THE GLOBAL EDUCATION INDUSTRY, EDU-BUSINESS, EDTECHS AND THEIR IMPACT ON BRAZILIAN EDUCATION
Main Article Content
Abstract
The growing use of digital information and communication technologies (DICT) in contemporary education has brought not only unprecedented opportunities, but also an alarming dependence on commercial interests. Currently, various historical, political and social reconfigurations have influenced the organization of DICTs in the educational scenario. These factors include the advance of the global education industry, the expansion of edu-business, the emergence of EdTech and the strengthening of digital governance, among other aspects that redefine the dynamics of teaching and learning. The aim of this research is to analyze the advance of edu-business and EdTechs in the Brazilian educational field, investigating the implications of these initiatives in the production and redefinition of pedagogical practices and educational policies, with a focus on the global education industry and the regulatory dynamics that these technologies and business models impose on the educational system. Methodologically, the study adopted a qualitative approach, with a theoretical and documentary review, as well as the application of a SWOT matrix to analyze the data collected. The results show that although educational technologies have innovative potential, their implementation in a way that is out of touch with the country's structural challenges can jeopardize equity and the right to education. In addition, the insertion of EdTechs into the educational field does not occur in a neutral way and has been linked to a market logic that redefines education as a highly profitable sector. We conclude that the rise of EdTechs and digital platforms needs to be accompanied by public policies that guarantee equity, quality and the valorization of public education, avoiding the capture of the education sector by business interests, pointing to the need for future research into the regulation of EdTechs, the challenges of digital inclusion and the effects of the global education industry and public-private partnerships on education.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ABSTARTUPS - Associação Brasileira de Startups. Mapeamento EdTech 2022: Investigação sobre as tecnologias educacionais no Brasil. São Paulo: Abstartup, 2023. Disponível em: . Acesso em: 12/12/2024.
ADRIÃO, T.; ARAUJO, F. “Privatização da educação no contexto de financeirização da economia: a indução da oferta educacional privada por fundos de investimentos”. Jornal de Políticas Educacionais, vol. 17, n. 2, 2023.
AMARAL, M. P.; STEINER-KHAMSI, G.; THOMPSON, C. Researching the Global Education Industry: Commodification, the Market and Business Involvement. London: Palgrave MacMilan, 2019.
ANATEL - Agência Nacional de Telecomunicações. Conectividade nas escolas (painel de dados). Brasília: Anatel, 2024. Disponível em: . Acesso em: 14/02/2025.
BALL, S. J. “Novos Estados, nova governança e nova política educacional”. In: APPLE, M. W.; BALL, S. J.; GANDIN, L. A. Sociologia da Educação: análise internacional. Porto Alegre: Editora Penso, 2013.
BALL, S. J. Educação Global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: Editora da UEPG, 2014.
BALL, S. J.; GRIMALDI, E. “Neoliberal education and the neoliberal digital classroom”. Learning, Media and Technology, vol. 47, n. 2, 2021.
BANSAL, A.; POPHALKAR, S.; VIDANI, C. “A review of ed-tech sector in India”. International Journal of Management Analytics, vol. 1, n. 1, 2023.
BERNARDI, L. M.; UCZAK, L. H.; ROSSI, A. J. “Relações do movimento empresarial na política educacional brasileira: a naturalização da associação público-privada”. In: PERONI, V. M. V. (org.). Redefinições das fronteiras entre o público e o privado: implicações para a democratização da educação. Brasília: Editora Liber Livro, 2013.
BRASIL. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília: Planalto, 2017. Disponível em: . Acesso em: 12/12/2024.
BROWN, W. Undoing the demos: neoliberalism’s stealth revolution. New York: Zone Books, 2015.
BRYAN, N. A. P. “Desvelando a indústria global da educação”. Revista Exitus, vol. 10, 2020.
CBN. “Governo de São Paulo distribui livros digitais com graves erros no conteúdo”. CBN [2023]. Disponível em: . Acesso em: 10/12/2024.
CGI - Comitê Gestor da Internet no Brasil. Educação em um cenário de plataformização e de economia dos dados: problemas e conceitos. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2022.
CIEB - Centro de Inovação para a Educação Brasileira. Mapeamento EdTech 2020: investigação sobre as tecnologias educacionais brasileiras. São Paulo: CIEB, 2021. Disponível em: . Acesso em: 20/12/2024.
CNE - Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB n. 3, de 21 de novembro de 2018. Brasília: CNE, 2018. Disponível em: . Acesso em: 12/12/2024.
DISTRITO. EdTech Report. São Paulo: Distrito, 2020. Disponível em: . Acesso: 10/12/2024.
DISTRITO. EdTech Report. São Paulo: Distrito, 2024. Disponível em: . Acesso: 10/12/2024.
GARCÍA, T.; ADRIAO, T. “Privatização da gestão escolar no Brasil: controle digital e interesses corporativos”. Profesorado Revista de Currículum y Formación del Profesorado, vol. 27, n. 1, 2023.
HANSEL, T. F. et al. “Análise do programa nacional de alimentação escolar em Marechal Cândido Rondon (PR)”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 18, n. 54, 2024.
HEINSFELD, B. D.; PISCHETOLA, M. “O discurso sobre tecnologias nas políticas públicas em educação”. Educação e Pesquisa, vol. 45, 2019.
JAIN, S.; LALL, M.; SINGH, A. “Teachers’ voices on the impact of COVID-19 on school education: Are ed-tech companies really the panacea?”. Contemporary Education Dialogue, vol. 18, n. 1, 2021.
MARKET RESEARCH FUTURE. EdTech and Smart Classroom Market Overview. Pune: Market Research Future, 2023. Disponível em: . Acesso em: 03/12/2024.
MOROZOV, E. Avoiding solutionism in the digital transformation of education. Paris: Unesco, 2022.
PAIVA, M. V.; GUERRA, M. G. G. V. “Análise Swot como ferramenta estratégica no processo avaliativo do curso de Administração Pública do IFPB”. Revista De Gestão E Avaliação Educacional, vol. 10, n. 19, 2023.
RODRIGUEZ-SEGURA, D. “EdTech in developing countries: A review of the evidence”. The World Bank Research Observer, vol. 37, n. 2, 2022.
SAURA, G.; ADRIÃO, T.; ARGUELHO, M. “Reforma educativa digital: agendas tecnoeducativas, redes políticas de governança e financeirização edtech”. Educação e Sociedade, vol. 45, 2024.
SAURA, G.; CANCELA, E.; ADELL, J. “¿Nuevo keynesianismo o austeridad inteligente? Tecnologías digitales y privatización educativa pos-COVID-19”. Education Policy Analysis Archives, vol. 30, n. 116, 2022.
SELWYN, N. “Educação e tecnologia: questões críticas”. In: FERREIRA, G. M. S. et al. (orgs.). Educação e tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017.
SINDUTE. “Desumanizando a Educação: governo de São Paulo quer usar ChatGPT para a produção de aulas”. Sindute [2024]. Disponível em: . Acesso em: 20/09/2024.
TURMENA, L.; NUNES, S. P. “A financeirização da educação: os fundos de investimentos nos ‘grupos educacionais’”. Revista HISTEDBR On-line, vol. 22, 2022.
UNESCO. “Educação: da interrupção à recuperação”. UNESCO [2020]. Disponível em: . Acesso: 10/12/2024.
UOL. “Governo de SP vai usar o ChatGPT na produção de aulas dos ensinos fundamental e médio”. Uol [2024]. Disponível em: . Acesso: 17/08/2024.
VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. “Tecnologias digitais, tendências atuais e o futuro da educação”. Panorama Setorial da Internet, vol. 2, n. 14, 2022.
VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. “Políticas de tecnologia na educação no Brasil: visão histórica e lições aprendidas”. Education Policy Analysis Archives, vol. 28, 2020.
VERGER, A., FONTDEVILA, C.; ZANCAJO, A. The privatization of education: a political economy of global education reform. Nova York: Teachers College Press, 2016.
WILKE, V. C. L.; FEIJÓ, M. S. “Aspectos da plataformização educacional na educação básica brasileira: a “Escola do Cansaço” na era do Big Data”. Logeion, vol. 10, 2023.
WILLIAMSON, B. “Making Markets through Digital Platforms: Pearson, Edu-Business, and the (e)Valuation of Higher Education”. Critical Studies in Education, vol. 62, n. 1, 2020.
WILLIAMSON, B. Big Data in Education: the digital future of learning, policy and practice. London: Sage, 2017.
WILLIAMSON, B.; HOGAN, A. Pandemic privatisation in higher education: EdTech and university reform. Bruxelas: Education International, 2021.