TRAINING NEEDS OF BACHELOR TEACHERS: AN ANALYSIS IN THE LIGHT OF ACTIVITY THEORY
Main Article Content
Abstract
Pedagogical activity, the core of teaching actions that aim to appropriate theoretical-scientific concepts, is demarcated by the production of meanings, whether social meanings and/or personal meanings. It is in this context that the meanings developed by the teacher regarding his/her training needs emerge. Thus, this study aims to analyze, based on the contributions of Historical-Cultural Theory/Activity Theory, the training needs of bachelor teachers considering their meanings regarding the objective and subjective conditions for the development of pedagogical activity in higher education. Methodologically, this is a theoretical-bibliographical study, with a qualitative approach, with data collection carried out through the systematic survey of studies that effectively translate the process of analyzing the training needs of bachelor teachers in light of the Historical-Cultural Theory/Activity Theory and Historical-Dialectical Materialism. The results show that pedagogical training is a fundamental and permanent training need for the work of university graduate teachers, as they do not have specific training for teaching, which implies that the professional activities of these teachers are permeated by mechanized attitudes and devoid of intentionality. It is concluded that developing pedagogical activity requires that the bachelor teacher reflect on his/her professional practice, a formative need that implies intentionality and, by extension, the systematic organization of teaching, especially in the theoretical-critical deepening of the main dimensions that anchor his/her training.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ASBAHR, F. S. F. “A pesquisa sobre a atividade pedagógica: contribuições da teoria da atividade”. Revista Brasileira de Educação, vol. 29, 2005.
BANDEIRA, H. M. M. Necessidades de quê? Desejos, diagnoses, discrepâncias e devires de professores iniciantes. Curitiba: Editora CRV, 2021.
BIOLO, P. A. “Pressupostos teóricos da investigação sobre formação de professores”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 12, n. 34, 2022.
CHIRIAK, E. H.; FORSBERG, C.; THORNBERG, R. “Teacher teams: A safe place to work on creating and maintaining a positive school climate”. Social Psychology of Education, vol. 27, 2024.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Editora Artmed, 2006.
FERREIRA, D. M.; NACARATO, A. M. “O engenheiro e sua constituição como docente: Estado da Arte em pesquisas brasileiras”. Revista Internacional de Educação Superior, vol. 11, 2023.
FERREIRA, M. S. “Para não dizer que não falei de método”. In: IBIAPINA, I. M. L M.; BANDEIRA, H. M. M. (orgs.). Formação de professores na perspectiva histórico-cultural: vivências no formar. Teresina: Editora da UFPI, 2017.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Editora Atlas, 2017.
GUERRERO, C. et al. “Modelo educativo, prácticas pedagógicas y valoraciones de docentes en educación superior”. Educación y Humanismo, vol. 25, n. 45, 2023.
KUROSHIMA, K. N. et al. “Formação continuada para docentes do ensino superior da Universidade do Vale do Itajaí: o olhar de formadoras do GEPES/UNIVALI”. Revista Internacional de Educação Superior, vol. 2, n. 2, 2016.
LEONTIEV, A. N. Atividade. Consciência. Personalidade. Bauru: Editora Mireveja, 1983.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Editora Livros Horizonte, 1978.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Editora Centauro, 2004.
LEONTIEV, A. N. Atividade. Consciência. Personalidade. Bauru: Editora Mireveja, 2021.
LIBÂNEO, J. C. “A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade”. Educar, n. 24, 2004.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos da Metodologia Científica. São Paulo: Editora Atlas, 2017.
MARINHO, A. M. A.; SILVA, A. H.; ANTUNES, H. S. “Formação e atuação docente em contextos multisseriados a partir da teoria histórico-cultural: desafios ou possibilidades?” Contribuciones a Las Ciencias Sociales, vol.17, n.13, 2024.
MARTINS, L. M. “Os fundamentos psicológicos da Pedagogia Histórico-Crítica e os fundamentos pedagógicos da Psicologia Histórico-Cultural”. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, vol. 5, n. 2, 2013.
MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. “Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem”. Texto e Contexto Enfermagem, vol. 17, n. 4, 2008.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.
MONTEALEGRE, R. “Controversias Piaget-Vygotski en Psicología del Desarrollo”. Acta Colombiana de Psicología, vol. 19, n. 1, 2016.
MOROSINI, M. C. “Docência universitária e os desafios da realidade educacional”. In: MOROSINI, M. C. (org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: INEP, 2000.
NUÑEZ, I. B; RAMALHO, B. L. “Estudo da determinação das necessidades de professores: O caso do Novo Ensino Médio no Brasil – Elemento Norteador do Processo Formativo (Inicial/Continuado)”. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 29, n. 1, 2023.
PACHECO, M. A. L.; MAGALHÃES JUNIOR, A. G; MONTEIRO, R. R. M. “Docência universitária: percursos de formação de professores bacharéis no curso de Medicina Veterinária”. Revista Internacional de Educação Superior, vol. 9, 2023.
PACKER, M. J. “Psicología cultural: introducción y visión general”. Avances en Psicología Latinoamericana, vol. 37, 2019.
RONCAGLIO, V.; NEHRING, C. M.; BATTISTI, I. K. “Análise de livros didáticos utilizado para o ensino de vetor”. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, vol. 16, n. 3, 2023.
SANTOS, D. S.; MELO, G. F. “Docência Universitária: em foco as necessidades formativas de professores bacharéis em Administração”. Ensino Em Re-Vista, vol. 28, 2021.
SANTOS, M. A. M. S; ASBAHR, F. S. F. “Teoria da Atividade de A. N. Leontiev: uma síntese a partir de suas principais obras”. Revista Brasileira da Pesquisa Sócio-Histórico-Cultural e da Atividade, vol. 2, n. 2, 2020.
SAVIANI, D. “Sobre a natureza e especificidade da educação”. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, vol. 7, n. 1, 2015.
SILVA, J. C. “A questão educacional em Marx: alguns apontamentos”. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, vol. 3, n. 1, 2011.
SOUSA, S. N. et al. “Necessidades formativas de professores iniciantes na educação básica: conceitos, concepções e revisão de literatura”. Revista Eletrônica de Educação, vol. 14, 2020.
TELES, S. M.; ROSSATO, M. “O estágio supervisionado como espaço de produção de significados sobre a profissão docente”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 44, 2023.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2009.