LITERACY IN TIMES OF A PANDEMIC: REALITY AND CHALLENGES IN THE PERCEPTION OF FAMILIES

Main Article Content

Andréia Florêncio Eduardo de Deus
Queli Ghilardi Cancian
Anilton de Oliveira da Silva
Gabriela Artini da Silva
Vilmar Malacarne

Abstract

The remote teaching imposed by the COVID-19 pandemic, emergently, delegated the responsibility of teaching to parents or guardians, causing numerous impacts in the family environment and in the literacy process. In this direction, this study aimed to analyse the impacts of remote teaching on the development of literacy and on the routine of the families responsible for children in elementary school of a public school in a city in Paraná state. This is a qualitative case study, descriptive exploratory, developed from the application of a structured questionnaire to the legal guardians of students enrolled in the school in 2021. The results showed the difficulties regarding the short time for the development of school activities, the lack of knowledge on the part of those responsible, and the children's lack of interest in the development of activities. From the data analysis, it is concluded that the Emergency Remote Teaching has intensified and overloaded the families in the task of teaching their children to read and write, proving the difficulties of adaptation and the stagnation in the literacy process.

Article Details

How to Cite
DEUS, A. . F. E. de; CANCIAN, Q. G.; SILVA, A. de O. da; SILVA, G. A. da .; MALACARNE, V. LITERACY IN TIMES OF A PANDEMIC: REALITY AND CHALLENGES IN THE PERCEPTION OF FAMILIES. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 42, p. 22–35, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7995715. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1436. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Essays

References

ALVES, V. “A tarefa escolar como estímulo à aprendizagem”. Anais do XI Congresso Nacional de Educação. Curitiba: PUC-PR, 2013.

AVELINO, W. F.; MENDES, J. G. “A realidade da educação brasileira a partir da covid-19". Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 5, 2020.

ÁVILA, A. C. A.; MACEDO, M. S. A. N. “Alfabetização na pandemia da Covid-19". Cadernos de Educação, vol. 66, 2022.

BALTAZAR, L. A. D. S. Letramento e alfabetização na primeira infância em tempos de pandemia (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Letras). Goiás: PUC-Goiás, 2021.

BARDIN, L. Análise do conteúdo. São Paulo: Editora Edições 70, 2016.

BILÓRIA, J. F.; METZNER, A. C. “A importância da rotina na Educação Infantil”. Revista Fafibe On-line, n. 6, 2013.

BRASIL. Estatística de analfabetismo no Brasil. Brasília: IBGE, 2021. Disponível em: . Acesso em: 23/09/2023

BRASIL. Parecer CNE/CP n. 11, de 07 de julho de 2020. Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: . Acesso em: 09/07/2023.

BRASIL. Parecer CNE/CP n. 5, de 28 de abril de 2020. Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: . Acesso em: 23/09/2023.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R. Metodologia Científica. São Paulo: Editora Person Prentice Hall, 2007.

FERREIRA, L.G.; FERREIRA, L.G.; ZEN, G.C. “Alfabetização em tempos de pandemia: perspectivas para o ensino da língua materna”. Fólio - Revista de Letras, vol. 12, n. 2, 2020.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R. et al. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Editora Penso, 2013

HODGES, C. et al. “The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning”. Educause Review [2020]. Disponível em: Acesso em: 05/02/2023.

IIVARI, N.; SHARMA, S.; VENTÄ-OLKKONEN, L. “Digital transformation of everyday life – How COVID-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care?” International Journal of Information Management, vol. 55, 2020.

KLEIN, L. R. Alfabetização: Quem tem Medo de Ensinar? São Paulo: Editora Cortez, 2002.

MACEDO, M. S. A. N. “Contribuições Teórico-Metodológicas para a Pesquisa sobre Letramento na Escola”. Educação e Realidade, vol. 45, 2020.

MANTAGUTE, E. L. L. “Rotinas na Educação Infantil”. Anais do VII Congresso Nacional de Educação. Alagoas: CONEDU, 2008.

NEVES, J. L. “Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades”. Cadernos de Pesquisas em Administração, n. 3, 1996.

ONYEMA, E. M. et al. “Impact of Coronavirus Pandemic on Education”. Journal of Education and Practice, vol. 11, n. 13, 2020.

PETERSON, L. et al. “A rapid response to COVID-19: One district’s pivot from technology integration to distance learning”. Information and Learning Sciences, vol. 121, n. 5, 2020.

SENHORAS, E. M. “Coronavírus e Educação: análise dos impactos assimétricos”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 2, n. 5, 2020.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Editora Cortez, 2016.

SILVA, P. V. de M. “Alfabetização e letramento em tempos de pandemia: relatos de experiência durante o ensino remoto”. Revista Docência e Cibercultura, vol. 6, n. 1, 2022.

SOARES, M. “Como fica a alfabetização e o letramento durante a pandemia?” Futura [2020]. Disponível em: . Acesso em: 11/11/2023.

SOARES, M. Letramento de um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2009.

VELOSO, G. M. et al. “O tempo da alfabetização em tempos de pandemia”. Cadernos de Educação, n. 66, 2022.

VIEIRA, D. M. “Jogos de linguagem–Estratégia para atividades diversificadas no processo de alfabetização e letramento”. In: MORO, C. S. et al. Educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental: saberes e práticas. Curitiba: SEED-PR, 2012.

Most read articles by the same author(s)