THE MIGRANT BEING, THE VIOLENCES THAT AFFECT THEM AND THE HORIZON OPENED BY THE PROVOCATIONS OF UMBERTO ECO IN MIGRATION AND INTOLERANCE

Main Article Content

Cibele Cheron
Alexandre Anselmo Guilherme
Pedro Llantada Nunes
Lucas Rech da Silva

Abstract

This article starts from reflections prompted by reading “Migration and Intolerance”, by Umberto Eco (2020), on observations made during the data collection in research on violence suffered by migrants, students of an educational project in Porto Alegre, RS. The work provoked new perspectives for the understanding of the speeches of the interviewed migrants, through questions about the violence they suffered. Which are they? How this is produced and crosses the subjectivities of migrants? To answer these questions, in addition to the reference literary work, this study is based on Frantz Fanon and Johan Galtung to highlight, at the end, the importance of creating listening spaces to the singularities and the signifiers circulation of the migrant subjects.

Article Details

How to Cite
CHERON, C.; GUILHERME, A. A.; LLANTADA NUNES, P.; RECH DA SILVA, L. THE MIGRANT BEING, THE VIOLENCES THAT AFFECT THEM AND THE HORIZON OPENED BY THE PROVOCATIONS OF UMBERTO ECO IN MIGRATION AND INTOLERANCE. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 12, n. 35, p. 28–43, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.7317569. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/759. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Articles

References

BARROS MACIEL, T. “Paradigmas e Desafios da Ecologia Social: Aplicação das Teorias e das Práticas de um Projeto de Desenvolvimento Local”. In: CAMPOS, R. H. F.; GUARESCHI, P. A. (orgs.). Paradigmas em Psicologia Social: a perspectiva latino-americana. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 26/02/2022.

BRASIL. Ministério da Justiça e Segurança Pública. “Brasil registra mais de 700 mil migrantes entre 2010 e 2018”. Portal do Ministério da Justiça e Segurança Pública [2019]. Disponível em: <https://www.gov.br>. Acesso em: 26/02/2022.

CAVALCANTI, L; OLIVEIRA, T.; MACEDO, M. Imigração e Refúgio no Brasil. Relatório Anual 2019. Série Migrações. Observatório das Migrações Internacionais; Ministério da Justiça e Segurança Pública. Conselho Nacional de Imigração e Coordenação Geral de Imigração Laboral. Brasília: OBMigra, 2019.

COSTA, A. “Um Luto Impossível: efeitos de trauma em imigrações”. Revista da Associação Psicanalítica de Porto Alegre, n. 45-46, 2014.

CREMIN, H.; GUILHERME, A. “Violence In Schools: Perspectives (and hope) from Galtung and Burber”. Educational Philosophy and Theory, vol. 48, n. 11, 2015.

ECO, S. “Nota”. In: ECO, U. Migração e intolerância. Rio de Janeiro: Editora Record, 2020.

ECO, U. Migração e intolerância. Rio de Janeiro: Editora Record. 2020.

FANON, F. “Racismo e cultura”. In: FANON, F. Em defesa da revolução africana. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1980.

FANON, F. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira S.A., 1968.

FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Editora da UFBA, 2008.

GALTUNG, J. “Cultural violence”. Journal of Peace Research, vol. 27, n. 3, 1990.

GALTUNG, J. “Twenty-five years of peace research: ten challenges and some responses”. Journal of Peace Research, vol. 22, n. 2, 1985.

GALTUNG, J. “Violence, peace and peace research”. Journal of Peace Research, vol. 6, n. 3, 1969.

INDURSKY, A.; CONTE, B.; FEIJÓ, D.; DIDONET, L.; “Do Exilio ao Asilo: Escutas Clínicas”. Revista da Associação Psicanalítica de Porto Alegre, n. 45-46, 2014.

MILLER, J. A. Extimidad. Buenos Aires: Editora Paidós, 2010.

MORGAN, W. J.; GUILHERME, A. “The Contrasting Philosophies of Martin Buber and Frantz Fanon: The Political in Education as Dialogue or as Defiance”. Diogenes, vol. 61, n. 1, 2014.

OLIVEIRA, V. “Homossexualidades negras: corporalidades contra-hegemônicas”. Anais do Seminário Latino-Americano de Estudos em Cultura – SEMLACult. Foz do Iguaçu: CLAEC, 2019.

PINTO, A. L. “Goce del otro: aproximaciones a una lectura lacaniana del racismo”. Pilquen - Sección Psicopedagogía. año XIV, n. 8, 2012.

UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Serviço de Assessoria Jurídica Universitária. Portal Eletrônico do GAIRE - Grupo de Assessoria a Imigrantes e a Refugiados [2022]. Disponível em: <http://www.ufrgs.br>. Acesso em: 10/09/2022.

VECK, W. “Hannah Arendt, education and the refugee crisis: natality, compensatory education and assimilation”. In: VECK, W.; GUNTER, H. M. Hannah Arendt on educational thinking and practice in dark times: education for a world in crisis. London: Bloomsbury, 2020.