THE BULLYING PHENOMENON IN THE PEDAGOGICAL ENVIRONMENT: STUDY OF HISTORICAL AND CONCEPTUAL ASPECTS BASED ON SOCIAL AND CULTURAL DIFFERENCES

Main Article Content

Dennys Gomes Ferreira
João Guilherme Rodrigues Mendonça

Abstract

This article aims reflect on the phenomenon of bullying in the pedagogical environment, a topic that is much discussed in contemporary society, in view of its complexity and everything that involves: violence (physical, verbal, psychological, social, sexual and virtual), diversity (sexual, ethnic-racial), society, culture, exclusion and school dropout. Through the documentary method, the historical and conceptual aspects based on social and cultural differences and their relationships with the practice of bullying were selected as the object of study. Based on sociological discussions, the issue of pedagogical practice, curricular and technological innovations was addressed, focusing on the phenomenon of bullying in the school environment and the proposition of interventions with strategies for the prevention and/or reduction of bullying, in order promote citizenship training and respect for differences between people. Data were taken from questionnaires applied to 24 (twenty-four) students from the same school. It was noticed that the frequency of bullying in school is high, the types are varied, involve male and female students, and this research found an actions, involving both students and teachers and staff.

Article Details

How to Cite
FERREIRA, D. G.; MENDONÇA, J. G. R. . THE BULLYING PHENOMENON IN THE PEDAGOGICAL ENVIRONMENT: STUDY OF HISTORICAL AND CONCEPTUAL ASPECTS BASED ON SOCIAL AND CULTURAL DIFFERENCES. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 41, p. 116–137, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7903363. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1284. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Articles

References

BAZZO, J. “Falar de bullying sem dizer do gênero: dilemas do Programa Nacional de Combate à Intimidação Sistemática nas escolas brasileiras (Lei n. 13.185/2015)”. Anuário Antropológico, vol. 45, n. 3, 2020.

BRINO, R. F.; LIMA, M. H. C. G. “Compreendendo estudantes vítimas de bullying: para quem eles revelam?” Psicologia da Educação, n. 40, 2015.

CAPUCHO, V. A. C; MARINHO, G, C. “Ciberbullying: uma nova modalidade de violência escolar”. Construir Notícias, vol. 7, n. 40, 2008.

CHALITA, G. B. I. Pedagogia da Amizade - Bullying: o sofrimento das vítimas e dos agressores. São Paulo: Editora Gente, 2008.

CHAVES, D. R. L.; SOUZA, M. R. “Bullying e preconceito: a atualidade da barbárie”. Revista Brasileira de Educação, vol. 23, 2018.

COELHO, M. T. B. F. “Bullying escolar: revisão sistemática da literatura do período de 2009 a 2014”. Revista Psicopedagogia, vol. 33, n. 102, 2016.

FANTE, C. Fenômeno Bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas: Editora Verus, 2012.

FANTE, C. Fenômeno Bullying: como prevenir a violência e educar para a paz. São Paulo: Editora Verus, 2005.

FELIZARDO, A. R. Bullying escolar: prevenção, intervenção e resolução com princípios da justiça restaurativa. Curitiba: Editora Intersaberes, 2017.

FERNANDO, A. “Violência e espaço escolar: um estudo acerca das manifestações de bullying na cidade de Manaus”. Revista Fragmentos de Cultura, vol. 26. n. 1. 2016.

FLORENTINO, B. R. B. “As possíveis consequências do abuso sexual praticado contra crianças e adolescentes”. Revista de Psicologia, vol. 27, n. 2, 2015.

FONTES, L. F C.; CONCEIÇÃO, O. C.; MACHADO, S. “Violência sexual na adolescência, perfil da vítima e impactos sobre a saúde mental”. Ciência e Saúde Coletiva, vol. 22, n. 9, 2017.

GOMES, L. F.; SANZONO, N. M. Bullying e prevenção da violência nas escolas: quebrando mitos, construindo verdades. São Paulo: Editora Saraiva, 2013.

KUHN, Q. L.; LYRA, L.; TOSI, P. C. “Bullying em contextos escolares”. Unoesc e Ciência - ACHS, vol. 2, n. 1, 2011.

LANDINI, T. S. O professor diante da violência sexual. São Paulo: Editora Cortez, 2011.

LINHARES, A. “Dr. Dan Olweus: Pioneiro Em Pesquisas Sobre Bullying”. Blog Bullying Escolar [2012]. Disponível em: . Acesso em: 27/04/2023.

LINHARES, R. D.; FARIA, J. P. O.; LINS, R. G. “O bullying na educação física escolar e sua diferença entre meninos e meninas”. Revista Pensar a Prática, vol. 16, n. 2, 2013.

MATTOS, M. Z.; JAEGER, A. A. “Bullying e as relações de gênero presentes na escola”. Revista de Educação Física da UFRGS, vol. 21, n. 2, 2015.

OLIVEIRA, M.; RODRIGUES, D.; MIRANDA, C. “Imagem Corporal e Bullying entre adolescentes: práticas docentes na sala de aula”. Revista Brasileira de Obesidade, Nutrição e Emagrecimento, vol.14, n. 86, 2020.

OLWEUS, D. “School bullying: development and some important challenges”. Annual Review of Clinical Psychology, vol. 9, 2013.

OSÓRIO, F. Bullying: matón o víctima cual és tu hijo: Buenos Aires: Urano, 2013.

PEREIRA, R. et al. “O Bullying e o desvelar dos estereótipos corporais nas aulas de educação física – uma abordagem freireana”. Revista Cientifica Internacional, vol. 1, n. 31, 2014.

QUADRADO, J. C.; FERREIRA, E. S.; LIMA, E. “Bullying no ambiente escolar: relações de gênero em pauta”. Revista de Ciências Humanas e Sociais, vol. 4, n. 4, 2018.

RICHARD, J. F.; SCHNEIDER, B. H.; MALLET, P. “Revisiting the whole-school approach to bullying: Really looking at the whole school”. School Psychology International, vol. 33, n. 3, 2011.

SALMIVALLI, C. “Participant role approach to school bullying: implications for intervention”. Journal of Adolescense, vol. 2, n. 4, 1999.

SANTOS, J. A. et al. “Prevalência e Tipos de Bullying em Escolares Brasileiros de 13 a 17 anos”. Revista de Saúde Pública, vol. 16, 2014.

SHARIFF. S. Cyberbullying: questões e soluções para a escola, a sala de aula e a família. Porto Alegre: Editora Artmed, 2011.

SILVA, A. B. B. Bullying: Mentes perigosas nas Escolas. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2010.

SILVA, L.; BORGES, B. “Bullying nas escolas”. Revista Direito e Realidade, vol. 6, n. 5, 2018.

SILVA, P. L. N. et al. “Homofobia e violência de gênero contra lésbicas, gays, bissexuais E transgêneros no Brasil: revisão integrativa de publicações (2010 – 2020)”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 5, n. 14, 2021.

SOUSA-FERREIRA, T.; FERREIRA, S.; MARTINS, H. “Bullying nas escolas de Guimarães: tipologias de bullying e diferenças entre géneros”. Revista do Serviço de Psiquiatria do Hospital Prof. Doutor Fernando Fonseca, vol. 12, n. 1, 2014.

TESSARO, M.; TREVISOL, M. T. C. “Formação de professores e o manejo de situações de bullying na escola: o que as pesquisas têm indicado?” Revista Prâksis, vol. 3, 2020.

VECCHIATTI, P. E. I. “Escolas devem abordar gênero e sexualidade para proteger alunos(as) LGBT”. Justificando [2015]. Disponível em: . Acesso em: 11/04/2023.

VIEIRA, M. P.; MATSUKURA, S. T. “Modelos de educação sexual na escola: concepções e práticas de professores do ensino fundamental da rede pública”. Revista Brasileira de Educação, vol. 22 n. 69, 2017.

WEIMER, W. R.; MOREIRA, E. C. “Violência e bullying: manifestações e consequências nas aulas de Educação Física escolar”. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, vol. 36, n. 1, 2014.