THE (DIS)CONTINUITY OF SCHOOLS-CIVIC MILITARY AFTER THE 2022 ELECTIONS

Main Article Content

Silvia Diener Cavalcanti
Elisa Tomoe Moriya Schlünzen
Klaus Schlünzen Junior

Abstract

The present study starts from the critical/analytical understanding of a specific educational program: the civic-military school program and its continuity or not in the face of the election of President Luís Inácio Lula da Silva in 2023. The implementation of civic-military schools was part of the program of government of former president Jair Messias Bolsonaro (2018–2022). The narrative intends to establish a critical and analytical dialogue about the foundations of the program in confrontation with emancipatory education. For that, an exploratory and descriptive study was developed based on the narrative review of the literature, in which the database of the Portal de Periódicos da Capes, Scielo, Google Scholar and especially periodicals from Revista Ioles was used. A total of 15 (fifteen) articles or theses were selected and analyzed from the combination of the following descriptors: emancipatory education, civic-military schools, educational policy and human rights. Despite the distancing of public policies between the Bolsonaro and Lula governments and despite criticism from the academic community, it was evident that the program is in the process of being analyzed by the ministerial portfolio and by the federal government itself.

Article Details

How to Cite
CAVALCANTI, S. D. .; SCHLÜNZEN, E. T. M.; SCHLÜNZEN JUNIOR, K. THE (DIS)CONTINUITY OF SCHOOLS-CIVIC MILITARY AFTER THE 2022 ELECTIONS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 39, p. 114–125, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7723170. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/967. Acesso em: 19 may. 2024.
Section
Essays

References

ALVES, M. F. REIS, L. C. “Militarização De Escolas Públicas: Reflexões à Luz Da Concepção Freireana De Gestão Democrática Da Educação”. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, vol. 37, n. 2, 2021.

BARBOSA, K. M. F. Estudo comparativo da eficiência dos Colégios Militares e das Escolas de Aplicação: uma análise de benchmark no contexto de implementação do Programa Nacional das Escolas Cívico-Militares (Dissertação de Mestrado em Gestão Pública). Brasília: UnB, 2021.

BARROZO, B. S.; SENHORAS, E. M. “Escola sem partido para quem?” Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 9, n. 27, 2022.

BRASIL. Decreto n. 10.004, de 5 de setembro de 2019. Brasília: Planalto, 2019. Disponível em: . Acesso: 03/01/2023.

BUENO, B. N. F. O modelo cívico-militar como política educacional à luz da Constituição Federal de 1988 (Dissertação de Mestrado em Direito Constitucional). Brasília: IDP. 2021.

CABEZUDO, A. “Educación para la paz: una construcción de la memoria, la verdad y la justicia. Desafío pedagógico de nuestro tiempo en América Latina”. Ciências Sociais Unisinos, vol. 48, n. 2, 2012.

CANDAU, V. M. “Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença”. Revista Brasileira de Educação, vol. 13, n. 37, 2008.

CARNUT, L. “Dinâmica exploração-opressão e o caminho do neofascismo na educação superior”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 1, n. 1, 2020.

CUNHA, V. P.; LOPES, A. C. “Militarização da gestão das escolas públicas: a exclusão da atividade política democrática”. Educação e Sociedade, vol. 43, 2022.

DIAS, Z. R.; RIBEIRO, A. C. “Escolas cívico-militares: conservadorismo e retrocesso na educação brasileira”. Revista Teias, vol. 22, 2021.

ESCRIVÃO FILHO, A.; SOUSA JUNIOR, J. G. Para um debate teórico-conceitual e político sobre os direitos humanos. Belo Horizonte: Editora D’Placido, 2016.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

HUNT, L. A invenção dos direitos humanos. São Paulo: Editora Cia das Letras, 2009.

LUCENA, C. et al. “Pistrak e Marx: os fundamentos da educação russa”. Revista HISTEDBR On-line, vol. 11, n. 41, 2012.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. Metodologia de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2004.

MARQUES, R.; CAMPOS, M. A. T. “A insurgência da cultura na escola como paradigma na pós-modernidade na educação”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 37, 2023.

MELO, J. N. Direito à educação: procedimentos das escolas cívico-militares do Estado de Goiás que podem violar princípios constitucionais (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Direito). Goiânia: PUC-Goiás, 2022.

NUNES, P. L. Gestão compartilhada nas escolas (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Direito). Brasília: UNICEUB, 2019.

RIBEIRO, P. “Sim, senhor!”: disciplinamento nos colégios cívico-militares, silenciamento e negação de direitos de crianças e adolescentes (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Políticas Públicas, Infância, Juventude e Diversidade). Brasília: UnB, 2020.

SILVA, M. G. “Governo Bolsonaro: notas para um balanço histórico e político”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 11, n. 32. 2022.

SOARES, E. R. M.; OLIVEIRA, R. M. S. “Avaliação e militarização de escolas no Distrito Federal: relações e implicações”. Estudos em Avaliação Educacional, vol. 33, 2022.