DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN DESIGN EDUCATION AMID THE PANDEMIC

Main Article Content

Lucas Schwartz dos Anjos
Taline Sabany Velasques
Raquel Martins Fernandes
Igor Radtke Bederode
Luciane Albernaz de Araujo Freitas

Abstract

The coronavirus pandemic had a significant impact on society. In education, it led to the closure of schools and the adoption of Emergency Remote Teaching to continue classes at the Federal Institute of Rio Grande do Sul (IFSul). Teachers and students had to adapt quickly to the new scenario, which brought new challenges and opportunities, boosting and highlighting the importance of using Information and Communication Technologies (ICT) in education. Given this scenario, this research aims to identify how the use of DICTs has supported teaching processes in the midst of the pandemic and what the consequences of their use have been on the return to face-to-face teaching. Through a methodological process of a qualitative and exploratory nature, a case study was carried out, with the application of a questionnaire to teachers and students and subsequent analysis of the data obtained and content analysis. In conclusion, it was possible to see that ICT-mediated education can foster collaborative learning between all those involved, in favor of more horizontal relationships. In addition, the results also give rise to reflections on the possibilities of use and the future paths to be explored.

Article Details

How to Cite
ANJOS, L. S. dos .; VELASQUES, T. S.; FERNANDES, R. M. .; BEDERODE, I. R.; FREITAS, L. A. de A. . DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN DESIGN EDUCATION AMID THE PANDEMIC. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 21, n. 63, p. 449–477, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.15330860. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/7023. Acesso em: 9 may. 2025.
Section
Articles

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Editora Edições 70, 2016.

BEDERODE, I. Docência em tempos de pandemia: Análise do perfil, do entendimento e da ação dos professores do curso técnico de nível médio em Eletromecânica - IFSul/Câmpus Pelotas frente às atividades pedagógicas não presenciais (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Formação Pedagógica para Graduados Não-licenciados). Pelotas: IFSUL, 2021.

BRITO, F. S. D.; SALES, V. H. G. “A Ferramenta Metodológica WEBQUEST como suporte de ensino e de aprendizagem à Educação Profissional e Tecnológica (EPT)”. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, vol. 3, n. 7, 2022.

CANÁRIO, R. “A escola: das “promessas” às “incertezas””. Educação Unisinos, vol. 12, n. 2, 2006.

CARRINGTON, A. “Pedagogy Wheel - Não é sobre apps, é sobre Pedagogia”. Portal Eletrônico PUCPR [2022]. Disponível em: . Acesso em: 02/01/2022.

COMI, S. L. et al. Technology integration in schools: the role of organizational factors. Computers Education, vol. 105, 2017.

CRESWELL, J. W.; CRESWELL, J. D. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: Sage Publications, 2018.

DENZIN, N. K. The research act: A theoretical introduction to sociological methods. New York: Routledge, 2017.

DILLENBOURG, P. et al. “The evolution of research on computer-supported collaborative learning”. In: DAHL, J. Technology-enhanced learning. Dordrecht: Springer, 2009.

ENCARNAÇÃO, R. O. et al. “Educação física e cinema: conteúdos didáticos e discussões sociais a partir da experiência de leitura por andaimes”. Cadernos de Pós-Graduação Uninove, vol. 20, n. 2, 2021.

GARRISON, D. R.; CLEVELAND-INNES, M. “Facilitating cognitive presence in online learning: Interaction is not enough”. The American journal of distance education, vol. 19, n. 3, 2005.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

GOKHALE, A. A. “Collaborative Learning enhances critical thinking.” Journal of Technology Education, vol. 7. n. 1, 1995.

HALEEM, A. et al. “Understanding the role of digital technologies in education: A review”. Sustainable Operations and Computers, vol. 3, 2022.

IEA. International Computer and Information Literacy Study 2023. Amsterdam: IEA, 2023.

IFSUL - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense. “Câmpus Pelotas: Desenho Industrial”. Portal IFSUL [2019]. Disponível em: Acesso em: 08/12/2024.

MAURI, T. “O que faz com que o aluno e a aluna aprendam os conteúdos escolares”. In: COLL, C. et al. O construtivismo na sala de aula. São Paulo: Editora Ática, 2006.

MEANS, B. et al. “The effectiveness of online and blended learning: A meta-analysis of the empirical literature”. Teachers College Record, vol. 115, n. 3, 2013.

MORIN, E. É hora de mudarmos de via: as lições do coronavírus. Rio de Janeiro: Editora Bertrand, 2020.

NUNES, P. G. et al. “A Docência nos Institutos Federais em Tempos Pandêmicos: Provocações teóricas”. Itinerarius Reflectionis, vol. 16, n. 1, 2020.

OECD - Organization for Economic Co-operation and Development. PISA 2022 Results: Learning During – and From – Disruption. Paris: OECD, 2023b.

OECD - Organization for Economic Co-operation and Development. PISA 2022 Results: The State of Learning and Equity in Education. Paris: OECD, 2023a.

PATTON, M. Q. Qualitative research and evaluation methods: Integrating theory and practice. London: Sage publications, 2015.

PÉREZ ECHEVERRÍA, M. P. et al. “The use of ICT in classrooms: The effect of the pandemic”. Education and Information Technologies [2025]. Disponível em: . Acesso em: 23/01/2025.

PUENTEDURA, R. “SAMR and TPCK: A Hands-On Approach to Classroom Practice”. HIPPASUS [2023]. Disponível em: . Acesso em: 10/05/2023.

ROCHA, R. S.; NAKAMOTO, P. T. “Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação na sociedade contemporânea: um estudo teórico-crítico sobre sua utilização na educação”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.

RONCARELLI, R. “Educational Technology in the Post-Pandemic Era”. Proceedings of the 2023 Conference on Human Factors in Computing Systems. New York: Association for Computing Machinery, 2023.

SANTOS, K. S.; FERNANDES, R. M. “Formação Docente durante a Pandemia aa COVID-19: caracterização de vídeos do Youtube sobre competências socioemocionais”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 41, 2023.

SILVA, E. L.; MENEZES, E. M. Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. Florianópolis: UFSC, 2005.

SILVA, M. “O fundamento comunicacional da avaliação da aprendizagem na sala de aula online”. In: SILVA, M.; SANTOS, E. (orgs.). Avaliação da aprendizagem em educação online: fundamentos, interfaces e dispositivos, relatos de experiências. São Paulo: Editora Edições Loyola, 2006.

TONDEUR, J. et al. “Understanding the relationship between teachers’ pedagogical beliefs and technology use in education: a systematic review of qualitative evidence”. Educational Research Review, vol. 22, 2017.

TORRENTES, G. C. et al. “Formação para Professores de Línguas no Contexto Pandêmico: relatos de um curso de extensão na modalidade on-line no Brasil”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 42, 2023.

UNESCO - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Digital learning and transformation of education. Geneva: UNESCO, 2024. Disponível em: . Acesso em: 28/03/2025.

WITTE, K.; FRANÇOIS, A. “Covid-19 and School Results: A Literature Review”. OECD Education Working Papers, n. 298, 2023.