AUDIOVISUAL, THE SPECTATOR'S DIALECTICS AND THE LANGUAGE
Main Article Content
Abstract
This essay discusses the formation of an audiovisual language and its relationship with the viewer. It seeks, through a specific bibliography on the subject, to show the development of cinema in the 20th century and how spectators' possible postures relate to the audiovisual. Furthermore, the need for an active posture on the part of spectators towards the audiovisual has been addressed.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ALEA, Tomás Gutiérrez. Dialética do espectador: seis ensaios do mais laureado cineasta cubano. São Paulo: Editora Summus, 1984.
BERNARDET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991.
CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1995.
HOBSBAWM, Eric. A era dos impérios (1875-1914). Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2014.
KNAUSS, Paulo. “Sobre a norma e o óbvio: a sala de aula como lugar de pesquisa”. In: NIKITIUK, Sonia (org.). Repensando o ensino de história. São Paulo: Editora Cortez, 1996.
RAMOS, José Mario Ortiz. Televisão, publicidade e cultura de massa. Petrópolis: Editora Vozes, 1995.
ROSENFELD, Anatol. Cinema: arte & indústria. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.
SILVA, Michel Goulart da. “Cinema, história e política”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 11, 2020.
SILVA, Michel Goulart da. “Os Caminhos da linguagem: possibilidade de aprendizagem por meio do audiovisual na EJA”. Revista de Educação de Jovens e Adultos, vol. 2, n. 3, dezembro, 2008.
TROTSKY, Leon. Questões do modo de vida. A moral deles e a nossa. São Paulo: Editora Sundermann, 2000.