POSTMODERN EDUCATION CHALLENGES: THE EPISTEMOLOGICAL FRAGILITY OF TRUTH

Main Article Content

Rosa de Lourdes Aguilar Verástegui

Abstract

This is a philosophical work whose theme is epistemology in postmodernity, highlighting the meaning and social impact it generates, especially in the educational field. Therefore, the objective is to address postmodern truth and the challenges it causes in education. For this study, descriptive bibliographic research was used as a methodology, through the review and interpretation of some texts by philosophers of epistemology and post-modernity, who work on knowledge and truth. We begin our proposal by presenting postmodernity, truth and new technologies; subsequently we consider the relationship between knowledge and power, which in postmodernity adopts peculiar characteristics and, finally, we highlight the relationship that exists between education and common sense, to achieve autonomy. The study concluded that in the face of postmodernity and the power of the media that creates new criteria of truth, education finds itself challenged by having to work on common sense so that it is transformed into a critical sense that can help in the formation of autonomous citizens.

Article Details

How to Cite
VERÁSTEGUI, R. de L. A. . . POSTMODERN EDUCATION CHALLENGES: THE EPISTEMOLOGICAL FRAGILITY OF TRUTH. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 18, n. 52, p. 174–192, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.11078772. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/3999. Acesso em: 30 jun. 2024.
Section
Essays

References

ADORNO, T. Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1995.

APPLE, M. Conhecimento oficial: A educação democrática numa era conservadora. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.

BAUMAN, Z. O Mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1997.

BRASIL. Projeto de Lei n. 2.630/20. Brasília: Senado Federal, 2020. Disponível em: . Acesso em: 09/01/2024.

BOBBIO, N. O futuro da democracia: uma defesa das regras do jogo. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1986.

BURBULES, N. C. “Critical Thinking and the Conditions of Democracy”. Education Policy Analysis Archives, vol. 31, 2023.

CASTRO, A. J. et al. “‘All Schools Are Not Created Equal’: An Analysis of Public Comments on School Rezoning”. Education Policy Analysis Archives, vol. 13, 2022.

CHOMSKY, N. Política, propaganda e manipulação. São Paulo: Editora Martin Fontes, 2013.

COSTA, O. B. R. “Onde estamos? Considerações sobre a modernidade, negacionismo, ciência e a COVID-1”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 3, n. 8, 2020.

BONI, A. F. et al. “Fake News, saúde e campanhas de vacinação contra o sarampo: revisão conceitual”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 17, n. 49, 2024.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Editora Graal, 2004.

GADAMER, H. G. Verdade e método. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.

GAGNON-DUFRESNE, M. C. et al. “Social Media and the Influence of Fake News on Global Health Interventions: Implications for a Study on Dengue”. International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 20, n. 7, 2023.

GIORDANI, R. C. F. et al. “A ciência entre a infodemia e outras narrativas da pós-verdade: desafios em tempos de pandemia”. Revista Ciência e Saúde Coletiva, vol. 26, n. 7, 2021.

GRAMSCI, A. Concepção Dialética da História. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1991.

HAACK, S. Filosofia das lógicas. São Paulo: Editora da UNESP, 2002.

KANT, I. Crítica da Razão Prática. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2003.

LYOTARD, J. F. A Condição Pós-Moderna. Rio de Janeiro: Editora José Olympio, 2009.

MARQUES, R.; RAIMUNDO, J. A. “O negacionismo científico refletido na pandemia da COVID-19”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 7, n. 20, 2021.

MARX, K. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). São Paulo: Editora Boitempo, 2007.

McINTYRE, L. Posverdad. Madrid: Editorial Cátedra, 2018.

POPPER, K. A lógica da pesquisa científica. São Paulo: Editora Cultrix, 1972.

SANTOS, B. S. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Editora Graal, 2000.

SARTRE, J. P. O ser e o nada: Ensaio de ontologia fenomenológica. Petrópolis: Editora Vozes, 2007.

SAURA, G.; CANCELA, E.; ADELL, J. “New Keynesianism or smart austerity? Digital technologies and educational privatization post COVID-19”. Education Policy Analysis Archives, vol. 30, 2022.

SLOTERDIJK, P. Critica de la razón cínica. Madrid: Editora Siruela, 2004.

WHEATLEY, L. B. The Impact of Postmodernism on 21st Century Higher Education (Master Theses). Roanoke: Hollins University, 2021.

VATTIMO, G. A sociedade transparente. Lisboa: Editora Relógio D’Água, 1992.

WESCOTT, S. “The Post-Truth Tyrannies of an Evidence-Based Hegemony”. Education Policy Analysis Archives, vol. 95, 2022.

WITTGENSTEIN, L. Tractatus Logico-Philosophicus. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1968.

ZAMIR, S. “Teachers’ Authority in the Postmodern Era”. European Journal of Contemporary Education, vol. 10, n. 3, 2021.