GENDER AND SEXUALITY IN CONVERSATION ROUNDS: AN ANALYSIS OF A PROJECT DEVELOPED AT THE FEDERAL INSTITUTE OF GOIÁS (IFG), CAMPUS VALPARAÍSO
Main Article Content
Abstract
The Gender, Culture and Development teaching project took place in the second half of 2021, in the distance education, with the dialogical methodology on virtual conversation circles at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás (IFG), Valparaiso. With the aim of valuing gender diversity and combating violence, the target audience was the internal community of the Valparaíso. From a theoretical point of view, it had as pillars the historical-cultural psychology of Luria, Leontiev and Vygotsky, and the concepts of dialogism and dialogicity present in Bakhtin’s, which provide a reading of human relations, education, discourse, as historical human constructions, in addition to the methodological of dialogical thematic analysis. In addition to the formation of the internal community, the feedbacks of all the people who participated in the project lead to the need to deploy this action to others such as research and extension actions, in permanent forums at the institution. Doctoral research is already under development for the deployment of this action in the form of an extension project so that the IFG can become plural and inclusive and become a mediator, through the articulation between teaching, research and extension, for a more inclusive society.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Editora Hucitec, 2012.
BAKHTIN, M. Problemas da Poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 1981.
BEAUVOIR, S. O Segundo Sexo. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2009.
BECKER, H. “Marginais e desviantes”. In: BECKER, H. Uma teoria da ação coletiva. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1977.
BRASIL. Resolução CNE/CES n. 2, de 18 de junho de 2007. Brasília: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: . Acesso em: 04/01/2023.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 01 de julho de 2015. Brasília: Ministério da Educação, 2015. Disponível em: . Acesso em: 03/01/2023.
DI SANTO, M. S.; SOUTO, N. Q. O.; BORGES, F. T. “Chronotope and Teaching Work in the Pandemic at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás (IFG) and at the State Department of Education of the Federal District (SEEDF)”. Research, Society and Development, vol. 11, n. 17, 2022.
FIGUEIRÊDO, A. A. F.; QUEIROZ, T. N. “A utilização de rodas de conversa como metodologia que possibilita o diálogo”. Anais do X Seminário Internacional Fazendo Gênero. Florianópolis: UFSC, 2012.
FRAZ, J. N.; MOREIRA, G. E. “A História da Matemática em cenas: um diálogo com o documentário Os Gênios do Oriente e a Educação Matemática”. Revista de Educação Matemática, vol. 5, n. 1, 2022.
FURLANI, J. Educação sexual na sala de aula: relações de gênero, orientação sexual e igualdade étnico-racial numa proposta de respeito às diferenças. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011.
IFG - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Conselho Superior. Resolução n. 20, de 26 de dezembro de 2011. Goiânia: IFG, 2011.
KRÜGER-FERNANDES, L.; RIBEIRO, L. D. M.; BORGES, F. T. “Análise Temática Dialógica Aplicada à Roda de Conversa com Crianças: uma explanação baseada em relato de pesquisa”. Revista Teias, vol. 22, 2021.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Editora Centauro, 2004.
LERNER, G. A criação do patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. São Paulo: Editora Cultrix, 2019.
LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2000.
LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.
LURIA, A. R. “O papel da linguagem na formação de conexões temporais e a regulação do comportamento em crianças normais e oligofrênicas”. In: LURIA, A. R. et al. (orgs.). Psicologia e Pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. São Paulo: Editora Moraes, 2005.
MÉLLO, R. P. et al. “Construcionismo, práticas discursivas e possibilidades de pesquisa em psicologia social”. Psicologia e Sociedade, vol. 19, n. 3, 2007.
PEDRA, C. B. et al. “Políticas públicas para inserção social de travestis e transexuais: uma análise do programa 'Transcidadania'“. Revista de Ciências do Estado, vol. 3, n. 1, 2018.
ROSA, E. B. P. R. “Cisheteronormatividade como instituição total”. Cadernos do Pet de Filosofia, vol. 18, n. 2, 2020.
VIEIRA, L. B.; MOREIRA, G. E. “Sociedade Contemporânea e o Ensino de Matemática: Conexões com a Educação em Direitos Humanos”. Revista Brazilian Applied Science Review, vol. 4, n. 2, 2020.
VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R. Estudos sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1996.