PSYCHOSOCIAL IMPACT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON HIGHER EDUCATION STUDENTS

Main Article Content

Francisco Iuri da Silva Martins
Ana Lydia Costa Franco
José Aurelio de Almeida Martins
Gilvan Ferreira Felipe
Jairo Domingos de Morais

Abstract

The COVID-19 pandemic has reverberated across all spheres of society, posing a colossal challenge to public health. In the university environment, the impact was particularly significant among students, whose mental health was severely affected, resulting in increased levels of depression, anxiety and stress. That said, this study sought to investigate the level of depression, anxiety and stress among students at a university in the interior of Ceará throughout the COVID-19 pandemic. This is a cross-sectional study, with a quantitative approach carried out with 169 higher education students. Data were collected using an online form, which collected sociodemographic information and scores on the Anxiety, Depression and Stress Scale. Data analysis involved descriptive statistics and the Pearson correlation test to verify significant associations. Of the 169 students who participated in the study, the majority of them were female, Brazilian, aged 20 to 25 years, from the initial semesters of graduation. Regarding the correlations between sociodemographic variables and the stress, anxiety and depression dimensions, it was observed that Brazilians, especially women and those who practice some religion, show higher scores, in which the depression domain showed the highest scores when compared to too much. Therefore, it is concluded that the COVID-19 pandemic negatively impacted the health of university students, especially the psychopathologies described, so that the findings reflect the vulnerability to which students were exposed throughout the pandemic.

Article Details

How to Cite
MARTINS, F. I. da S.; FRANCO, A. L. C.; MARTINS, J. A. de A.; FELIPE, G. F.; MORAIS, J. D. de. PSYCHOSOCIAL IMPACT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON HIGHER EDUCATION STUDENTS. Conjuncture Bulletin (BOCA), Boa Vista, v. 18, n. 52, p. 23–40, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.11003207. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/3903. Acesso em: 30 jun. 2024.
Section
Articles

References

ALEXANDRE, J. D. et al. “Estado emocional e coping em estudantes universitários no confinamento provocado pela COVID-19”. Psicologia, vol. 36, n. 1, 2022.

BERNARDINO, M. C. R.; SAMPAIO, D. B. “O ato de ensinar em tempos adversos: reflexão sobre a prática docente no contexto pandêmico”. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, vol. 9, 2022.

BIOLCHI, A. M. et al. “Efeitos da pandemia da covid-19 nos processos sociais e educacionais de estudantes”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 15, n. 44, 2023.

BROWNING, M. H. E. M. et al. “Psychological impacts from COVID-19 among university students: Risk factors across seven states in the United States”. Plos One, vol. 16, n. 1, 2021.

CAO, W. et al. “The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China”. Psychiatry Research, vol. 287, 2020.

CERQUEIRA-SANTOS, E.; RAMOS, M. M.; GATO, J. “Indicadores de distress entre jovens LGBT+ durante o isolamento social pela COVID-19 no Brasil”. Revista Brasileira de Psicoterapia, vol. 23, n. 2, 2021.

CIOTTI, M. et al. “The COVID-19 Pandemic”. Critical Reviews in Clinical Laboratory Sciences, vol. 57, n. 6, 2020.

FONSECA, A. J. P. et al. “Ansiedade, Depressão e Estresse do estudantado universitário pelo reinício das aulas em tempo de pandemia”. Revista Actualidades Investigativas en Educación, vol. 21, n. 3, 2021.

GARCIA, L. P.; SANCHEZ, Z. M. “Consumo de álcool durante a pandemia da COVID-19: uma reflexão necessária para o enfrentamento da situação”. Cadernos de Saúde Pública, vol. 36, n. 10, 2020.

GOUVEA, T. C. C. et al. “Consumo de álcool e drogas em diferentes momentos da pandemia de COVID-19 entre estudantes universitários”. Anais do XVI Congresso de Iniciação Científica Da Universidade De Rio Verde. Rio Verde: UniRV, 2022.

HIRSCHLE, A. L. T.; GONDIM, S. M. G. “Stress and well-being at work: a literature review”. Ciência e Saúde Coletiva, vol. 25, n. 7, 2020.

HOSSAIN, M. M.; SULTANA, A.; PUROHIT, N. “Mental health outcomes of quarantine and isolation for infection prevention: a systematic umbrella review of the global evidence”. Epidemiology And Health [2020]. Disponivel em: . Acesso em: 23/01/2024.

JARDIM, M. G. L. et al. “Sintomatologia Depressiva, Estresse e Ansiedade em Universitários”. Psico-USF, vol. 25, n. 4, 2020.

LOPES, A. B. et al. “Transtorno de ansiedade generalizada: uma revisão narrativa”. Revista Eletrônica Acervo Científico, vol. 35, 2021.

MAIA, B. R.; DIAS, P. C. “Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da covid-19”. Estudos de Psicologia, vol. 37, 2020.

MALTA, D. C. et al. “O consumo de bebidas alcoólicas entre adolescentes durante a pandemia de COVID-19, ConVid Adolescentes - Pesquisa de Comportamentos”. Revista Brasileira de Epidemiologia, vol. 26, n. 1, 2023.

MARIN, G. A. et al. “Depressão e efeitos da COVID-19 em universitários”. Revista Interamericana de Medicina e Saúde, vol. 3, 2020.

MARTINS, B. G. et al. “Escala de Depressão, Ansiedade e Estresse: propriedades psicométricas e prevalência das afetividades”. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, vol. 68, n. 1, 2019.

MARTINS, S. M. “O enfurecimento dos estudantes no periodo pós isolamento social”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 11, n. 33, 2022.

MELO, H. et al. “Indicativos de Ansiedade, Estresse e Depressão em Professores e Estudantes no Contexto da Pandemia”. Pluralidades em Saúde Mental, vol. 11, n. 1, 2022.

NUNES, R. C. “Um olhar sobre a evasão de estudantes universitários durante os estudos remotos provocados pela pandemia do COVID-19”. Research, Society And Development, vol. 10, n. 3, 2021.

PAIXÃO, G. M. et al. “Occupational participation, stress, anxiety and depression in workers and students from Brazilian universities during the COVID-19 pandemic”. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, vol. 30, 2022.

PRAGHOLAPATI, A.; MUNAWAROH, F. “Mental health in pandemic COVID-19”. Jurnal Surya Muda, vol. 2, n. 1, 2020.

QUEMEL, G. K. C. et al. “Revisão integrativa da literatura sobre o aumento no consumo de psicotrópicas em transtornos mentais como a depressão”. Brazilian Applied Science Review, vol. 5, n. 3, 2021.

RAMOS, S. R. F. et al. “Pandemia da Covid-19: um evento traumático para estudantes de Ciências Biológicas e da Saúde?”. Revista Brasileira de Educação Médica, vol. 47, n. 1, 2023.

RIBEIRO, J. L. P.; HONRADO, A. A. J. D.; LEAL, I. P. “Contribuição para o estudo da adaptação portuguesa das Escalas de Ansiedade, Depressão e Stress (EADS) de 21 itens de Lovibond e Lovibond”. Psicologia, Saúde e Doença, vol. 5, n. 2, 2004.

RODRÍGUEZ-LARRAD, A. et al. “Impact of COVID-19 Confinement on Physical Activity and Sedentary Behaviour in Spanish University Students: Role of Gender”. International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 18, n. 2, 2021.

ROSSATO, L.; RIBEIRO, B. M. S. S.; SCORSOLINI-COMIN, F. “Religiosidade/espiritualidade e saúde na pandemia de COVID-19”. Revista do Nufen: Phenomenology and Interdisciplinarity, vol. 14, n. 2, 2022.

SANTOS, B. M.; RATIER, L. N. “Saúde mental de estudantes universitários em tempos de restrição pandêmica”. Interações, vol. 24, n. 3, 2023.

SANTOS, J. S. et al. “Políticas de educação na pandemia da covid-19: ensino remoto e retorno presencial na perspectiva de universitários”. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, n. 40, 2023.

SILVA, A. C. O.; SOUSA, S. A.; MENEZES, J. B. F. “O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios”. Dialogia, n. 36, 2020.

SILVA, T. V. S. et al. “Qualidade de vida, ansiedade e depressão em estudantes de Odontologia na pandemia da COVID-19 e fatores relacionados”. Research, Society and Development, vol. 10, 2021.

SOUZA, A. S. R.; SOUZA, G. F. A.; PRACIANO, G. A. F. “Women's mental health in times of COVID-19”. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, vol. 20, n. 3, 2020.

TEIXEIRA, L. A. C. et al. “Saúde mental dos estudantes de Medicina do Brasil durante a pandemia da coronavirus disease 2019”. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, vol. 70, n. 1, 2021.

TEODORO, M. L. M. et al. “Saúde mental em estudantes universitários durante a pandemia de COVID-19”. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, vol. 9, n. 2, 2021.

VAZQUEZ, D. A. et al. “Vida sem escola e saúde mental dos estudantes de escolas públicas na pandemia de Covid-19”. Saúde em Debate, vol. 46, n. 133, 2022.

VIEIRA, K. M. et al. “Vida de Estudante Durante a Pandemia: isolamento social, ensino remoto e satisfação com a vida”. Ead em Foco, vol. 10, n. 3, 2020.

VIGNOLA, R. C. B.; TUCCI, A. M. “Adaptation and validation of the depression, anxiety and stress scale (DASS) to Brazilian Portuguese”. Journal Of Affective Disorders, vol. 155, 2014.

YAO, L. et al. “Detection of coronavirus in environmental surveillance and risk monitoring for pandemic control”. Chemical Society Reviews, vol. 50, n. 6, 2021.

Most read articles by the same author(s)