MEDIA CULTURE OF CHEMICAL EDUCATORS ON SOCIAL NETWORKS: AN EXPLORATORY STUDY

Main Article Content

Nairley Cardoso Sá Firmino
Diego Farias Firmino
Elcimar Simão Martins

Abstract

Social networks are a means of sharing information, connecting people in different spaces and times. The desired content, in different formats, feeds culture in cyberspace, which embraces the most different themes, including those related to the teaching of Chemistry. In this sense, the objective of this study is to discuss the limits and possibilities of using the social network Instagram for the purpose of improving the work of Chemistry teachers. To this end, qualitative research was carried out, with exploratory purposes, carried out through a field study in virtual environments. The selection of profiles, publications and comments took place using previously established inclusion and exclusion criteria. The results were interpreted using content analysis method. Therefore, 04 profiles were selected, from which 08 publications and 11 comments were highlighted. The analysis of the profiles demonstrated an exploration of social networks to disseminate publications by teachers who create content, which provide ready-made classes, laboratory practice scripts, explanatory videos, animations, as well as content that generates reflections on teaching practice. In this way, there is the sharing of pedagogical experiences and also an entrepreneurial logic beyond educational issues, therefore, an adherence to marketing dynamics and the personalization of profiles was noticed as a strategy for gaining loyalty among followers. In this context, it is concluded that social networks have the potential to boost access to resources and strategies aimed at improving the work of chemical educators, requiring care to verify the veracity of the information. It is noteworthy that more studies are needed from this perspective.

Article Details

How to Cite
FIRMINO, N. C. S. .; FIRMINO, D. F.; MARTINS, E. S. MEDIA CULTURE OF CHEMICAL EDUCATORS ON SOCIAL NETWORKS: AN EXPLORATORY STUDY. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 18, n. 52, p. 193–211, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.11078766. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/3997. Acesso em: 30 jun. 2024.
Section
Articles

References

ALI, N.; ULLAH, S. “Review to analyze and compare virtual Chemistry Laboratories for their use in education”. Journal Chemistry Education, vol. 97, n. 10, 2020.

ALVES, A. L.; MOTA, M. F.; TAVARES, T. P. “O Instagram no processo de engajamento de práticas educacionais: a dinâmica para a socialização do ensino-aprendizagem”. RIOS - Revista Científica da Faculdade Sete de Setembro, vol. 12, n. 19, 2018.

ANJOS, A. M.; SILVA, G. E. G. Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) na Educação. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

ARAÚJO, P. T.; PIASSI, L. P. “Ensinando Ciências como Literatura Infantil: O passeio de Rosinha”. Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Campinas: ENPEC, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Editora Edições 70, 2011.

BARREIRO, R. C. “Um breve panorama sobre o design instrucional”. Revista Científica em Educação a Distância - EAD em Foco, vol. 16, n. 2, 2016.

COITIM, R. D.; CARVALHO, M. A. B. "Formação de professores na Era Digital: uma análise na produção acadêmica de Pós-Graduação voltada para ensino de Ciências". Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 17, n. 49, 2024.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. “Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica”. Revista Thema, vol. 14, n. 1, 2017.

FARAJ, A. O. K.; SHARABI, W. A. N. "Developing the Digital Culture among the Students of Educational Faculties in Prince Sattam Bin Abdulaziz University". International Journal of Higher Education, vol. 10, n. 3, 2021.

FEITOSA, F. E. S.; VALENTE, A. C. P. “Metodologias ativas: uma inovação que pode virar modismo”. Research, Society and Development, vol. 10, n. 14, 2021.

FINE, M. B.; READ, H. "Factors Impacting Student Perception of Open Educational Resources". e-Journal of Business Education and Scholarship of Teaching, vol. 14, n. 1, 2020.

FIRMINO, N. C. S. et al. “O ensino remoto emergencial: ações e adaptações de estudantes cearenses”. Research, Society and Development, vol. 11, n. 1, 2022.

FIRMINO, N. C. S. et al. “Os saberes docentes no ensino remoto emergencial: experiências no Estado do Ceará”. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, vol. 7, n. 21, 2021.

GENCEL, N.; ELMABAREDY, A.; SEMERCI, C. "Opinions of Faculty Members on the Effects of Using Social Media in Higher Education". International Journal of Research in Education and Science, vol. 9, n. 4, 2023.

GERÔNIMO, A. S.; CEVERÓ; A. C.; OLIVEIRA, H. P. C. "Fake news no ambiente digital: um fenômeno mercadológico de narrativas populistas nas redes sociais". RICI: Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, vol. 15, n. 1, 2022.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. Barueri: Editora Atlas, 2022.

LIMA, S. G. S.; COSTA, A. S.; PINHEIRO, M. T. F. “Redes sociais na educação: desdobramentos contemporâneos diante de contextos tecnológicos”. Brazilian Journal of Development, vol. 7, 2021.

LOZADA, G.; NUNES, K. S. Metodologia científica. Porto Alegre: Editora Sagah, 2018.

MARI JÚNIOR, S.; PALETTA, F. C. "Desinformação e suas Manifestações nas Plataformas de Mídia Digital". Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, n. 61, 2023.

MATTAR, J.; RAMOS, D. K. Metodologia da pesquisa em educação: Abordagens Qualitativas, Quantitativas e Mistas. Lisboa: Editora Almedina, 2021.

MENSAN, N. Ö.; ANAGÜN, S. S. "Primary School Teachers' Perceptions of Digital Culture". International Journal of Progressive Education, vol. 18, n. 1, 2022.

PILAŘ, L. et al. "Education and Business as a key topics at the Instagram posts in the area of Gamification". Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, vol. 12, n .1, 2019.

SANTOS, M. L. B.; LEITE, A. E. “Contribuições das redes sociais da internet para o ensino de Ciências”. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, vol. 9, n. 2, 2020.

SANTOS, R. O. “Algoritmos, engajamento, redes sociais e educação”. Acta Scientiarum Education, vol. 44, 2022.

SEBRAE – Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. “Como usar o Instagram para empresas”. Sebrae [2019]. Disponível em: . Acesso em: 12/01/2024.

SILVA, J. N. et al. “Experimentos de baixo custo aplicados ao ensino de química: contribuição ao processo ensino-aprendizagem”. Scientia Plena, vol. 13, n. 1, 2017.

SILVA, S. M. B. Q.; CORDEIRO, A. T. “‘Seguindo!’ Marketing digital, Instagram e consumo”. Cadernos de Gestão e Empreendedorismo, vol. 8, n. 2, 2020.

ŞİMŞEK, T. "Social Media and Literacy Education: An Evaluation of Turkish Teaching Accounts on Instagram". International Journal of Education and Literacy Studies, vol. 11, n. 1, 2023.

SUMPTER, D. Dominados pelos números: do Facebook e Google às fake news, os algoritmos que controlam nossa vida. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2019.

TAVARES, V. B. O Nordeste através da mídia digital: uma análise sociolinguística e cultural das publicações da fanpage nordestinos (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Letras, Estudos Linguísticos e Literários). João Pessoa: UEPB, 2019.

VIVEIRO, A. A.; MEGID NETO, J. Ensino de Ciências para crianças: fundamentos, práticas e formação de professores. Itapetininga: Editora Edições Hipóteses, 2020.

WATARI, A. V. A. et al. "A informação no contexto das redes sociais digitais: a competência em informação e digital como estratégia de combate à desinformação". Informática em Pauta, vol. 7, 2022.

YAHYA, R. M.; CIFTCI, D.; ISMAN, A. "The Relationship between Social Media Exposure and Social Comparison Level: Instagram as a Model". Turkish Online Journal of Educational Technology, vol. 22, n. 2, 2023.

ZANCUL, M. C. S. “Ensino de Ciências para crianças: alguns apontamentos para possíveis reflexões”. In: VIVEIRO, A. A.; MEGID NETO, J. Ensino de Ciências para crianças: fundamentos, práticas e formação de professores. Itapetininga: Editora Edições Hipóteses, 2020.