DIRECTIONS OF WORK IN PROJECTS PEDAGOGY COURSES IN THE SOUTH REGION OF BRAZIL
Main Article Content
Abstract
The study is located within the scope of the Degree Courses in Pedagogy, on-campus modality, offered in public institutions in the Southern Region of Brazil, based on the analysis of their pedagogical projects. This paper aims to analyze how the category “work” is recorded in the pedagogical projects of these courses and to describe the attributed meanings. It is understood that the pedagogical project of the Course, configured based on Resolution CNE/CP 01/2006 and Resolution CNE/CP 02/2019, contains or should contain guidelines for the “work” to be carried out by female and male graduates. The theoretical-methodological foundation called analysis of sense movements was applied. Document analysis and bibliographic research are used as data production techniques. It is argued that, epistemologically, the Pedagogy Course would be coherent with the notion of Educational Science, if it emphasized pedagogical work as a central and articulating notion of professional training. The data showed that, in the current stage of pedagogical projects considered as a basis that underpins the future work of pedagogues, dispersed meanings are evident for the category “work”, sometimes seen as practice, sometimes seen as praxis, without articulating elements and epistemically densified. The study concluded that there is a lack of evidence regarding the meaning that considers the category “work” linked to the meaning of pedagogical work as central to the training of these pedagogues.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c). Conjuncture Bulletin (BOCA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ANTUNES, R. Os sentidos do trabalho: ensaios sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Editora Boitempo, 2005.
BRASIL. Parecer CFE n. 252, de 12 de maio de 1969. Brasília: Ministério da Educação, 1969. Disponível em: . Acesso em: 18/03/2024.
BRASIL. Resolução CNE/CP 01, de 15 de maio de 2006. Brasília: Ministério da Educação, 2006. Disponível em: . Acesso em: 18/03/2024.
BRASIL. Resolução CNE/CP 02, de 20 de dezembro de 2019. Brasília: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: . Acesso em: 18/03/2024.
FERREIRA, L. S. “‘Pedagogia, Está Presente?’ “Ausente, Professora!”: os sentidos absentes de pedagogia nas políticas educacionais”. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, vol. 8, n. 27, 2022.
FERREIRA, L. S. “Trabalho Pedagógico na Escola: do que se fala?” Educação e Realidade, vol. 43, n. 2, 2018.
FERREIRA, L. S. Trabalho pedagógico na escola: sujeitos, tempo e conhecimentos. Curitiba: Editora CRV, 2017.
FERREIRA, L. S.; BRAIDO, L. S.; TONI, D. L. P. “Pedagogia nas produções acadêmicas da Pós-Graduação em Educação no RS: análise dos movimentos de sentidos”. Revista Cocar, vol. 8, 2020.
FURLÁN MALAMUD, A. J.; OCHOA REYES, N. E. “El sentido de la pedagogía y su objeto”. Pedagogía y Saberes, n. 59, 2023.
GEISSLER, A. K.; HEGE, M. Acción socioeducativa: Modelos, métodos, técnicas. Madrid: Narcea, 1997.
IMBERT, F. Pour une praxis pedagogique. Paris: Champ Social, 2001.
KONDER, L. O futuro da filosofia da práxis. São Paulo: Editora Expressão Popular, 1992.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Editora Cortez, 2010.
LIMA, J. F. L.; CARVALHO, J. S. D. “O curso de Pedagogia no Brasil e a formação do pedagogo em perspectiva histórica”. Debates em Educação, vol. 16, n. 38, 2024.
MARTINS, A. L. L.; CORRÊA, M. B.; FERREIRA, L. S. “Educação como reprodução - antecipações de Álvaro Vieira Pinto a Althusser”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 17, n. 50, 2024.
MARX, K. “Teses sobre Feuerbach”. In: MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Editora Boitempo, 2007.
MARX, K. O Capital – O processo da produção do capital: crítica da economia política. São Paulo: Editora Boitempo, 1985.
PHILPOTT, C. “A pedagogy for initial teacher education in England”. TEAN Journal, vol. 6, n. 3, 2014.
PIMENTA, S. G.; SEVERO, J. L. R. L. Pedagogia: teoria, formação, profissão. São Paulo: Editora Cortez, 2021.
SAVIANI, D. “O espaço acadêmico da Pedagogia no Brasil: perspectiva histórica”. Paidéia, vol. 14, n. 28, 2004.
SILVEIRA, A. P. et al. “Da perfomatividade à práxis: por um novo modelo de formação docente”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 6, n. 18, 2021.
VARGAS, C. G. J. Una pedagogía praxeológica. Colômbia: Uniminuto, 2013.
VÁZQUEZ, A. S. Filosofia de la praxis. Espanha: Siglo XXI, 2003.