A THEORETICAL CONTRIBUTION FROM DELEUZE AND PHILOSOPHY: CREATE, RESIGNIFY AND LEARN IN SEARCH OF A MINOR EDUCATION

Main Article Content

João Camilo Sevilla

Abstract

The present work aims to focus on Gilles Deleuze's contribution to society and to the educational field as well. Our main goal is the discussion of the role of other thinkers in the work and life of the French philosopher, considering the presentation and reflection over the thought of other icons of the world of philosophy who paved a path in the reconfiguration of doing and understanding philosophy that society has today. This article also proposes to comment the ideas that Deleuze founded in the area of studies to which he devoted himself throughout his life; as well as other etimos whose knowledge the philosopher has strengthen, the words concepts and rhizome will also be studied in this article. The education and its dialogues within both Deleuze's life and work will also constitute the research of this work's intension to dedicate itself, aiming to broaden a debate on the lack of a multiple and representative education, which we consider a result, perhaps, of very little exploration of the Deleuzian method in the Brazilian education, at least.

Article Details

How to Cite
SEVILLA, J. C. A THEORETICAL CONTRIBUTION FROM DELEUZE AND PHILOSOPHY: CREATE, RESIGNIFY AND LEARN IN SEARCH OF A MINOR EDUCATION. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 12, n. 35, p. 09–21, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.7317491. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/754. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Articles

References

ALLIEZ, E. Da Impossibilidade da Fenomenologia: sobre a filosofia francesa contemporânea. São Paulo: Editora 34, 1996.

BADIOU, A. Deleuze – o clamor do ser. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar, 1997.

BALEN, R. M. L. V. Sujeito e identidade em Nietzsche. Rio de Janeiro: Editora UAPÊ, 1999.

BARROZO, B. S.; SENHORAS, E. M. “Escola sem Partido para Quem?” Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 9, n. 27, 2022.

CARVALHO, J. D. O Anti-Édipo: O social e o desejo em Deleuze e Guattari. Mente, Cérebro & Filosofia, agosto, 2007.

DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, G. Em que a filosofia pode servir a matemáticos, ou mesmo a músicos. Educação & Realidade, vol. 27, n. 2, 2002.

DELEUZE, G. Pourparlers. Paris: Editora Les Éditions de Minuit, 1990.

DELEUZE, G. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Editora Forense, 1987.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Capitalisme et Schizophrénie: mille plateaux. Paris: Editora Minuit, 1980.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Kafka – Por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Editora Imargo, 1977.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs 1. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, G.; PARNET, C. Dialogues. Paris: Editora Flammarion, 1997.

FOUCAULT, M. O que é um autor? In: Ditos e escritos. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2001.

FOUCAULT, M. Theatrum Philosophicum. In: Ditos e escritos. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2000.

GALLO, S. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2013.

GALLO, S. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2003.

KANT, I. Manual dos cursos de Lógica Geral. Campinas: Editora da UNICAMP, 2003.

MACHADO, R. Deleuze e a Filosofia. Rio de Janeiro: Editora Graal, 1990.

MARX, K. Teses sobre Feuerbach, em anexo a ideologia alemã. São Paulo: Editora Hucitec, 1986.

NEGRI, A. Exílio. São Paulo: Editora Iluminuras, 2001.

NIETZSCHE, F. Genealogia da moral. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 1998.

PRADO JÚNIOR, B. A Idéia de Plano de Imanência. Folha de São Paulo [1997]. Disponível em: <http://www.folha.uol.com.br>. Acesso em: 10/06/1997.

SEVILLA, Joao Camilo. Um olhar gramsciano sobre movimentos de conservação e resistência na educação contemporânea (Dissertação de Mestrado em Educação). Niterói: UFF, 2018.

VASCONCELLOS, J. L. R. “Gilles Deleuze, uma filosofia da diferença”. Mente & Cérebro & Filosofia, agosto, 2007.

VASCONCELLOS, J. L. R. “Imanência e vida filosófica”. Mente & Cérebro & Filosofia, agosto, 2007.