PESSOAS COM DEFICIÊNCIA E A AGENDA 2030 DA ONU: DESAFIOS CONTEMPORÂNEOS FRENTE AO DIREITO À EDUCAÇÃO INCLUSIVA

Main Article Content

André Luiz Pereira Spinieli
Milena dos Santos Camargo

Abstract

This essay aims to expose different contemporary challenges that directly affect the right to inclusive education of people with disabilities, as opposed to the measures designed for sustainability and the social inclusion of vulnerable groups in the 2030 Agenda of the United Nations (UN). In this sense, different issues that affect the human right in question are addressed, such as access to inclusive education at different levels, the relationship between education and work for people with disabilities and the worsening inequalities caused by the Covid-19 pandemic, aligned with the role of sustainability goals from the 2030 Agenda.

Article Details

How to Cite
SPINIELI, A. L. P. .; CAMARGO, M. dos S. . PESSOAS COM DEFICIÊNCIA E A AGENDA 2030 DA ONU: DESAFIOS CONTEMPORÂNEOS FRENTE AO DIREITO À EDUCAÇÃO INCLUSIVA. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 5, n. 13, p. 85–93, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4311522. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/14. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Essays

References

AMPID - Associação Nacional dos Membros do Ministério Público de Defesa dos Direitos das Pessoas com Deficiência e Idosos. Nota Pública de Repúdio ao Decreto nº 10.502/2020. Brasília: AMPID, 2020.

ARAÚJO, Luiz Alberto David. “A proteção das pessoas com deficiência no Brasil: a aparente insuficiência da Constituição e uma tentativa de diagnóstico”. In: ROMBOLI, Roberto; ARAÚJO, Marcelo Labanca Corrêa de (orgs.). Justiça constitucional e tutela jurisdicional dos direitos fundamentais. Belo Horizonte: Arraes, 2015.

BLANCO, Jesús Martín. “El impacto de la pandemia de la COVID19 en los derechos humanos de las personas con discapacidad”. Revista Latinoamericana en Discapacidad, Sociedad y Derechos Humanos, v. 4, n. 2, 2020.

BRASIL. Relatório nacional voluntário sobre os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Brasília: Presidência da República do Brasil, 2017.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília: Inep, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação e da Cultura. Parecer CNE/CP n. 5/2020. Brasília: Ministério da Educação e da Cultura, 2020.

CORRÊA, Luiza Andrade. Protocolos sobre educação inclusiva durante a pandemia da COVID-19: um sobrevoo por 23 países e organismos internacionais. São Paulo: Instituto Rodrigo Mendes, 2020.

MARTINS, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira et al. “Inclusão de universitários com deficiência na educação superior: o que dizem as pesquisas no Brasil e Uruguai”. Jornal de Políticas Educacionais, vol. 11, n. 17, 2017.

OLIVEIRA, Cristina Borges de. “Jovens deficientes na universidade: experiências de acessibilidade?”. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 55, 2013.

OLIVEIRA, Kaynã de. Aprendizado por ensino remoto pode afetar mais alunos com deficiência. Jornal da USP [2020]. Disponível em: <https://jornal.usp.br>. Acesso em: 23/11/2020.

PINA, Leonardo Docena. “Sociedade inclusiva: a face aparente do capitalismo em uma nova fase”. Filosofia e Educação, vol. 2, n. 1, 2010.

RICARDO, Luís. Nova política de educação especial propõe separação de alunos. Brasília: Sindicato dos Professores do Distrito Federal, 2020.

SASSAKI, Romeu Kazumi. “Artigo 24 – Educação”. In: RESENDE, Ana Paula C. de; VITAL, Flávia Maria de Paiva (Orgs.). A Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência comentada. Brasília: CORDE, 2008.

SOUZA, Mércia Ferreira de; VIEIRA, Denise Moraes do Nascimento; AVELAR, Kátia Eliane Santos. “Perspectiva do Brasil em atingir as metas da Agenda 2030 – educação profissional para pessoas com deficiência”. Revista Augustus, vol. 24, n. 49, 2020.

SUDO, Camila. Acessibilidade no ensino remoto. Londrina: Núcleo de Acessibilidade, 2020.