"IT IS NOT ENOUGH TO BE NON-RACIST, ONE MUST BE ANTI-RACIST": SYSTEMATIC REVIEW ON PHYSICAL EDUCATION
Main Article Content
Abstract
This study expands the discussion on the teaching of Afro-Brazilian history and culture and education for ethnic-racial relations (EERR) in school physical education (PE), analyzing the emergence of anti-racism in academic production within Brazilian postgraduate programs. It presents the following research question: How is the concept of anti-racism incorporated into the field of PE within Brazilian postgraduate programs? The research follows a Systematic Literature Review (SLR) inspired by the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) protocol. The search was conducted in the Theses and Dissertations Catalog (TDC) of the Brazilian Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Out of 218 studies found, duplicates, those unrelated to the theme, and those unavailable for download were excluded, leaving four dissertations for analysis. To interpret and synthesize the data, we used content analysis combined with graphical and tabular representations, allowing us to evaluate different approaches to anti-racism in PE and construct the review text. The results indicate a growth in research on EERR and PE in recent years. As a contribution, six pillars for an anti-racist PE are identified: Black Feminism, Quilombola Education, Decolonial Education, Social Justice, Racial Equity, and the implementation of Law 10.639/03. The study highlights the importance of curricula and pedagogical practices aimed at promoting racial equity, emphasizing the power of incorporating the concept of anti-racism into research in PE.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ALMEIDA, S. L. Racismo estrutural. São Paulo: Editora Pólen, 2019.
AUAD, D.; CORSINO, L. N. “Feminismos, interseccionalidades e consubstancialidades na Educação Física Escolar”. Revista Estudos Feministas, vol. 26, 2018.
BAIRROS, L. “Nossos Feminismos Revisitados”. Revista Estudos Feministas, n. 3, 1995.
BALESTRIN, L. “América Latina e o giro decolonial”. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 11, 2013.
BARRETO, S. M.; CORSINO, L. N.; CONCEIÇÃO, W. L. “Autoestudio de incidentes críticos desde la perspectiva de la justicia curricular”. Alteridad: Revista de Ciencias Humanas, Sociales y Educación, vol. 20, 2025.
BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Brasília: Planalto, 2003. Disponível em: . Acesso em: 12/02/2025.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Planalto, 1996. Disponível em: . Acesso em: 12/02/2025.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 1, de 17 de junho de 2004. Brasília: Ministério da Educação, 2004. Disponível em: . Acesso em: 12/02/2025.
CARNEIRO, S. “Dispositivo de racialidade: a filosofia antirracista de Sueli Carneiro”. Blog Novos Estudos [2023]. Disponível em: . Acesso em: 12/02/2025.
CÉSAIRE, A. Discours sur le colonialisme. Paris: Editions Réclame, 1950.
CLÍMACO, J. C. et al. “A educação física e a lei 10.639/03: articulando com as matrizes africanas em Salvador”. Revista da ABPN, vol. 10, 2018
CORREIA, W. R. “Planejamento participativo e o ensino de educação física no 2º grau”. Revista Paulista de Educação Física, n. 2, 1996.
CORSINO, L. N. “O ensino de história e cultura afro-brasileira na concepção de docentes de duas escolas da rede estadual de São Paulo”. Cenas Educacionais, vol. 4, 2021.
CORSINO, L. N. “Raça, gênero e a lei 10.639/03 no âmbito da educação física escolar: percepções docentes”. Revista Interinstitucional Artes de Educar, vol. 1, n. 2, 2015.
CORSINO, L. N. et al. “Educação física escolar e interseccionalidades: da coeducação ao antirracismo na experiência mimética com a juventude”. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, vol. 46, 2024.
CORSINO, L. N.; CONCEIÇÃO, W. L. Educação física escolar e relações étnico-raciais: subsídios para a implantação das leis 10.639/03 e 11.645/08. Curitiba: Editora CRV; 2016.
CORTES, S. G. O.; PEREIRA, M. C. “Rumos da pesquisa brasileira em educação física escolar e a interseccionalidade”. Corpoconsciência, vol. 28, 2024.
DAVIS, A. Freedom is a Constant Struggle: Ferguson, Palestine, and the Foundations of a Movement. Chicago: Haymarket Books, 2016.
DAVIS, A. Women, Race and Class. New York: Vintage Books, 1981.
DEI, G. J. S. “Questões críticas nas metodologias de investigação antirracistas: uma introdução”. In: DEI, G. J. S.; JOHAL, JOHAL, G. S. (orgs.). Metodologias de investigação antirracistas: questões críticas. Mangualde: Edições Pedago, 2008.
DU BOIS, W. E. B. Almas da gente negra. São Paulo: Editora Todavia, 2022.
DUKE, D. A. et al. “Towards anti-racism within higher education: experiencing academia as Black faculty in Brazil and the USA”. SN Social Sciences, vol. 5, 2025.
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2008.
FERNANDES, F. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Dominus Edusp, 1965.
GALVÃO, T. F.; PEREIRA, M. G. “Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração”. Epidemiologia e Serviços de Saúde, vol. 23, n. 1, 2014.
GOMES, L. F. M. et al. “Eu achei a aula de Educação Física mais proveitosa, porque da outra vez eu não participei”: relações de gênero no planejamento participativo em duas escolas públicas no Ceará. Revista Corpoconsciência, vol. 28, 2023.
GOMES, N. L. “O combate ao racismo e a descolonização das práticas educativas e acadêmicas”. Aurora: Revista de Arte, Mídia e Política, vol. 13, n. 39, 2020.
GOMES, N. L. O Movimento Negro Educador: Saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.
GONZÁLEZ, L. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2020.
GUIMARÃES, A. S. A. Racismo e antirracismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 1999.
HOOKS, B. Educar para transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora Elefante, 2017.
KENDI, I. X. Como ser um antirracista. Rio de Janeiro: Editora Alta Cult, 2019.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.
LIMA, I. T. G.; BRASILEIRO, L. T. “A cultura afro-brasileira e a educação física: um retrato da produção do conhecimento”. Movimento, vol. 26, 2020.
MALDONADO, D. T.; NEIRA, M. G. “O lugar da cultura negra, afro-brasileira e indígena nas aulas de educação física”. Caderno de Educação Física e Esporte, vol. 19, n. 3, 2021.
MEDINA, J. P. S. A Educação Física cuida do corpo... e mente: bases para a renovação e transformação da Educação Física. Campinas: Editora Papirus, 2005.
MONTEIRO, P. T.; ANJOS, J. L. “A educação física e a identidade étnico-racial: o estado da arte nas revistas brasileiras de educação física”. Motrivivência, vol. 32, n. 61, 2020.
MOURA, C. Dialética radical do Brasil negro. São Paulo: Editora Ática, 1978.
MOURA, C. Rebeliões da senzala: quilombos, insurreições, guerrilhas. São Paulo: Edições Zumbi, 1959.
MUNANGA, K. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2020.
NASCIMENTO, A. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1978.
NEVES, P. “Antirracismo”. In. RIOS, F. et al. (orgs.). Dicionário das relações étnico-raciais contemporâneas. São Paulo: Editora Perspectiva, 2023.
NÓBREGA, C. C. S. “Por uma educação física antirracista”. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, vol. 34, 2020.
NOGUEIRA, O. “Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: sugestão de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil”. Tempo Social, vol. 19, n. 1, 2007.
PAGE, M. J. et al. “The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews”. The BMJ, n. 71, 2021.
PEREIRA, A. S. M. et al. “Educação Indígena: o que se tem pesquisado?”. Debates em Educação, vol. 16, n. 38, 2024.
PINHO, V. A.; PINTO, F. C. “Educação escolar quilombola: uma reflexão no contexto da educação para as relações étnico-raciais”. Fórum Identidades, vol. 30, n. 1, 2019.
PONCE, B. J.; FERRARI, A. R. S. “Educação para a superação do racismo no contexto de uma escola pública”. Práxis Educativa, vol. 17, 2022.
QUIJANO, A. “Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina”. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
RABELO, A. H. A. et al. “Governança e arranjos institucionais no programa minha casa, minha vida: uma visão sistemática de literatura”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 18, n. 52, 2024.
RAMOS, A. G. “O problema do negro na sociologia brasileira”. Cadernos de Nosso Tempo, vol. 2, n. 2, 1954.
RENK, V. E. “O estado e as políticas de branqueamento da população nas escolas, nas primeiras décadas do século XX, no Paraná”. Acta Scientiarum Education, vol. 36, n. 2, 2014.
SANCHES NETO, L. et al. “A socially-critical curriculum for PETE: students’ perspectives on the approaches to social-justice education of one Brazilian programme”. Sport, Education and Society, vol. 26, n. 7, 2021.
SANCHES NETO, L. et al. “Pausing to breathe, but is it possible to pause whiteness in teaching and teacher education? Narratives of four brazilian physical education teacher-researchers”. In: CAMERON-STANDERFORD, A. et al. (orgs.). Pausing at the threshold: Opportunity through, with, and for self-study of teacher education practices. Herstmonceux: Equity Press, 2023a.
SANCHES NETO, L. et al. “Perspectives on social justice when becoming a teacher-researcher in the practicum: insights from physical education teacher education”. Frontiers in Education, vol. 8, 2023b.
SANCHES NETO, L. et al. “Readdressing democracy and social justice: coping with inequalities in physical education”. Curriculum Perspectives, vol. 1, 2024.
SANCHES NETO, L.; VENÂNCIO, L. “A educação física antirracista e a luta por visibilidade dos/as afro-latinos/as como desafio curricular”. Revista Fórum Identidades, vol. 36, n. 1, 2022.
SANCHES NETO, L.; VENÂNCIO, L. “A luta por visibilidade dəs afrolatinəs como desafio curricular à educação física antirracista”. In: FILGUEIRAS, I. P.; MALDONADO, D. T. (orgs.). Currículo e prática pedagógica de educação física escolar na América Latina. Curitiba: Editora CRV, 2020.
SCOTT, J. “O enigma da igualdade”. Revista Estudos Feministas, vol. 13, n. 1, 2005.
SILVA, A. C. S.; EUGENIO, B. G. “Relações étnico-raciais e currículo na educação básica: estado do conhecimento nas teses e dissertações (2009-2019)”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 11, n. 31, 2022.
SILVA, P. A. Planejamento participativo nas aulas de educação física escolar: significados existentes nessa proposta (Dissertação de Mestrado em Educação). São Paulo: PUCSP, 2020.
SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Editora Cortez, 1992.
TRANFIELD, D.; DENYER, D.; SMART, P. “Towards a methodology for developing evidence informed management knowledge by means of systematic review”. British Journal of Management, vol. 14, 2003.
VENÂNCIO, L.; NOBREGA, C. C. S. (orgs.). Mulheres negras professoras de educação física. Curitiba: Editora CRV, 2020.
ZUCATTO, L. C. et al. “Políticas públicas para a educação básica: uma revisão sistemática de literatura”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 16, n. 47, 2023.