BETWEEN ABANDONMENT AND PERMANENCE: A DISCUSSION ABOUT THE REASONS THAT INFLUENCE STUDENTS’ DECISIONS

Main Article Content

Nieldy Miguel da Silva
José Dilson Beserra Cavalcanti

Abstract

The aim of this study is a theoretical discuss about the definitions of permanence and abandonment and provided by the scientific literature on higher education courses, pointing out elements that influence one or other action by undergraduate students. From a dialectical perspective, the movements of student permanence and abandonment were considered as part of the formation of higher education and a phenomenological stance that allows us to see the object through the perception of the phenomenon itself, considering the lived experiences. Elements specific to the student, higher education institutions and external elements were discussed. As for the results, this study identified that pedagogical, psychological, financial and social conditions are necessary to keep students attending classes. General proposals are made so that institutions and their institutional agents can implement some of the actions aimed at encouraging students to stay at university, making these actions effective preventative measures. It is also emphasized that the interaction between the identified elements is more important than each one in isolation.

Article Details

How to Cite
SILVA, N. M. da .; CAVALCANTI, J. D. B. . BETWEEN ABANDONMENT AND PERMANENCE: A DISCUSSION ABOUT THE REASONS THAT INFLUENCE STUDENTS’ DECISIONS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 20, n. 59, p. 403–426, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.14736801. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/6399. Acesso em: 23 feb. 2025.
Section
Essays

References

ALEXA, S.; BACIU, E. “School dropout and early school leaving in Romania: Tendencies and risk factors”. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, vol. 13, n. 2, 2021.

ALMEIDA, L. S. et al. “Construção de um questionário transcultural de motivos de abandono do ensino superior”. Avaliaçao Psicologica: Interamerican Journal of Psychological Assessment, vol. 18, n. 2, 2019.

BARBOSA, R. C.; FRAGA, J.; LIMA JÚNIOR, P. “Em que medida o desempenho acadêmico contribui para a evasão? O caso de um curso de Licenciatura em Física”. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 45, 2023.

BARDAGI, M. P. Evasão e comportamento vocacional de universitários: estudos sobre o desenvolvimento de carreira na graduação (Tese de Doutorado em Psicologia). Porto Alegre: UFRGS, 2007.

BARROSO, P. C. F. et al. “Fatores de evasão no ensino superior: uma revisão de literatura”. Psicologia Escolar e Educacional, vol. 26, 2022.

BEHR, A. et al. “Motives for dropping out from higher education - An analysis of bachelor's degree students in Germany”. European Journal of Education, vol. 56, n. 2, 2021.

BERNARDO, A. et al. “Comparison of personal, social and academic variables related to university drop-out and persistence”. Frontiers in psychology, vol. 7, 2016.

BOELL, S. K.; CECEZ-KECMANOVIC, D. “A hermeneutic approach for conducting literature reviews and literature searches”. Communications of the Association for Information Systems, vol. 34, n. 1, 2014.

BOHNDICK, C. “Predictors of dropout intentions in teacher education programmes compared with other study programmes”. Journal of Education for Teaching, vol. 46, n. 2, 2020.

BRASIL. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Brasília: Ministério de Educação e Cultura, 1996. Disponível em: . Acesso em: 12/12/2024.

CASANOVA, J. R. et al. “Abandono no Ensino Superior: Impacto da autoeficácia na intenção de abandono”. Revista Brasileira de Orientação Profissional, vol. 19, n. 1, 2018.

CASANOVA, J. R.; BERNARDO, A. B.; ALMEIDA, L. S. “Difficulties in academic adaptation and intention to drop out of students in the first-year of Higher Education”. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, vol. 8, n. 2, 2021.

CASTRO, R. F. “O método dialético em pesquisas educacionais: contribuições para investigações histórico-culturais”. Cadernos de Pesquisa, vol. 31, n. 1, 2024.

CHIARINO, N. et al. “Abandono y permanencia estudiantil en universidades de Latinoamérica y el Caribe: Una revisión sistemática mixta”. Actualidades Investigativas en Educación, vol. 24, n. 2, 2024.

CHIGBU, U. E.; ATIKU, S. O.; PLESSIS, C. C. “The science of literature reviews: Searching, identifying, selecting, and synthesizing”. Publications, vol. 11, n. 1, 2023.

COIMBRA, C. L.; SILVA, L. B.; COSTA, N. C. D. “A evasão na educação superior: definições e trajetórias”. Educação e Pesquisa, vol. 47, 2021.

CORRÊA, T. M.; LEONEL, A. A. “Estudo de caso sobre a formação docente em um curso de Licenciatura em Física”. Revista de Enseñanza de la Física, vol. 33, n. 2, 2021.

CRUZ-CAMPOS, J. et al. “Causes of academic dropout in higher education in Andalusia and proposals for its prevention at university: A systematic review”. Frontiers in Education, vol. 8, 2023.

ESPINOSA, T. et al. “Um estudo quantitativo sobre a intenção de persistência de estudantes de licenciatura em Física de uma universidade pública brasileira embasado no Modelo da Motivação da Persistência de Vincent Tinto”. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 45, 2023.

ESPÓSITO, V. H. C. “Pesquisa qualitativa de natureza fenomenológica e hermenêutica em educação: trajetórias”. Motricidades: Revista da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana, vol. 5, n. 2, 2021.

ESTEBAN, M. et al. “Variables influyentes en progreso académico y permanencia en la universidad”. European Journal of Education y Psychology, vol. 10, 2017.

FONSECA-GRANDÓN, G. R. “Trayectorias de permanencia y abandono de estudios universitarios: una aproximación desde el currículum y otras variables predictoras”. Educación y educadores, vol. 21, n. 2, 2018.

FONSECA-GRANDÓN, G. R.; GABALÁN-COELLO, J.; VÁSQUEZ-RIZO, F. E. “Tipologías de estudiantes que permanecen y abandonan la Universidad: aproximación comprensiva desde el currículum y el proyecto de vida”. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, n. 65, 2022.

FREDENHAGEM, S. V. “Evasão escolar no âmbito do Instituto Federal de Brasília”. Revista Eixo, vol. 3, n. 2, 2014.

GADOTTI, M. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. São Paulo: Editora Cortez, 1995.

GALLEGO, M. G.; PEREZ DE LOS COBOS, A. P.; GALLEGO, J. C. G. “Identifying students at risk to academic dropout in higher education”. Education Sciences, vol. 11, n. 8, 2021.

GALVE-GONZÁLEZ, C.; BERNARDO, A. B.; NÚÑEZ, J. C. “Academic pathways: The role of engagement as a mediator in the decision to drop out or stay at university”. Revista de Psicodidáctica, vol. 29, n. 2, 2024.

GANAM, E. A. S.; PINEZI, A. K. M. “Desafios da permanência estudantil universitária: um estudo sobre a trajetória de estudantes atendidos por programas de assistência estudantil”. Educação em Revista, vol. 37, 2021.

GARCÍA-GONZÁLEZ, M. et al. “Modelo para el seguimiento y control de la deserción en la población universitaria”. Journal of Research of the University of Quindio, vol. 34, 2022.

GUTIERREZ-PACHAS, D. A. et al. “Supporting decision-making process on higher education dropout by analyzing academic, socioeconomic, and equity factors through machine learning and survival analysis methods in the Latin American context”. Education Sciences, vol. 13, n. 2, 2023.

HERINGER, R. “Permanência estudantil no ensino superior público brasileiro: reflexões a partir de dez anos de pesquisas”. Cadernos de Estudos Sociais, vol. 37, n. 2, 2022.

IDARRAGA, N. J. A.; BARRERA, S. K. C.; RAMÍREZ, R. Y. N. “Cuestionario variables de riesgo de deserción universitaria: comprensión y pertinencia del instrumento”. Rastros Rostros, vol. 26, n. 1, 2024.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Metodologia de Cálculo dos Indicadores de Fluxo da Educação Superior. Brasília: INEP, 2017. Disponível em: . Acesso em: 12/12/2024.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopses Estatísticas da Educação Superior - Graduação. Brasília: INEP, 2011. Disponível em: Disponível em: . Acesso em: 12/12/2024.

KOCSIS, Á.; MOLNÁR, G. “Factors influencing academic performance and dropout rates in higher education”. Oxford Review of Education [2024]. Disponível em: Disponível em: . Acesso em: 12/12/2024.

LIMA JÚNIOR, P. et al. “A Integração dos Estudantes de Periferia no Curso de Física: razões institucionais da evasão segundo a origem social”. Ciência e Educação, vol. 26, 2020.

LIMA, F. J.; OLIVEIRA, J. P. “Desafios para a permanência no Ensino Superior: o caso de alunos ingressantes em um curso de licenciatura em matemática”. Revista Internacional de Educação Superior, vol. 10, 2024.

LOPES, A. A.; ALMEIDA, D. M. “Evasão estudantil no curso de licenciatura em química da FECLESC/UECE”. Ensino em Perspectivas, vol. 3, n. 1, 2022.

MACIEL, C. E.; CUNHA JÚNIOR, M.; LIMA, T. S. “A produção científica sobre permanência e evasão na educação superior no Brasil”. Educação e Pesquisa, vol. 45, 2019.

MARTOS, T. et al. “Psychological resources, dropout risk and academic performance in university students–pattern-oriented analysis and prospective study of Hungarian freshmen”. Current Psychology, vol. 42, n. 10, 2023.

MODESTO, A. A.; SILVA, R. G. “Evasão no curso de Licenciatura em Física no IFAC, Campus Sena Madureira: causas, fatores e possíveis consequências”. Revista Conexão na Amazônia, vol. 2, n. 2, 2021.

MÜLLER, L.; KLEIN, D. “Social inequality in dropout from higher education in Germany. Towards combining the student integration model and rational choice theory”. Research in Higher Education, vol. 64, n. 2, 2023.

NURMALITASARI, L. Z. A.; NOOR, M. F. M. “Factors Influencing Dropout Students in Higher Education”. Education Research International, vol. 2023, n. 2, 2023.

PALOMINO, J. C.; ORTEGA, A. M. “Dropout Intentions in Higher Education: Systematic Literature Review”. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, vol. 16, n. 2, 2023.

PHAN, M.; CAIGNY, A.; COUSSEMENT, K. “A decision support framework to incorporate textual data for early student dropout prediction in higher education”. Decision Support Systems, vol. 168, 2023.

PIGOSSO, L. T.; RIBEIRO, B. S.; HEIDEMANN, L. A. “A Evasão na perspectiva de quem persiste: um estudo sobre os fatores que influenciam na decisão de evadir ou persistir em cursos de Licenciatura em Física pautado pelos relatos dos formandos”. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, vol. 20, 2020.

PUSZTAI, G.; FÉNYES, H.; KOVÁCS, K. “Factors influencing the chance of dropout or being at risk of dropout in higher education”. Education Sciences, vol. 12, n. 11, 2022.

RAHMANI, A. M.; GROOT, W.; RAHMANI, H. “Dropout in online higher education: a systematic literature review”. International Journal of Educational Technology in Higher Education, vol. 21, n. 19, 2024.

RIBEIRO, E. Evasão e permanência num curso de Licenciatura em Física: o ponto de vista dos licenciandos (Dissertação de Mestrado em Educação). Curitiba: UFPR, 2015.

SAMUEL, R.; BURGER, K. “Negative life events, self-efficacy, and social support: Risk and protective factors for school dropout intentions and dropout”. Journal of educational Psychology, vol. 112, n. 5, 2020.

SANTOS, V. A. A.; SOUSA, R. S. “A educação em uma abordagem fenomenológica: repercussões das experiências ontológicas na educação em ciências”. Educação em Revista, vol. 23, n. 1, 2022.

SATURNINO, C. M. A. “School dropout in Latin America as a social conflict”. Technium Social Science Journal, vol. 23, 2021.

SAWAIA, B. As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.

SCHAEPER, H. “The first year in higher education: the role of individual factors and the learning environment for academic integration”. Higher Education, vol. 79, n. 1, 2020.

SILVA, F.; POJAR, R. “A evasão nos cursos de licenciatura em Física: um olhar através das histórias de vida”. Caderno de Física da UEFS, vol. 21, n. 2, 2023.

SILVA, G. S. et al. “Evasão Escolar no Curso de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal do Paraná campus Capanema”. Revista Eletrônica de Educação Matemática, vol. 17, 2022.

SILVA, L. B.; MARIANO, A. S. “A definição de evasão e suas implicações (limites) para as políticas de educação superior”. Educação em Revista, vol. 37, 2021.

SIMÕES, B. S. Relações com o saber no curso de Licenciatura em Física da UFSC: Passado e presente da evasão e permanência (Tese de Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Florianópolis: UFSC, 2018.

SIMÓN, E. J.; PUERTA, J. “Prediction of early dropout in higher education using the SCPQ”. Cogent Psychology, vol. 9, n. 1, 2022.

SOUZA, J. C. L.; TONTINI, G. “Apego emocional e confiança na relação professor-aluno: impactos na permanência de estudantes universitários em um contexto pré-pandêmico”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.

THOMSEN, J. “The social class gap in bachelor’s and master’s completion: university dropout in times of educational expansion”. Higher Education, vol. 83, n. 5, 2022.

TINTO, V. “Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research”. Review of Education Research, vol. 45, n. 1, 1975.

XAVIER, M.; MENESES, J.; FIUZA, P. J. “Dropout, stopout, and time challenges in open online higher education: A qualitative study of the first-year student experience”. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, vol. 11, 2022.

ZANIN, A. J. D. P. C.; GARCIA, N. M. D. “Abandono e Permanência Escolar: analisando olhares de trabalhadores da educação do IFSC”. Educação e Realidade, vol. 48, 2023.

ZEMBRODT, I. “Commitment: Predicting persistence for low-SES students”. Journal of College Student Retention: Research, Theory and Practice, vol. 23, n. 3, 2019.