “Comparing Turkish and Pakistani Teachers' Professionalism”. The International Education Journal: Comparative Perspectives, vol. 17, n. 2, 2018.

IWAMIZU, J. S.; DANTAS, L. E. T. “Translation and Cultural Adaptation of an Instrument to Identify the Motor Profile of Children Between 3 and 5 Years Old”. Journal of Physical Education, vol. 29. 2018.

KLEIN, L. L. et al. “Quality of Working Life: Parameters and Evaluation in the Public Service”. Revista de Administração Mackenzie, vol. 20, n 3, 2019.

LEITE, L. R. et al. “Abordagem Mista em Teses de um Programa de Pós-Graduação em Educação: Análise à Luz de Creswell”. Educação e Pesquisa, vol. 47, 2021.

LOPES, D. R. “Teacher’s Education: Challenges in Time of the COVI-19 Pandemic”. Anais do V Congresso Internacional de Educação e Tecnologias. São Carlos: UFSCar, 2020.

MATOS, D. A. S.; RODRIGUES, E. C. Análise Fatorial. Brasília: Editora da Enap, 2019.

MATTOS, S. et al. “Elaboração e Validação de um Instrumento para Mensurar Autopercepção de Saúde em Adultos”. Saúde em Debate, vol. 45, n. 129, 2021.

MENDONÇA, A. A. S. “New Technologies and COVID-19: Rethinking Teachers Training”. Anais do V Congresso Internacional de Educação. São Carlos: UFSCar, 2020.

MENEZES, T. S. B. et al. “Adaptação Transcultural e Evidências da Validade da Escala Paternalistic Anti-Fat Attitudes para uso no Brasil”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 9, n. 27, 2022.

PIACENTINI, M. et al. “Qualidade de Vida no Trabalho na Rede Estadual de Ensino em Rondônia, Amazônia Legal, Brasil”. International Journal of Development Research, vol. 9, 2019.

PIACENTINI, M. T. S. Adaptación Transcultural y Validación Psicométrica de un Instrumento para Evaluar la Calidad de Vida Laboral de los Profesores (Tese de Doutorado em Administração). Posadas: UNAM, 2022.

PIACENTINI, M. T. S. et al. “Planejamento Estratégico no Contexto das Organizações Religiosas”. International Journal of Development Research, vol. 10, 2020.

POLIT, D. F.; BECK, C. T. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem. Porto Alegre: Editora Artmed, 2019.

POLIZZI, A. F.; CLARO, J. S. “The Impacto of Well-Being at Work and Psychological Capital Over the Turnover Intention: A Study of Teachers”. Revista de Administração Mackenzie, vol. 20, n. 2, 2019.

PRODROSSIMO, A. F. et al. “Validação, Tradução e Adaptação Transcultural de Instrumentos de Pesquisa Clínico-Educacionais: Uma Revisão Integrativa”. Espaço Para Saúde, vol. 22, 2021.

SABONETE, S. A. et al. “Quality of Work Life According to Walton’s Model: Case Study of the Higher Institute of Defense Studies of Mozambique”. Social Sciences, vol. 10, n. 7, 2021.

SANAGOO, A. et al. “Systematic Review and Meta-analysis of Quality of Work Life in Iran (2011-2017)”. International Jornal of Preventive Medicine, vol. 11, n. 1, 2020.

SANTOS, E. C. et al. “Quality of Life, Health and Work of Elementary School Teachers”. Acta Paulista de Enfermagem, vol. 33, 2020.

SOARES, L. J. S.; HENIG, E. V. “Qualidade de Vida no Trabalho dos Professores do Ensino Médio da Rede Pública e Privada: O Caso Comparativo em Cinco Escolas de Rondonópolis Mato Grosso”. Revista Estudos e Pesquisas em Administração, vol. 3, n. 2, 2019.

SOUZA, G. P. “Formação Docente em Tempos de Pandemia: Experiência na Gestão Escolar”. Ensino Em Perspectivas, vol. 2, n. 4, 2021.

SPENCER, A. R. American Pragmatism: An Introduction. Cambridge: Polity Press, 2020.

ZANCHETTA, S. et al. “Cross-Cultural Adaptation of the Amsterdam Inventory for Auditory Disability and Handicap to Brazilian Portuguese”. Brazilian Journal of Otorhinolaryngology, vol. 86, n. 1, 2020.