"PROGRAMA MAIS EDUCAÇÃO" IN RONDÔNIA, BRAZIL: EMPTYING THE ROLE OF SCHOOL AND DENIAL OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE

Main Article Content

Paulo Aparecido Dias da Silva

Abstract

This paper aims to analyze the undervaluation of the school role by the Programa Mais Educação regarding to its primary function of transmitting scientific knowledge historically produced by mankind. The research analyzed official documents and conducted semi-structured interviews with the subjects involved in the process of implementing the program in the region of Zona da Mata in Rondônia, Brazil. The postmodern ideology that denies the importance of sharing scientific knowledge and the role of the school in transmitting universal content is present the Programa Mais Educação, in the name of the creation of “learning networks” and “educational territories” that would extend throughout the city. In practice, there is no basic infrastructure, the monitors are volunteers and do not receive training, there is no improvement in the appropriation of knowledge and students are stigmatized for their social condition. Coordinators, principals, teachers and monitors highlight the authoritarian way in which the Programa Mais Educação was implemented, and do not consider it a proposal with a comprehensive education practice and criticize its focusing nature.

Article Details

How to Cite
SILVA, P. A. D. da . "PROGRAMA MAIS EDUCAÇÃO" IN RONDÔNIA, BRAZIL: EMPTYING THE ROLE OF SCHOOL AND DENIAL OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE: . Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 38, p. 177–193, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7679168. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/936. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Articles

References

BRASIL. Manual das escolas sustentáveis. Brasília: Ministério da Educação, 2013. Disponível em: . Acesso em: 15/01/2023.

BRASIL. Manual operacional de educação integral. Brasília: Ministério da Educação, 2014a. Disponível em: . Acesso em: 15/01/2023.

BRASIL. Resolução n. 4, de 31 de março de 2014. Brasília: Ministério da Educação, 2014. Disponível em: . Acesso em: 15/01/2023.

BRASIL. Territórios educativos para a educação integral. Brasília: Ministério da Educação, 2014b. Disponível em: . Acesso em: 15/01/2023.

DUARTE, N. “A contradição entre universalidade da cultura humana e o esvaziamento das relações sociais: por uma educação que supere a falsa escolha entre etnocentrismo ou relativismo cultural”. Educação e Pesquisa, vol. 32, n. 3, 2006.

DUARTE, N. “O debate contemporâneo das teorias pedagógicas”. In: MARTINS, L. M.; DUARTE, N. (orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Editora UNESP, 2010.

DUARTE, N. “Relações entre ontologia e epistemologia e a reflexão filosófica sobre o trabalho educativo”. In: DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões?: Quatro ensaios crítico-dialéticos em filosofia da educação. Campinas: Editora Autores Associados, 2008.

EAGLETON, T. “De onde vêm os pós-modernistas?” In: WOOD, E. M.; FOSTER, J. B. (orgs.). Em defesa da história: marxismo e pós-modernismo. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1999.

SILVA, P. A. D. Repercussões das concepções pedagógicas nas políticas educacionais em Rondônia entre 1995 e 2010 (Dissertação de Mestrado em Educação). Porto Velho: UNIR, 2011.

WATANABE, M. Mapa dos Municípios que constituíram o campo de pesquisa. Rondônia: UNIR, 2017.

WOOD. E. M. “Em defesa da história: o marxismo e a agenda pós-moderna”. Crítica Marxista, n. 3, 1996.