REMOVAL FROM WORK: THE CASE OF PUBLIC TEACHING IN A CITY IN THE CENTRAL REGION OF RIO GRANDE DO SUL

Main Article Content

Claudia Severo Vargas
David Lorenzi Junior

Abstract

The problem of teachers at work has been one of the major public health problems for the managers of Municipal Education. The present work aims to identify and identify the types, motives and motives of distinction, the different types of study by teachers. Therefore, the research was characterized as bibliographical and exploratory, through data collection and interviews. Noting musculoskeletal and connective tissue diseases (sciatic and connective tissue, arthrosis, back...) are the ones that most affect teachers and the months that are at the end of the school year are the ones with the greatest approximate pain, being which months that are approaching the teachers of the Initial Years, are the most affected by these diseases. Work overload are the causes of work.

Article Details

How to Cite
VARGAS, C. S.; LORENZI JUNIOR, D. REMOVAL FROM WORK: THE CASE OF PUBLIC TEACHING IN A CITY IN THE CENTRAL REGION OF RIO GRANDE DO SUL. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 38, p. 27–40, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7647612. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/920. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Articles

References

ANDRADE, M.; SILVA, N. “Resiliência e criatividade: análise teórica da saúde dos professores do ensino fundamental no Brasil”. Revista de Pós-graduação - UNIFIEL, n. 3, 2004.

ARAÚJO, T. M. et al. “Diferenciais de gênero no trabalho docente e repercussões sobre a saúde”. Ciências e Saúde Coletiva, vol. 11, n. 4, 2006.

ARAÚJO, T. M. et al. “Trabalho docente e sofrimento psíquico: um estudo entre professores de escolas particulares de Salvador, Bahia”. Revista da FAEEBA, vol. 12, n. 20, 2003.

ARAÚJO, T. M.; CARVALHO, F. M. “Condições de trabalho docente e saúde na Bahia: estudos epidemiológicos”. Revista Educação e Sociedade, vol. 30, n. 107, 2019.

BATISTA, J. B. V. et al. “Prevalência da Síndrome de Bournout e fatores sociodemográficos e laborais em professores das escolas municipais da cidade de João Pessoa, PB”. Revista Brasileira de Epidemiologia, vol. 13, n. 3, 2010.

BRASIL. Lei n. 11.738, de 16 de julho de 2008. Brasília: Planalto, 2008. Disponível em: . Acesso em: 23/02023.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Brasília: Planalto, 2014. Disponível em: . Acesso em: 23/02023.

CARLOTTO, M. S. et al. “Prevalência de Afastamentos por Transtornos Mentais e do Comportamento Relacionados ao Trabalho em Professores”. PSI UNISC, vol. 3, n. 1, 2019.

CEBALLOS, A. G. C. et al. “Avaliação perceptivo-auditiva e fatores associados à alteração vocal em professores”. Revista Brasileira de Epidemiologia, vol. 14, n. 2, 2011.

CODO, W. (org.). Educação: carinho e trabalho. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

CORTEZ, P. A. et al. “A saúde docente no trabalho: apontamentos a partir da literatura recente”. Cadernos de Saúde Coletiva, vol. 25, n. 1, 2017.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Editora Artmed, 2010.

DALVI, A. P. “Avaliação da qualidade de vida do profissional docente”. InterSciencePlace Junior Revista de Iniciação Científica Internacional, n. 1, 2010.

EUGÊNIO, B.; SOUZAS, R.; DI LAURO, A. D. “Trabalho e adoecimento do professor da educação básica no interior da Bahia”. Laplage em Revista, vol. 3, n. 2, 2017.

FERREIRA, D. C. K; SILVA, M. Q. “O afastamento docente nas redes municipais no Brasil em 2016: a precarização das condições de trabalho como hipótese explicativa”. Jornal de Políticas Educacionais, vol. 13, n. 40, 2019.

FRANÇA, A. C. L.; RODRIGUES, A. L. Stress e trabalho. São Paulo: Editora Atlas, 1999.

GASPARINI, M. S; BARRETO, S. M; ASSUNÇÃO, A. A. “O professor, as condições de trabalho e os efeitos sobre sua saúde”. Educação e Pesquisa, vol. 31, n. 2, 2005.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

IBGE- Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. “Cachoeira do Sul - Panorama. IBGE [2018]. Disponível em: . Acesso em: 26/01/2023.

MARQUES, R.; CAMPOS, M. A. T. “A insurgência da cultura na escola como paradigma na pós-modernidade na educação”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 13, n. 37, 2023.

MENDES, S. R. B. Formação de Professores e Educação Indígena: Projeto Magistério Indígena Tamî'kan. Boa Vista: Editora da UFRR, 2019.

NEVES, J. L. “Pesquisa qualitativa – características, uso e possibilidades”. Cadernos de Pesquisa em Administração, vol. 1, n. 3, 1996.

PALACIOS, R. A.; FLECK, C. F. “Docente ou doente: como fica a rotina dos profissionais da educação com o crescente adoecimento emocional?” Revista Trabalho Necessário, vol. 18, n. 36, 2020.

PENTEADO, R. Z. “Autonomia do professor: uma perspectiva interdisciplinar para a cultura do cuidado docente”. Educação Temática Digital, vol. 20, n. 1, 2018.

PENTEADO, R. Z.; SOUZA NETO, S. “Mal-estar, sofrimento e adoecimento do professor: de narrativas do trabalho e da cultura docente à docência como profissão”. Revista Saúde e Sociedade, vol. 28, n. 1, 2019.

PIOLI, E.; SILVA, E. P.; HELOANI, J. R. M. “Plano Nacional de Educação, autonomia controlada e adoecimento do professor”. Cadernos Cedes, vol. 35, n. 97, 2015.

RIBEIRO, I. Q. B. Fatores de risco ocupacionais para dor músculo-esquelética em professores (Dissertação de em Medicina). Salvador: UFBA, 2009.

ROCHA, F. M. Carreira, remuneração e perspectivas de lutas docentes a partir da criação do cargo de educador infantil e da Lei do Piso (Dissertação de Mestrado em Educação). Belo Horizonte: UFMG, 2017.

RODRIGUES, R. O. Formação Continuada de Professores da Educação de Jovens e Adultos. Boa Vista: Editora IOLE, 2023.

SANTANA, F. A.; NEVES, I. L. “Saúde do trabalhador em educação: gestão da saúde

de professores de escolas públicas”. Saúde e Sociedade, vol. 26, n. 3, 2017.

SMED - Secretaria Municipal de Educação de Cachoeira do Sul. Boletim Estatístico da SMEd. Cachoeira do Sul: Prefeitura Municipal, 2017.

VIEIRA, J. S.; GONCALVES, V. B.; MARTINS, M. F. D. “Trabalho docente e saúde das professoras de educação infantil de Pelotas (RS)”. Trabalho, Educação e Saúde, vol. 14, n. 2, 2016.

ZARAGOZA, J. M. E. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru: Editora USC, 1999.